Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies

Lai dārza darbi netraucē veselībai

Jāzina, kā fiziski sagatavoties slodzei un pareizi celt smagumus.

Vasaras sezonā liela daļa Latvijas iedzīvotāju pievēršas dārza darbiem, kuri prasa spēku un arī noteiktu fizisku sagatavotību. Taču bieži vien pēc dārzā pavadītas dienas un dažkārt pat pēc dažām intensīva darba stundām mēdz piemeklēt ne tikai gandarījums par paveikto un baudāmo ražu vai ziedošām dobēm, bet arī sāpes dažādās ķermeņa daļās – lielākoties sāp mugura. Turklāt šādas problēmas nav raksturīgas tikai gados veciem cilvēkiem – muguras sāpes pēc fiziskas slodzes vai ilgstoši pavadīta laika stāvot mēdz piemeklēt arī divdesmitgadniekus, ne tikai seniorus.

Lai varētu izvairīties no sāpēm locītavās, mugurā un muskuļos, kuras var rasties pēc darbiem dārzā, būtu nepieciešams ievērot dažus ergonomijas pamatprincipus un veikt fiziskus vingrojumus, kuri sagatavos ķermeni darbam, iesaka Rehabilitācijas centra Jaunķemeri ergoterapeite un Ergoterapijas nodaļas vadītāja Zane Liepiņa. 

Vispirms jāizvingrina locītavas

 Pirmām kārtām, lai padarītu elastīgākus muskuļus un mobilākas locītavas, ir jāuzlabo un jāpaātrina asinsrite visā ķermenī. To var panākt, veicot kustības plaukstu un pēdu locītavās. Piemēram, izapļojot pēdu un plaukstu locītavas pa labi un pa kreisi, saspiežot dūres un maksimāli iztaisnojot pirkstus. Šādas kustības liks asinsritei darboties ātrāk. Nākamais – ir jāizkustina lielās locītavas (elkoņi, pleci, gūžas, ceļi un mugurkauls). Lai to izdarītu, var veikt apļveida kustības plecos, saliekt un atliekt abas rokas elkoņos (pieskaroties ar plaukstām pie pleciem), veikt nelielus pietupienus (lai ceļu locītavas saliecas ne vairāk kā 90 grādos), izapļot iegurni abos virzienos. Ar abām rokām pastiepties uz augšu, šādā veidā izstiepjot visu ķermeni. Tad var ķerties pie darbiem. 

Smagumi jāceļ pareizi 


Veicot darbus, vēlams ilgstoši neatrasties vienā pozā, tas noved pie muskuļu pārspringuma un sāpēm. Ceļot smagumus, ir jāsaliec kājas ceļos, šādā veidā samazinot slodzi uz muguras jostas daļu, un smagumu jācenšas sadalīt uz abām rokām, tādā veidā netiks provocēts muskuļu disbalanss. Ik pēc 30 minūtēm darba ir jābūt vismaz piecu minūšu atpūtai, piemēram, vienkārši apsēžoties vai arī viegli pastiepjoties. 

Pēc darba svarīgi atsildīties, pastiepjot muskuļus un viegli izkustinot visas locītavas. Īpaša uzmanība jāpievērš kāju, iegurņa, muguras un plecu muskuļiem, kuri darba laikā uzņemas vislielāko slodzi. To var izdarīt, piemēram, nosēžoties uz grīdas ar taisnām kājām un ar roku pirkstiem pastiepjoties pie kāju pirkstgaliem (tiks pastiepti kāju aizmugurējie un muguras muskuļi), stāvus ar rokām pastiepjoties uz augšu (pastiepsies muguras un krūškurvja muskuļi), lēnām noliecot un nedaudz aizturot galvu uz sāniem un uz priekšu (pastiepsies kakla un plecu muskuļi). 

Palīdzēs arī regulāra fiziska slodze jeb sportošana ikdienā – vēlams kombinēt kardioslodzi ar spēka vingrojumiem un stiepšanos. Nozīme ir arī pareizi iekārtotai darba vietai, ja esat biroja darbinieks, kam ilgstoši jāsēž, kā arī kvalitatīvam miegam un piemērotam matracim. Ja muguras vai locītavu sāpes pēc darbošanās dārzā piemeklē regulāri, tās ilgstoši nepāriet, ir spēcīgas, nepanesamas, jāvēršas pie ārsta. Vispirms var jautāt padomu ģimenes ārstam, kas nosūtīs uz tālākiem izmeklējumiem  

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

Diena jautā

Vai plāno vakcinēties pret gripu?

Kopā nobalsojuši: 186

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Stiprāks par kroga garu(5)

Ķekavas senioru sporta spēlēs uz pjedestāla allaž kāpj Modests Andžāns. Šogad basketbola soda metienos viņš izcīnīja 2. vietu, pērn bija pirmais florbola metienos, otrais – orientēšanās spē...

Veselība

Vairāk Veselība


Dārza Diena

Vairāk Dārza Diena


Senioru Diena

Vairāk Senioru Diena


Dienas padomi

Vairāk Dienas padomi


Būve un interjers

Vairāk Būve un interjers


Cits

Vairāk Cits