Vislielāko izaugsmi 2012. gada 4. ceturksnī sasniegusi elektrotehnikas grupa, uzrādot iespaidīgu apgrozījuma pieaugumu par 33,89%. 22,63% kāpumu panākusi mazā sadzīves tehnikas grupa, lielā sadzīves tehnikas grupa pieaugusi par 15,48%, savukārt telekomunikācijas par 14,32%.
Tomēr ne visām „GfK” pārskatā iekļautajām grupām izdevies sasniegt pozitīvus apgrozījuma rādītājus. Visievērojamāko kritumu 5,76% apmērā piedzīvojusi Informācijas tehnoloģiju (IT) grupa, tāpat arī ofisa iekārtu un foto grupas ir piedzīvojušas nelielu kritumu, attiecīgi 5,51% un 3,96% apmērā.
Apskatot Latvijas elektropreču tirgu 2011. un 2012. gada pēdējo ceturkšņu šķērsgriezumā, pēc pārdoto vienību skaita 2012. gadā vērojams pieaugums vien par 3,71%. Pārdoto vienību skaita ziņā vislabākos rezultātus ir uzrādījusi elektrotehnikas grupa, panākot izaugsmi par 15,45%. Un, lai arī informācijas tehnoloģiju (IT) segmentā vērojams neliels apgrozījuma kritums, tikmēr pārdoto vienību skaita ziņā vērojams pieaugums 14,55% apmērā. Pozitīvs kāpums konstatēts arī lielajā un mazajā sadzīves tehnikas grupā, attiecīgi 8,86% un 4,4%. Tikmēr kritumu ir piedzīvojušas foto, telekomunikāciju un ofisa iekārtu produktu grupas, pārdoto vienību skaitu samazinot attiecīgi par 18,98%, 3,79% un 3,58%.
Elektrotehnika: TV tirgū - priekšroka jaunām tehnoloģijām un lieliem ekrāniem
Lielāko daļu Latvijas elektropreču tirgus veido sadzīves elektrotehnika. Televizoru tirgus daļa vien, pēc pārdošanas vērtības rādītājiem, sasniedz 93,3% no elektropreču grupas. Savukārt pārējās elektrotehnikas produktu grupas (mājas kinozāles, DVD atskaņotāji, videokameras, GPS un pārnēsājamie atskaņotāji), salīdzinot 2012. gada 4. ceturksni ar attiecīgu periodu 2011. gadā, visas kā viena ir uzrādījušas kritumu.
Elektropreču tirgus apskats atklāj tendenci, ka cilvēki arvien biežāk priekšroku dot liela izmēra televizoriem (virs 40 collām), arī vidējā cena šāda izmēra ekrāniem krītas. Tikmēr ekrāniem virs 60 collām – pieaug ne tikai cena, bet arī pārdotās vērtības rādītāji un vienību skaits. Arī jaunās paaudzes televizoru - Smart TV un TV ar internetu vai 3D – tirgus daļa turpina augt.
Mazā sadzīves tehnika: segmenta vērtība turpina augt
Mazās sadzīves tehnikas segments 4.ceturksnī uzrāda gan pārdoto vienību, gan vērtības rādītāju pieaugumu. Vienības ir augušas par 4,4%, savukārt pārdošanas vērtības rādītāji par 22,63%, līdz ar to, segmenta vērtība 4.ceturksnī sasniegusi 1,8 milj. latu. Pozitīvu pieaugumu ir uzrādījušas arī visas sektora produkta grupas: kafijas aparāti, gludekļi, skuvekļi un putekļu sūcēji. No minētājām produktu grupām lielāko pieaugumu vērtības ziņā ir izdevies sasniegt kafijas aparātiem - 34,09%, tomēr pārdoto vienību apjoms sasniedz vien 2% pieaugumu. Šie dati ļauj secināt, ka Latvijas patērētāji kafijas aparāta iegādei ir gatavi vai spiesti tērēt vairāk nekā iepriekš, jo, salīdzinot kafijas aparātu cenas abos ceturkšņos, 2012. gadā to cena ir augusi par 31,4%.
Lielās sadzīves tehnikas segmenta vērtība pieaugusi par 15,48%
Līdzīgi kā mazās, tā arī lielās sadzīves tehnikas segments 4.ceturksnī ir spējis uzrādīt pozitīvu pieaugumu gan pārdoto vienību, gan vērtības rādītāju ziņā. Segmenta vērtība ir augusi krietni straujāk, panākot 15,48% pieaugumu un 7,1 milj. latu apgrozījumu. Šajā segmentā iekļauto produktu grupu (iebūvētās virsmas, plītis, ledusskapji, trauku mazgājamās mašīnas, mikroviļņu krāsnis un veļasmašīnas) kopējās pārdošanas vienības ir augušas par 8,86%. Vislielāko pieaugumu šajā grupā ir izdevies sasniegt iebūvētajām virsmām - 34,25%. Arī pārdoto vienību ziņā iebūvētās virsmas uzrāda lielās sadzīves tehnikas grupā ievērojamāko pieaugumu – par 22,39%. Vienīgi mikroviļņu krāsnis 4.ceturksnī pēc pārdoto vienību datiem ir piedzīvojušas kritumu 1,92% apmērā.
Telekomunikācijas: patērētāji arvien biežāk izvēlās viedtālruņus
2012.gada 4. ceturksnis telekomunikāciju segmentam bijis salīdzinoši veiksmīgs un mazumtirdzniecības nozarē vērojams pārdošanas vērtības pieaugums par 14,32%. Lai arī pārdošanas vienības ir sarukušas par 3,79%, kopējā tendence ir vērtējama kā pozitīva. Pārdoto vienību kritumu veicinājuši vienkāršie mobilie telefoni, kuru pārdošanas apjomi arvien turpina sarukt. 4.ceturksnī ir kritušās gan pārdotās vienības (par 21%), gan vērtība (23%), gan cena (3%). Savukārt viedtālruņu pārdošanas vērtība ir augusi gandrīz par 50% un pārdoto vienību skaits ir pieaudzis teju par 30%. Tirgus pārskats arī atklāj, ka samazinoties viedtālruņu cenai, palielinās tālruņu skaits, kuri ir iegādāti kā „sim free” jeb par pilnu cenu. Salīdzinājumam: 2011. gada 4. ceturksnī Latvijas tirgū par telefonu pilno cenu tika pirkti vien aptuveni 15% no visiem tālruņiem, kamēr 2012. gada 4. ceturksnī šāda veida iegādes veids pieaudzis līdz pat 30%.
Foto: pārdoto vienību skaits 2012.gadā sarucis par 18,98%
4.ceturksnī Latvijas fotokameru segmenta vērtība sasniedza 2,3 milj. latu, tomēr šis ceturksnis, salīdzinājumā ar 2011. gada periodu, fotokamerām nav bijis sevišķi veiksmīgs. Rezultāti uzrāda gan pārdoto vienību kritumu par 18,98%, gan vērtības samazinājumu par 3,96%. Pārdotās kompaktkameru vienības ir samazinājušās pat par 21%, savukārt pārdošanas vērtība par 3,4%. Viens no galvenajiem šāda krituma iemesliem ir ievērojamais kompaktkameru cenu pieaugums gada gaitā. Līdz šim spoguļkameru pārdošanas rezultāti bija veicinājuši šīs produktu grupas kopējo radītāju uzlabojumu, tomēr 2012. gada 4. ceturksnis ir izņēmums, jo arī šīs kameras ir piedzīvojušas pārdošanas apjomu samazinājumu.
Ofisa iekārtas: segmenta vērtība turpina krist
Arī ofisa iekārtu segmenta vērtība ir kritusies par 5,51% un pārdoto vienību skaits piedzīvojis 3,58% lejupslīdi. Ja multifunkcionālās ierīces lielāku kritumu ir piedzīvojušas tieši pārdošanas vērtību ziņā, tad printeriem lielāks kritums ir vērojams pēc pārdoto vienību skaita.
Informācijas tehnoloģijas: planšetes sāk savu uzvaras gājienu
Informācijas tehnoloģiju produktu segments 4. ceturksnī uzrāda daudzsološu pieaugumu par 14,55%, tomēr pozitīvās tendences negatīvais aspekts ir pārdošanas vērtības rādītāju sarukums par 5,76%. Šī atšķirība skaidrojama ar to, ka planšetes savu tirgus daļu konkrētā segmenta ietvaros arvien palielina, bet to cena nav tik augsta kā tas ir portatīvo datoru gadījumā. Tikmēr trešā, informācijas tehnoloģiju segmentā ietilpstošā monitoru grupa, demonstrē stabilu 20% pieaugumu gan pārdošanas vērtības, gan pārdoto vienību ziņā.
Kopsavilkuma tabula, apgrozījuma izmaiņas
Q-1 12 |
Q-2 12 |
Q-3 12 |
Q-4 12 |
Q-4 12 vs. |
|
Milj.LVL |
Milj.LVL |
Milj.LVL |
Milj.LVL |
+/-% |
|
Elektro tehnika (CE) |
10,1 |
9,8 |
12,1 |
20,7 |
33,89% |
Foto (PH) |
1,9 |
2,3 |
2,3 |
2,3 |
-3,96% |
Lielā sadzīves tehnika (MDA) |
3,9 |
5,0 |
6,6 |
7,1 |
15,48% |
Mazā sadzīves tehnika (SDA) |
1,1 |
1,3 |
1,4 |
1,8 |
22,63% |
Informācijas tehnoloģijas (IT) |
13,7 |
12,9 |
17,5 |
19,5 |
-5,76% |
Telekomunikācija (TC) |
3,1 |
3,1 |
4,3 |
4,7 |
14,32% |
Ofisa iekārtas (OE) |
1,0 |
0,9 |
1,1 |
1,3 |
-5,51% |
TOTAL |
34,9 |
35,3 |
45,3 |
57,5 |
11,11% |