Tas ir par 14,3% vairāk nekā 2023. gadā, bet par 18,4% mazāk nekā 2019. gadā, pirms kovidpandēmijas. Visvairāk ārvalstu viesu bijis no Baltijas kaimiņvalstīm Lietuvas (280,7 tūkstoši) un Igaunijas (gan būtiski mazāk – 180,5 tūkstoši). Tūristu skaita ziņā nākamās ir trīs netālās valstis – Vācija, Somija un Polija, kā arī vēl Apvienotā Karaliste, vēsta Centrālā statistikas pārvalde (CSP).
Ļoti līdzīgs ir to valstu saraksts, kas parādās CSP datos par mūsu valsts ārējo tirdzniecību. Pērn decembrī Latvijas nozīmīgākie eksporta tirgi bija Lietuva un Igaunija, lielākais importa īpatsvars nāca no Lietuvas, un svarīgāko ārējās tirdzniecības partneru vidū bija tieši tās pašas valstis, no kurām pērn ieradās ievērojams skaits tūristu, respektīvi, Vācija, Somija, Polija un Apvienotā Karaliste. Līdz ar to ir secināms, ka mūsu valsts ekonomiskā sadarbība pamatā ir saistīta ar Baltijas kaimiņzemēm, vēl dažām netālajām valstīm un Apvienoto Karalisti.
Iespējams, tūristu skaits no Lietuvas un Igaunijas varētu vēl augt. Lietuviešiem viegli sasniedzamas ir Latvijas dienvidu pilsētas Liepāja, Jelgava, Bauska un Daugavpils, pievilcīga šķiet kūrortpilsēta Jūrmala, kā arī Rīga. Igauņus lielākā skaitā varētu ieinteresēt Vidzeme un arī mūsu galvaspilsēta.
Iespējams, Latvijas dialogu ar Tālajiem Austrumiem gan tūrismā, gan ārējā tirdzniecībā sekmēs izstāde Expo 2025, kas šogad noritēs Japānā.
Tomēr, raugoties uz mūsu valsts sadarbības ģeogrāfiju, rodas iespaids, ka neizmantotas iespējas ir tepat, Eiropā. Lielāks varētu būt Zviedrijas tūristu skaits. Jūtamāka varētu būt vēl divu citu Ziemeļvalstu – Dānijas un Norvēģijas – ceļotāju klātbūtne. Vasarās Latvijas mērenais klimats varētu piesaistīt cilvēkus, kuri vēlas izvairīties no karstuma Dienvideiropā. Protams, tam ir vajadzīgi ērti transporta savienojumi, taču ar tiem mūsu valstij iet raibi. Temats par pasažieru prāmja atgriešanos mūsu galvaspilsētas ostā un maršruta Rīga–Stokholma atdzīvināšanu jau ir kļuvis par politisku solījumu, gatavojoties šovasar gaidāmajām pašvaldību vēlēšanām, taču no vārdiem pie darbiem pagaidām nav ticis neviens solītājs. Pēdējā laikā gan tiek popularizēta vilcienu satiksme, bet tā attiecas tikai uz Baltijas valstīm, nevis plašāku teritoriju. Aviokompānija airBaltic šogad tiek kritizēta par atceltiem reisiem, un reisu atcelšana ietekmē ne tikai Latvijas iedzīvotāju ceļojumu plānus, bet arī ārvalstu tūristu iespējas ierasties mūsu valstī.