Kādas ir šā gada būtiskākās aktualitātes degvielas biznesā?
Šim gadam raksturīgs tas, ka notikušas izmaiņas normatīvajā regulējumā un ir bijuši noteikti konkrēti termiņi tam, kad pie dīzeļdegvielas jāpievieno vai nu biodīzeļdegviela vai atjaunojamā dīzeļdegviela. Patērētājam tā rezultātā ir pavērušās plašākas iespējas dīzeļdegvielas izvēlē. Jāpiebilst, ka mēs novembrī esam sākuši tirgot jaunu produktu – 100% atjaunojamo dīzeļdegvielu Neste MY, kas tiek ražota tikai no atjaunojamiem resursiem un kuras sastāvā nav naftas. Runājot par nākotnes prognozēm, jāteic – tad jau redzēs, kādi normatīvie dokumenti stāsies spēkā laika gaitā un kādas izmaiņas tiks ieviestas. Taču mēs zinām, ka Latvijai tiek izvirzītas Eiropas Savienības mēroga prasības palielināt atjaunojamās enerģijas izmantošanu, un, globāli raugoties, šīs prasības nākotnē ietekmēs daudzas jomas.
Runājot par situāciju degvielas tirgū, jāteic, ka šis gads sākās ar izmaiņām akcīzes nodoklī, kas sadārdzināja gan benzīnu, gan dīzeļdegvielu. Ir bijušas arī cenu izmaiņas globālajos naftas tirgos, un šīs izmaiņas ietekmējušas degvielas cenas Latvijā.
Kā jūs raksturotu, kam Latvijā galvenokārt tiek pirkta un patērēta dīzeļdegviela?
Būtisks dīzeļdegvielas lietotājs ir komerctransports, kas veic preču pārvadājumus, tāpat arī ceļu būves tehnika, lauksaimniecības tehnika un būvniecības darbu veikšanai paredzētā tehnika. To mūsu klientu lokā, kas pērk dīzeļdegvielu, ir arī autobusu kompānijas, respektīvi, pasažieru pārvadātāji. Taču jāuzsver, ka visumā mūsu klientu loks ir ļoti daudzveidīgs, un mēs mērķtiecīgi cenšamies degvielu piedāvāt pēc iespējas plašākam pircēju lokam, nekoncentrējoties tikai uz kādu specifisku patērētāju segmentu.
Jāteic, ka tieši cena Latvijā ir tas faktors, kam pircēji pievērš ļoti lielu uzmanību, izvēloties jebkuru preci, arī dīzeļdegvielu vai benzīnu. Te jāuzsver, ka degvielas cenu ietekmē akcīzes nodokļa likme, naftas cena un ASV dolāra vērtības svārstības. Mēs paši kā degvielas tirgotāji varam noteikt cenu līmeni vien ļoti nelielā apjomā. Rezumējot jāteic, ka degvielas cenām ne tikai Latvijā, bet arī citur pasaulē ir tendence ļoti būtiski svārstīties dažādu globālo notikumu ietekmes rezultātā.
Vēl jāpiebilst, ka pircēji Latvijā ļoti rūpīgi un apdomīgi izvērtē cenas un kvalitātes attiecību, un tas skar arī degvielas iegādi.
Mēs redzam, ka ziemas sezonā autovadītāji ļoti rūpīgi izvērtē, kur iegādāties dīzeļdegvielu, lai no rīta nebūtu tāds nepatīkams pārsteigums, ka automašīnu nevar iedarbināt. Mēs Latvijā tirgojam arī arktiskās nulles klases, arktiskās pirmās klases un arktiskās otrās klases dīzeļdegvielu, ir pieejama arī arktiskās trešās klases dīzeļdegviela. Neste klāstā ir arī, tā sakot, vēl arktiskāka dīzeļdegviela, jo Somijas ziemeļos tiek tirgota arktiskās ceturtās klases dīzeļdegviela, kas piemērota autotransportam tad, kad gaisa temperatūra ir mīnus 40 grādu pēc Celsija un pat vēl zemāka.
Vai cenas ir vienādas visās Neste degvielas uzpildes stacijās (DUS) visā Latvijā vai atšķiras, teiksim, Rīgā dārgāk nekā Latgalē?
Cenas mēdz atšķirties, bet nav teikts, ka visās mūsu DUS Rīgā cenas ir augstākas nekā visās mūsu DUS, piemēram, Latgalē.
Visu interviju lasiet avīzes Diena pirmdienas, 26. novembra, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!
jā
Aizsajūsmasaizrāvāselpa
Apčidrinskis