Būvniecība mums ir viena no prioritārajām nozarēm, kurai uzmanību pievēršam pastāvīgi. Diemžēl ir tā, ka iepirkumos vērojami karteļi un liela daļa no uzņēmumiem, kas piedalās būvniecībā un arī citos iepirkumos, var ietekmēt to, ka tiek noteiktas ļoti augstas cenas. Sadarbojamies arī ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju, jo karteļi un korupcija ļoti bieži iet roku rokā.
Neviens vien uzņēmējs gan uzsvēris, ka problēma ir tieši zemākās cenas princips iepirkumā.
Manuprāt, uzņēmējiem jāpierod pie formulējuma «ekonomiski pamatotākā cena», nevis «zemākā cena». Zemākā cena, protams, rada daudzas un dažādas problēmas. Ja ir kartelis, ja iepirkuma pretendenti vienojas, tad zemākā cena ir nosacīta, bieži zemākā cena ir maksa par uzvaru konkursā. Uzņēmēji vienkārši sarunā: «Šajā konkursā vinnēšu es, tu piedalies vienkārši fonam. Nākamajā konkursā vinnēsi tu un es piedalīšos fonam.» Nenotiek konkurence - ne par labāko piedāvājumu, ne par izdevīgāko cenu. Rezultātā cieš visi. Protams, ne jau visi konkursi tiek sakarteļoti. Noteikti ir ļoti daudz godīgu konkursu, kuros piedalās godprātīgi uzņēmēji. Problēma gan ir arī tā, ka cenas tiek mākslīgi pazeminātas, un tad cieš kvalitāte - mēs visi zinām, ka ir, piemēram, ceļi, kas jāremontē neadekvāti ātri pēc remontēšanas, un iemesls ir tieši mākslīgi pazemināta cena. Pašvaldībai arī jādomā, kāpēc visos konkursos piedalās, piemēram, tikai trīs uzņēmumi no viena reģiona un cits pēc cita uzvar.
Ko pašvaldībai darīt?
Nepieciešami kvalitatīvi konkursa nolikumi un tirgus situācijas pārzināšana. Mēs iesakām pirms konkursa rīkošanas izpētīt tirgus situāciju, lai pašvaldība nenokļūtu ķīlnieka lomā, kad milzu nauda tiek samaksāta par ļoti sliktas kvalitātes produktu vai pakalpojumu. Bet es gribu uzsvērt, ka noteikti jābūt precīzi, kvalitatīvi izstrādātam konkursa nolikumam, ja nepieciešams, jāpiesaista labi juristi, jo nav noslēpums, ka pašvaldību konkursos nolikumi reizēm tiek izstrādāti ļoti pavirši.