Tomēr kopumā situācija nemaz nav tik skaidra. Lai arī apstākļi teorētiski ir labvēlīgi izaugsmei un naftas cenas pasaulē uz pēdējās desmitgades fona nav vērtējamas kā augstas, kas ļauj ar degvielu saistītās izmaksas turēt samērīgā līmenī, aviokompāniju akciju cenu izmaiņas nav viennozīmīgas – kritumi mijas ar kāpumiem. Ja aplūkojam situāciju, ņemot talkā nozares akciju indeksus, pasaules vislikvīdākajā fondu tirgū ASV nozares vērtspapīru cenu maiņas raksturojošais Standard & Poor’s 500 Airlines Industry indekss laika posmā no pagājušā gada beigām līdz 20. novembrim pakāpies par 10,7 procentiem. Tikmēr šaipus Atlantijas okeānam MSCI Europe Airlines indekss minētajā laika posmā krities par 5,3 procentiem. Ja izpētām to, kā aviokompāniju akcijām klājies šogad, var secināt, ka nozares akciju cenu izmaiņu sniegums ievērojami atpaliek no tā, ko demonstrējis tirgus kopumā. Piemēram, 500 ASV fondu tirgus vislielāko kompāniju indekss Standard & Poor’s 500 šogad ir kāpis par 24 procentiem, savukārt MSCI Europe vērtība palielinājusies par 15 procentiem. Tiesa gan, jāuzsver, ka investīciju pievilcība atkarībā no laika nogriežņa var visai ievērojami atšķirties. Ja paraugāmies uz situāciju kopš vasaras beigām, Eiropas aviokompānijas varētu uzskatīt nevis par nepievilcīgām, bet gan īstenu zelta āderi. Kopš augusta vidus jau minētā MSCI Europe Airlines vērtība ir kāpusi vairāk nekā par 40 procentiem.
Jutīgas uz noskaņojumu
Neraugoties uz visai solīdo pieaugumu pēdējos mēnešos, šobrīd nevar nepārprotami apgalvot, ka arī nākamajos mēnešos aviokompāniju akcijām paredzams cenu kāpums. Baltic International Bank Aktīvu pārvaldīšanas nodaļas vadītājs Konstantīns Goluzins vērš uzmanību, ka gaisa pārvadājumu industrija ir cikliska un lidsabiedrību akciju cenas būs jutīgas saistībā ar gaidāmo ekonomisko aktivitāti, kas nozīmē, ka pesimistisku ekonomiskās izaugsmes prognožu gadījumā lidsabiedrību akciju cenas samazināsies straujāk nekā kopējā akciju tirgus vērtība un otrādi.
Finanšu eksperts skaidro, ka lidsabiedrību akciju cenu virzība nav atrauta no kopējām finanšu tirgus tendencēm, bet ir pakļauta tiem pašiem makroekonomiskajiem riskiem, kas attiecas uz vispārējo situāciju. Globālā mērogā vērtējot, cilvēku ekonomiskā aktivitāte tuvākā nākotnē tieši ietekmēs pārvietošanos un līdz ar to arī aviobiļešu iegādi. "Protams, bez sistemātiskiem riskiem katram uzņēmumam ir arī savi individuālie, nesistemātiskie riski, kas ir saistīti ar uzņēmuma finanšu un operacionālo pārvaldību, reģioniem, kuros kompānija darbojas, un citām niansēm, kas ietekmē aviokompānijas rezultātus un līdz ar to akciju cenu. Aviopārvadājumu industriju kopumā ietekmēs ekonomiskā aktivitāte, situācija nodarbinātībā, naftas cenas, politiskā stabilitāte, kā arī nozares regulējumi," faktorus uzskaita Goluzins.
Apdraud stagnācija
Rietumu bankas investīciju struktūrvienības Rietumu Asset Management analītiķis Konstantīns Šeļegs savukārt brīdina, ka starptautiskā biznesa noskaņojuma indikatori, piemēram, Global PMI un Global Business Confidence, turpina lejupslīdi un pašlaik to vērtības atrodas uz robežas starp ekonomiskās aktivitātes pieaugumu un samazināšanos. Eksperts piebilst, ka nākamajā gadā būtisks ekonomiskās situācijas uzlabojums pasaulē nav gaidāms, turklāt tajā pašā laikā pastāv riski, ka gaidas saistībā ar situācijas uzlabojumu kļūs vēl piezemētākas nekā patlaban.
Visu rakstu lasiet avīzes Diena pirmdienas, 25. novembra, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!