Pagaidām publiska informācija pieejama tikai par pagājušā gada 11 mēnešiem. Pēc statistiķu apkopotās informācijas, šajā laika nogrieznī Latvijas eksporta vērtība veidoja 11,76 miljardus eiro jeb bija par 0,1% mazāka nekā attiecīgajā periodā 2018. gadā. Raugoties tīri matemātiski, 0,1% nav nekas īpaši liels un, veiksmīgi eksportējot, decembrī mums varētu rasties iespēja pērno gadu noslēgt ar jaunu rekordu. Tomēr ir pamats bažām, kā tā nebūs noticis, jo līdz ar globālajiem procesiem negatīva inerce novērojama arī Latvijas ārējā tirdzniecībā, proti, gan eksporta, gan importa skaitļi uzrāda tendenci pasliktināties. Piemēram, novembrī kopējās ārējās tirdzniecības apgrozījums bija par 7,2% mazāks nekā pirms gada, minētajā laika periodā eksportam krītoties par 6,5% līdz 1,14 miljardiem eiro, savukārt importam par 7,8% līdz 1,25 miljardiem eiro.
Teorētiski vienīgā labā ziņa ir ārējās tirdzniecības bilances uzlabošanās, importam krītoties straujāk nekā eksportam, taču šis ieguvums var izrādīties tikai statistisks, jo ievesto preču vērtības samazināšanās varētu liecināt arī par valsts iekšējā pieprasījuma apsīkšanu, līdz ar to arī ekonomiskās izaugsmes bremzēšanos.
Tas vienlaikus var nozīmēt arī to, ka tautsaimniecības ekspertu iepriekš paustās cerības, ka mūsu valsts ekonomiku varētu izdoties veiksmīgi sildīt ar iekšējo patēriņu, sevi pilnībā var arī neattaisnot.
Nedienas rūpniekiem
Viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ Latvijas eksports sācis bremzēties, ir krīzes iezīmes pasaules rūpniecībā, kas sevišķi izpaužas autobūvē un jādomā, ka viegli neklājas arī citu transporta līdzekļu ražošanā. Tā kā Latvijas uzņēmumi transporta līdzekļu ražošanas industrijai piedāvā visai plašu preču spektru – dažādas detaļas, kokmateriālus un tehnisko tekstilu, tad noņēmēju grūtības agri vai vēlu sāk izpausties arī Latvijas rūpniecības un eksporta statistikā.
''Gan apstrādes rūpniecības izlaide, gan apgrozījums pagājušā gada novembrī krituši pirmo reizi kopš 2016.gada. Apgrozījums kritis tieši eksportā, no kā var spriest, ka rūpniecības vājums Eiropā atspoguļojas arī Latvijā,'' secina Swedbank ekonomiste Laimdota Komare.
Visu rakstu lasiet avīzes Diena trešdienas, 15. janvāra, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!
Garamgājējs