Trešajā ceturksnī eksperti konstatējuši svarīgu tendenci: lai gan surogātpasta daudzums e-pasta datplūsmā ir samazinājies, tā saturs ir kļuvis daudz bīstamāks. Kaitīgo mēstuļu īpatsvara ceturkšņa vidējais rādītājs ir sasniedzis visaugstāko līmeni visā novērojumu vēsturē— 5,03%. Tomēr kopējais surogātpasta procentuālais daudzums ir samazinājies par 2,7% un veidoja 79,8% no e-pasta datplūsmas. Kaspersky Lab surogātpasta analītiķi uzskata, ka šo pieaugumu lielā mērā nosaka pasaules ekonomiskās krīzes „otrā viļņa” pazīmju parādīšanās.
Pētījuma periodā iespaidīgs ir ne vien kaitīgo ziņu daudzums, bet arī sociālās inženierijas metožu daudzveidība. Piemēram, šajā ceturksnī pēc spēles Diablo III laišanas klajā Kaspersky Lab konstatēja daudz pikšķerēšanas uzbrukumu ar mērķi nozagt spēlētāju lietotājvārdus un paroles. Krāpnieciskajās vēstulēs lietotājiem tika piedāvāts piedalīties spēles beta testēšanā, ko patiešām veica spēli izstrādājušais uzņēmums Blizzard, taču vēstulē iekļautā saite neveda uz likumīgo tīmekļa vietni. Tāpat surogātpasta izplatītāji turpina izmantot savu iecienīto paņēmienu, izsūtot mēstules nopietnu organizāciju vārdā. Vasarā un rudens sākumā lietotāji varēja saņemt kaitīgās ziņas it kā no lielākajiem sūtījumu piegādes uzņēmumiem, piemēram, UPS un DHL.
Tomēr par vissensacionālāko kļuvapikšķerēšanas uzbrukums McDonald’s cienītājiem. Nestandarta daudzpakāpju sistēma bija izveidota tā, ka vispirms lietotājs saņēma vēstuli ar viltus piedāvājumu piedalīties interneta aptaujā par ēdienu kvalitāti McDonald’s ēstuvēs, bet pēc tam saņemt atlīdzību par atbildēm savā bankas kontā. Bija tikai jāievada savas norēķinu kartes informācija, kas tika pāradresēta uzbrucējiem, un nauda, protams, pazuda.
Trešajā ceturksnī uzņēmumi Kaspersky Lab un Microsoft kopīgiem spēkiemuzveica vēl vienu robottīklu — Hlux/Kelihos. Pēdējo divu gadu pieredze liecina, ka visiedarbīgākais līdzeklis cīņā ar surogātpasta izplatītājiem ir tieši zombiju tīklu slēgšana.
Surogātpasta avotu sadalījumā pa valstīm saglabājas 2011.gada kopējā tendence: arvien vairāk surogātpasta tiek izplatīts no jaunattīstības valstīm. Tādējādi pirmajā trijniekā ietilpst Indija (+0,7%), Indonēzija (+4,7%) un Brazīlija (+0,8%). Jāpiezīmē, ka pirmajā desmitniekā nav iekļuvusi neviena Rietumeiropas valsts. Tas parāda, ka joprojām ir aktuāla vēl kāda 2011.gada tendence— surogātpasta avotu sadalījums ir stabils.
Taču surogātpasta tematiskajā sadalījumā ir notikušas ievērojamas pārmaiņas. Salīdzinājumā ar iepriekšējo ceturksni būtiski samazinājies «pasūtījuma» rubriku īpatsvars. Izteikti palielinājies surogātpasta izplatītāju pašreklāmas daudzums (+9%). Vienlaikus nozīmīgi pieaugusi arī to surogātpasta kategoriju daļa, kas tiek izplatītas ar sadarbības programmām— medikamenti, veselības preces un pakalpojumi (+10,9%), luksuspreču kopijas (+5,2%) un surogātpasts pieaugušajiem (+4,1%).
«Ja pasaules ekonomiskā situācija turpinās pasliktināties, mēs prognozējam, ka nākamajā ceturksnī pieaugs sadarbības programmu surogātpasta daudzums,» komentē pārskata autores Darja Gudkova un Marija Namestņikova. «Tas ietver ne vien surogātpastu ar kaitīgajiem pielikumiem un pieaugušajiem domātās mēstules, bet arī citus «tradicionālā» sadarbības programmu surogātpasta veidus, piemēram, farmācijas preču, luksuspreču kopiju un lētu programmatūru reklāmas izplatīšanu.»
Autores prognozē, ka tuvākajā nākotnē surogātpasta pasūtītāju skaits turpinās samazināties, tādējādi palielināsies to sūtījumu skaits, kas satur surogātpasta izplatītāju pašreklāmu.
Ar visu pārskatu par surogātpasta izplatītāju darbību 2011.gada trešajā ceturksnī var iepazīties tīmekļa vietnē www.securelist.com/ru/.