Tūkstošiem gadu
Meditācija aptver dažādas garīgas disciplīnas un bieži ir saistīta ar kādu reliģisku tradīciju (kas gan nav obligāti) vai mūsdienu terapiju. ''Meditējot mēs ieejam savas būtnes visdziļākajā daļā'', ''Ko mēs sagaidām no meditācijas kā pirmo un galveno? Mieru. Mieru – neko citu. Miers ir mīlestības sākums. Miers ir patiesības piepildījums'', ''Meditācija ir prakse, kas ļauj izveidot un attīstīt noteiktas cilvēciskas pamatīpašības, līdzīgi kā vingrinoties cilvēks iemācās lasīt, spēlēt mūzikas instrumentu vai apgūt kādas citas iemaņas'', ''Meditācijas uzdevums nav ne prāta apstādināšana, ne iemidzināšana, bet gan atbrīvošana, apskaidrošana un līdzsvarošana'' – šādus apgalvojumus par meditāciju izteikuši tās praktizētāji, skolotāji, pētnieki. Ir veikts milzīgs daudzums ar meditāciju, tās mehānismu un ietekmi saistītu pētījumu gan universitātēs, gan pētnieciskajos institūtos visā pasaulē, rezultāti ir publicēti vadošajos zinātniskajos izdevumos, un šie pētījumi parādījuši, ka meditācija palielina uzmanības un koncentrēšanās spēju, paaugstina novērošanas spējas, ceļ enerģijas līmeni, paaugstina inteliģenci un radošo potenciālu, uzlabo atmiņu un mācīšanās spējas, mazina stresu un vairo iekšējo mieru, palielina laimes izjūtu un pašvērtējumu, mazina nervozitāti un depresiju, uzlabo vispārējo veselības stāvokli.
Tāpēc ne velti meditācijas sevis harmonizēšanai un iekšējo resursu izmantošanai liek lietā gan ievērojami valstsvīri, gan veiksmīgi biznesmeņi.
''Definīciju iedot ir teju neiespējami. Cilvēki par meditāciju dēvē ļoti dažādas un atšķirīgas lietas. Ja runājam par vēsturi, meditācijas prakšu pirmsākumi meklējami jau vairākus gadu tūkstošus pirms mūsu ēras Ķīnā, Japānā un saistāmi ar budismu un hinduismu. Vispareizāk būtu meditācijas jēdzienu skaidrot ar sanskrita vārda ''dhjana'', kas nozīmē ''miera un klusuma centrs''. Arī kristīgajai mācībai meditācija nav sveša. Meditācijas process ir ceļš pie savas iekšējās būtības, harmonijas, pie sava centra, miera un klusuma avota. Vērīga klātesamība šeit un tagad, iedziļināšanās savā patiesajā būtībā,'' skaidro Latvijas Nacionālās bibliotēkas Meditācijas telpas vadītājs Ilmārs Latkovskis, meditācijas skolotājs un retrītu vadītājs, kura darbības pamatā ir Šveices Lasāla Kontemplācijas skolas Via Integralis tradīcija, kas apvieno kristīgā misticisma un dzenbudisma mācības.
Visu rakstu lasiet avīzes Diena ceturtdienas, 5. marta, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!
Pravietisnejaukais