Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +6 °C
Daļēji apmācies
Svētdiena, 17. novembris
Uga, Hugo, Uģis

FOTO: Spoža Čaka attaisnošanas runa Liepājas teātrī

21.aprīlī  skatītāju vērtējumam nodots Aleksandra Čaka dzejas uzvedums Spēlē, spēlmani! Liepājas teātrī.

Par likteņspēli dēvētais Čaka dzejas uzvedums Spēlē, Spēlmani! Liepājas teātrī izstāsta dzejnieka un vienlaikus Latvijas likteni dažādu režīmu maldos. Tas ir stāsts par dzejnieka mūžu caur viņa dzejas prizmu. Dzejas, ko iedvesmojusi dzīve, kāda tā bija pagājušā gadsimta pirmajā pusē. Režisors Valdis Lūriņš mēģinājis izprast dzejnieka daiļrades psiholoģiju, savietojot konkrētus vēsturiskus un biogrāfiskus notikumus ar Čaka dzejas tekstiem. Tāpēc izrādē savijas dzeja no Iedomu spoguļiem, Apašs frakā, poēmām Umurkumurs, Mūžības skartie, Spēlē, spēlmani!, bet finālā dzeju papildina Mildas Grīnfeldes atmiņas no grāmatas Ceļā uz Čaku. Ja nesen klajā nākušais Valda Rūmnieka un Andreja Miglas romāns Čaks izvirza Aleksandram Čadarainim nopietnas apsūdzības dzimtenes nodevībā, tad Valda Lūriņa iestudējums ir kā spoža Dzejnieka aizstāvības runa starptautiskajā tiesā.

Apsūdzēt var laikmetu

«Laikmets, kurā dzīvoja Čaks, ir pietiekoši spēcīgs, pārpilns dramatiskiem notikumiem, kas samala ne vienu vien cilvēku,» īsā sarunā ar Diena.lv pēc pirmizrādes savu nostāju pauž iestudējuma režisors Valdis Lūriņš. Ne jau velti izrādē viena no autora maskām, kas būtībā iemieso mākslu, radošumu, parādās Čaplina veidolā. Ironija ir ierocis mākslinieka izdzīvošanai nejēdzīgā vēsturiskā situācijā, vienlaikus šis tēls arī vēsta par to, ka sabiedrība mākslu bieži uztver kā izklaidētāju, klaunu, nemēģinot skatīties dziļāk. Valdis Lūriņš norāda uz divām radoša cilvēka iespējām – ironija pret visu vai arī plēst pušu savu sirdi. Čakam ar ironiju neizdevās izdzīvot, tāpēc plīsa sirds. Viens no viņa sirdsdarbiem - Mūžības skartie - radās kā protests pret Ulmaņa režīmu, kur slavas saulītē gozējās ģenerāļi un štāba virsnieki. Un Čaks veltīja poēmu pirmajiem strēlniekiem, kas, runājot Valda Lūriņa vārdiem, izplēsa Latvijas brīvību, izplēsa Latvijas karogu. Tomēr jāatceras, ka poēmā teikts, ka krievu čekists jāiemet pār tiltu upē, un tur ir daudz epizožu, kurās asi runāts par 700 gadu jūgu, vērstas pret vāciešiem. Bet pēc apbalvojuma saņemšanas par poēmu seko 40. gadi, un dzejnieks dzīvo nepārtrauktās nāves bailēs. «Vācieši vai nu nošauj, vai atstumj malā – viņi nenodarbojas ar pāraudzināšanu. Krievi paņēma talantīgākos un piespieda rakstīt sev vēlamā gaismā. Pēdējais gājiens no čekistu puses ir ļoti smalks – zinot, ar ko Čakam ir garīga saite, paņemt to un nocirst. Viss – vai nu jānogalina Grīnfelde ar abiem bērniem, kurai nav vairs kur dēties, vai arī jāraksta tā, kā liek,» par izrādē atainoto pretrunu pilno Čaka dzīves pēdējo desmitgadi stāsta režisors. Dzejnieka sabrukuma pēdējais piliens ir pazemojošais pienākums publiski sevi sist krustā pēc apsūdzībām «kosmopolītismā»*.

Kā viena dūre

Izrādes fināls tomēr vēsta par Dzejnieka atgriešanos. Tik smeldzīgi un romantiski, cik vien spēj  Čaka dzeja, Imanta Kalniņa mūzika un pilnībā sevi skatītājiem atdevuši aktieri. Uzvedums ir komandas darbs, uzsver režisors, un to arī nevar neievērot. Centrā, protams, ir Čaks (Kaspars Kārkliņš), taču ir vēl trīs čaki, kas ir dzejnieka personības dažādo un bieži pretrunīgo šķautņu paudēji. Var vilkt paralēles gan ar 1972.gada P. Pētersona iestudēto Spēlē, spēlmani!, kur ir četri dzejas metri, gan ar godalgoto izrādi Ziedonis un Visums Rīgas Jaunajā teātrī, tomēr līdzība ir tikai tajā apstāklī, ka ikkatra dzejnieka būtība nav viengabalaina. Sadalīt centrālo tēlu ir arī veiksmīgs režijas paņēmiens – uzbūvēt izrādi uz vienu aktieri ir risks, īpaši, ja teksts ir dzeja. Skatītājs neņemtu pretī dzeju tādā blīvumā, koncentrācijā, atklāj režisors. Tomēr tur, kur iestudējuma jēga prasa, priekšplānā iznāk viens, īstais Čaks. Atzīstot, ka Čaks visu mūžu simpatizējis kreisajām idejām, Lūriņš vienlaikus atradis izcilu alegoriju, lai nošķirtu Latvijas 20. – 30. gadu paaudzes kreisumu no komunistu kreisuma. Uz skatuves parādās Francijas karogs, skan Marseljēza un mizanscēnās attēlota Delakruā glezna Brīvība uz barikādēm.

Jau trešo pirmizrādi pēc kārtas Liepājas skatītāji izrādes beigās ceļas kājās un negrib laist aktierus prom no skatuves. Šķiet, Liepājas teātris nolēmis nopietni cīnīties ja ne par Spēlmaņu nakts balvām, tad par skatītāju mīlestību gan.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

.

Radošā komanda

Režisors un dramatizētājs: Valdis Lūriņš

Režisora asistente: Ilga Martinsone

Scenogrāfs: Aigars Ozoliņš

Kostīmu māksliniece: Renāte Bāliņa

Horeogrāfs: Agris Daņiļevičs

Komponists: Imants Kalniņš

Mūziķi: Normunds Kalniņš, Reinis Lapa, Anita Barlote

Gaismu mākslinieks: Mārtiņš Feldmanis

Čaks: Kaspars Kārkliņš, Viktors Ellers, Sandis Pēcis un Pēteris Lapiņš.

Skolotāja: Inese Jurjāne

Tas, kuru grūti apstrīdēt: Leons Leščinskis

Milda Grīnfelde: Anita Kvāla

Vecenīte :Anda Albuže

Čaplins: Marģers Eglinskis

Ormanis, apašs, strēlnieks: Armands Kaušelis,

Sievietes un meitenes: Sigita Jevgļevska, Ilze Jura, Laura Jeruma, Madara Melne, Everita Pjata

Puiši: Rolands Beķeris, Edgars Ozoliņš

* Runa ir par tā saukto teātra kritiķu — kosmopolītu lietu 1949. gadā, kas kritisku kritiku vienādoja ar naidu pret padomju mākslu. Čaks tolaik rakstīja recenzijas par izrādēm.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja