Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +1 °C
Apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Zāles brokastu šķīvī

Pārtikas ražotāji jau sen zina, ka norāde par produkta veselīgumu var ievērojami palielināt tā pārdošanas apjomu. Bet vai reizēm netiek pārspīlēts?

Ko jūs ēdat brokastīs? Veselīgas pārslas vai tomēr medikamentus? Šāds šķietami nesaderīgs salīdzinājums pēdējās nedēļās, iespējams, nodarbina daudzu amerikāņu prātus, jo par brokastu jautājumu ir saķērušies divi milži — ASV Pārtikas un veselības pārvalde un viens no lielākajiem pārtikas pārstādes uzņēmumiem General Mills.

Pārvalde, kuras uzdevums ir uzraudzīt pārtikas, medikamentu un kosmētikas drošību, nosūtījusi brīdinājuma vēstuli pārtikas ražotājam un norādījusi, ka viens no tā produktiem — auzu brokastu pārslas Cheerios — tiek reklamēts ar tādu apgalvojumu, kas piederas tikai zālēm, proti, uz brokastu pārslu pakas ir rakstīts, ka, "ēdot Cheerios, sešu nedēļu laikā par 4% var samazināt slikto holesterīnu, kas ir sirds un asinsvadu slimību riska faktors". Lai to panāktu, pārslas ir jāēd vismaz divreiz dienā un kopumā jāievēro diēta, kurā ir zems tauku un holesterīna līmenis, skaidrots uz produkta kārbas.

Pārtikas un medikamentu pārvalde uzstāj, ka šāds raksturojums ierindo Cheerios vienā līmenī ar zālēm, kas pasargā no augsta holesterīna līmeņa. Taču tādā gadījumā pārslu ražotājam ir jāizdara klīniskās pārbaudes un to rezultāti jāiesniedz īpašai apstiprināšanai. Gluži tāpat kā to skrupulozi dara farmācijas firmas pirms jauna medikamenta laišanas tirgū. Kamēr tas nav noticis, pārslas ir jāizņem no veikalu plauktiem, vai arī būs jāmaksā sods.

General Mills atbild, ka ir pārsteigts. Savus apgalvojumus uzņēmums pamato ar vispārpieņemto atzinumu un daudziem pētījumiem, kuros noskaidrots, ka šķiedrvielas samazina holesterīna līmeni un ir veselīgas sirdij. Uzņēmums arī norāda, ka minētie uzraksti uz iepakojuma tiek drukāti jau divus gadus un nezin kāpēc pārvalde līdz šim tos ir ignorējusi.

Šis skandāls piesaista uzmanību tālab, ka General Mills ir milzis pārstrādātās pārtikas tirgū. Cheerios ir populārākās brokastu pārslas Amerikā — katra astotā paka, kas tiek nopirkta veikalā.

KO DRĪKST, KO NEDRĪKST

Pārtikas un medikamentu pārvaldes īpašajām un ne vienmēr gludajām attiecībām ar ražotājiem ir diezgan sena vēsture, un lielākoties pēc saķeršanās piekāpusies ir tieši valsts iestāde, nevis uzņēmēji. Iespējams, tagad pārvaldi ir iedrošinājusi Baraka Obamas ienākšana Baltajā namā. Kā zināms, ASV prezidents ievēro diezgan veselīgu dzīvesveidu — regulāri sporto un rūpīgi izvēlas pārtiku (vienīgā vājība ir cigaretes), viņa sieva Mišela Baltā nama pagalmā šopavasar demonstratīvi ierīkojusi dārzeņu dobes, tādējādi reklamējot pašu lolotus veselīgus zaļumus.

1984.gadā pārvalde vērsās pret citu lielu ražotāju — Kellogg. Tas tirgū bija laidis jaunu kviešu pārslu produktu All Bran. Uz iepakojuma lieliem burtiem bija rakstīts "Bagāts ar šķiedrvielām", bet otrā pusē diezgan garš izskaidrojums, ka "pareiza pārtika samazina vēža risku. Rekomendācija: ēdiet pārtiku, kas bagāta ar šķiedrvielām. (..) tādu kā šīs pārslas."

Līdz tam pārvaldei bija izdevies laikus izkontrolēt, ko ražotāji raksta uz saviem produktiem, taču šis bija pirmais fiasko. Uzraugi centās to novērst, bet galīgo lēmumu pieņēma toreizējā prezidenta Ronalda Reigana administrācija — tā nostājās biznesa, proti, Kellogg, pusē.

Mārketinga rezultāti bija acīmredzami — pirmajos sešos mēnešos, kopš uz All Bran kārbām parādījās uzraksts par veselīgumu, produkta pārdošanas apjoms palielinājās par 47%. Gan Kellogg, gan tā konkurentiem bija skaidrs — norādes par veselīgumu ir ienesīgas. Jau pēc dažiem gadiem 40% no visiem jaunajiem tirgū laistajiem produktiem rotājās ar vairāk vai mazāk uzskatāmu norādi par to veselīgumu.

Pārtikas un medikamentu pārvaldei atlika vien uzraudzīt, lai mārketinga saukļi nešautu pār strīpu. Piemēram, drīkst rakstīt "veicina veselīgu holesterīna līmeni", bet nedrīkst apgalvot — "samazina holesterīna līmeni". Drīkst — "atbalsta imūnsistēmu", nedrīkst — "palīdz pacientiem ar vāju vai bojātu imūnsistēmu". Drīkst — "veicina locītavu veselību", nedrīkst — "novērš artrīta sāpes".

Līdzīgus ierobežojumus noteikusi arī Eiropas Komisija. Jau 2003.gadā pieņemtajā regulā formulēts, ka apgalvojumi par produkta veselīgumu ir brīvprātīgs ražotāju mārketinga līdzeklis, taču tiem jābūt pamatotiem un patiesiem. Tieši tālab uz pārtikas nedrīkst parādīties tādi saukļi kā "saglabā jaunību", "palīdz organismam cīnīties ar stresu" vai "uzlabo atmiņu".

Un tomēr kopumā šādi noteikumi un regulas vairāk atgādina vārdu spēli, kurā vidutājs centies nekaitēt ražotājam, tajā pašā laikā pasargājot no muļķošanas patērētāju.

"ES TUROS PA GABALU"

Tieši tāpēc ir cilvēki, kas pat uz pieņemamiem veselības saukļiem raugās ar lielu skepsi. Viens no tiem noteikti ir amerikāņu publicists Maikls Polans. Viņš ir sarakstījis vairākus bestsellerus par pārtikas nozares aizkulisēm. Viens no smieklīgākajiem faktiem viņa grāmatā Visēdāja dilemma ir par "laimīgo vistu Lūsiju". Šo raksturojumu viņš ieraudzījis samērā dārgajā pārtikas lielveikalu ķēdē Whole Foods, kas sevi prezentē kā veselīgas pārtikas tirgotāju. Laimīgā vista Lūsija esot dzīvojusi un arī nokauta laimīga, bija teikts nelielajā pie cenas piestiprinātajā zīmītē pircējam. Lai vistai piešķirtu šo statusu, to nedrīkst turēt būrī un tai jānodrošina uzturēšanās pagalmā ar svaigu gaisu un zaļu zāli. Kad Polans nolēma apciemot Lūsijas bijušās mājas, patiesība izrādījās skarbāka, nekā gaidīts. Lūsija bija viena no tūkstošiem vistu, kas tiek turētas lielā fermas aizgaldā. Instrukcija par izeju svaigā gaisā tik tiešām tiek ievērota — sienā ir neliela eja uz pagalmu. Diemžēl šīs mazās durvis ir slēgtas, kamēr cāļi sasniedz vismaz pāris nedēļu vecumu, — lai pasargātu no iespējamām infekcijām. Taču, kad putni pieaug, viņi laukā tik un tā neiet, jo baidās no gaišās, nepazīstamās pasaules.

Līdzīgi Maikls Polans sagrāvis vairākus mītus par ekoloģiski tīru vai ētisku pārtiku. Tieši tālab nākamajā grāmatā viņš atļaujas dot vairākus padomus ēdiena izvēlē, un viens no tiem iesaka: izvairieties no produktiem, uz kuriem ir uzkrītošas norādes par veselīgumu. "Lielākajā daļā gadījumu tie ir produkti, kas pakļauti pamatīgai pārstrādei, un apgalvojumi bieži vien ir diezgan apšaubāmi. Atcerieties par margarīnu — vienu no pirmajiem produktiem, kas tika reklamēts kā veselīgāks par tradicionālajiem produktiem, bet tad izrādījās, ka tas veicina sirdslēkmes."

DIETOLOGU LOGO

Tie, kas skatās televīziju Latvijā, noteikti ir pamanījuši reklāmas, kas popularizē produktus, kas, piemēram, stiprina imūnsistēmu vai veicina vēdera izeju. Dažiem savu jāvārdu ir devusi Latvijas Diētas ārstu asociācija. Tās logo "VP (veselīgs produkts). Ieteic Latvijas Diētas ārstu asociācija" redzams uz vairāk nekā 20 ražotāju izstrādājumiem.

"Logo var iegūt jebkurš ražotājs, kura produkts, pamatojoties uz mūsdienu zinātniskajiem atzinumiem un pēc diētas ārstu ieskatiem, ir atzīstams par ikdienā lietojamu un veselīgu. Ja ražotājiem ir interese, viņi iesniedz mums savu produktu, tā receptūru, un mēs to izvērtējam. Produktus laboratorijā neanalizējam, jo izejmateriāls un receptūra norāda uz ražošanas procesā izmantotajām sastāvdaļām," skaidro asociācijas priekšsēdētājs diētas ārsts Andis Brēmanis. "Mūsu ieteikumi ir uz dažādiem produktiem, kas nopērkami veikalos, piemēram, uz graudaugu pārslām (lai kā izejvielas būtu nerafinēti graudi, bez cukura, bez sāls), uz piena un piena produktiem (pazemināts taukvielu saturs, jogurts ar pazeminātu cukura saturu utt.), minerālūdens (negāzēts, mineralizācijas pakāpe mazāka nekā 1,5 g/dm3), riekstiem un sēklām (negrauzdētas, nesālītas, necukurotas), želejām un ievārījumiem (paaugstināts pektīna daudzums, samazināts cukura daudzums), maizes (paaugstināts balastvielu saturs, minimāls rafinētu taukvielu daudzums, samazināts cukura daudzums)."

Gadījies, ka asociācija kādam produktam atbalstu atsaka — tā gadījies dažām desām. Ar sadarbības partneriem asociācija slēdz līgumu uz gadu. "Ražotāji no savas puses mūs šad tad sponsorē, bet nopirkt asociācijas VP zīmi gan neviens nevar," saka dietologs Andis Brēmanis.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Atdarina balsi, izkrāpj naudu

Finanšu krāpšana balstās uz vienkāršu biznesa modeli – tik ilgi, kamēr gūtie ienākumi atsvērs ieguldītos resursus, krāpnieki turpinās savu darbību. Krāpnieki, līdzīgi kā uzņēmēji, vienmēr me...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses