Nezinu, vai atminaties savulaik tāltālajā Padomju Latvijā iecienīto
žurnālu Kino — gudru un atraktīvu izdevumu. Tieši šis žurnāls man
saistās ar franču aktrisi Sofiju Marso — jauniņajai,
divpadsmitgadīgajai francūzietei no proletāriskām aprindām 80.gadu
sākumā šajā izdevumā bija veltīts ne viens vien raksts — tolaik tīne
Sofija Marso ar vienu rāvienu, precīzāk, filmu Bums (1980) un tās
turpinājumu Bums 2 (1982), kļuva par starptautisku zvaigzni ar
atbilstošiem honorāriem. Nezinu, kas tolaik aizrāva Kino rakstošos —
Pelnrušķītes stāsts par šofera meitu vai neapšaubāmais Sofijas Marso
talants — trauslums, graciozitāte, neapšaubāmā organika kameras
priekšā. Gāja gadi — Sofijas Marso vārds un darbi attālinājās no mūsu
pieredzes — jāatzīst, 90.gadu Rīgas ķinīšu repertuārā faktiski iztika
bez Francijas "straumes" filmām, t.i., darbiem, kādu Francijā top
simtiem, kaut starptautiski pamanāmas parasti ir virsotnes — atsevišķas
(komerciālas) vai festivālu filmas. Pēdējā desmitgadē situācija ir
nedaudz uzlabojusies. Sofija Marso gan spītēja likumībām, atgādinot par
sevi Mela Gibsona oskarotajā bruņinieku drāmā Drošsirdis (1995), Annā
Kareņinā (tas TV lauciņš), pat vienā no Pīrsa Brosnana bondiānas
laidieniem Ar pasauli vien nepietiek (1999). Vēl šis tas, taču
ārkārtīgi maz no aktrises teju četrdesmit filmām un lomām. (Marso vārds
vīdēja biznesa ziņās, gatavojoties Holivudas filmai Da Vinči kods — par
aktrisi kā ideālo kandidāti potenciālajam Holivudas glābējam bija
izteicies pat toreizējais Francijas prezidents Žaks Širaks.)
Marso (1966) pieder franču aktrišu četrdesmitgadnieču paaudzei, būdama
viena no tās spilgtākajām zvaigznēm. Viņas karjerā ir spilgtas filmas,
kas tapušas sadarbībā ar režisoru Andreju Žulavski (Manas naktis ir
skaistākas par jūsu dienām, 1989, u.c.) — aktrises kādreizējo
dzīvesbiedru un dēla — tagad jau tīņa — tēvu. Sofija Marso audzina arī
meitiņu, kuras tēvs ir viņas tagadējais dzīvesbiedrs — britu producents
Džims Lemlejs.
Iespēja intervēt Sofiju Marso telefoniski man ir pārsteigums, gluži
tāpat kā franču filma Slepenās aģentes, kas startē 8.maijā — uz
dokumentāliem motīviem balstīts trilleris par slepeno misiju Francijā,
kuru veic piecas sievietes Sofijas Marso spēlētās varones Luīzes
Desfonteinas vadībā. Filmai piemīt retro šarms, krietna spriedzes deva
un cilvēcisks traģisms, tā pamatīgi asociējas ar filmām par "mūsu
aģentiem", kas nacistu okupācijas zonā veica varoņdarbus, tērpti
naidnieka "seksīgajā" uniformā, ar kādām noteikti uzauga 80.gadu
žurnāla Kino lasītāju paaudze un ne tā vien.
Telefonintervijas iespēja nāk kā pārsteigums un filmas pārstāvju
iniciatīva, kaut neskaitāmās sarunas laika pārbīdīšanas, aktrisei
pārvietojoties no ļoti svarīgas sapulces Parīzē uz tikpat svarīgu
tikšanos Londonā, neapšaubāmi liecina par viņas statusu.
Nezinu, kā mūzikas biznesā, kur slavenības laiku pa laikam pamēļo ar
Uldi Rudaku pa telefonu, bet kino lauciņā, jo ilgāk tev liek gaidīt, jo
nopietnāks ir intervējamā objekta "svars". Ar Sofijas Marso statusu
viss kārtībā — galu galā viņa klausuli paceļ Londonā.
Labvakar, sveiciens no Rīgas! Es jūs pārsteidzu Londonā?
Sveicināti! Kā jums sokas? Tiešām esmu Londonā pusceļā starp viesnīcu
un filmas Slepenās aģentes pirmizrādi Francijas Kultūras centrā. Pati
filma Londonas kinoteātros startēs 2.jūnijā.
Kaut nevaram palielīties, ka daudzas no jūsu filmām ir bijušas Latvijas
kinoteātru repertuārā, noteikti būs cilvēki, kas jūs spilgti atceras no
jūsu debijas filmām Bums un Bums 2. Vai pati arī tās turat mīļā atmiņā?
Priecājos, ka pieminat šīs filmas. Tās man joprojām ir ļoti mīļas,
turklāt, ja es tās neatcerētos, tad ar mani būtu pavisam švaki
(smejas). 80.gadu sākumā tās uzrunāja dažādas auditorijas, tās joprojām
bieži demonstrē TV gan Francijā, gan aiz tās robežām.
Kālab jūs izvēlējāties projektu Slepenās aģentes un Luīzes Desfonteinas lomu?
Ļoti vienkārši, izlasīju scenāriju, un tas mani patiesi uzrunāja un
patika. Mani aizkustināja stāsts par šīm sievietēm, aizkustināja autoru
vēlme izstāstīt šo kara stāstu no absolūti cita — sievietes, nevis
vīrieša skatpunkta, kāds parasti ir filmās "par karu". Tas nav nekāds
Rembo brunčos, filmas varones ir ļoti patiesas, ticamas. Turklāt šīs
sievietes patiešām ir dzīvojušas un cīnījušās. Manas varones Luīzes
rakstura pamatā ir ļoti konkrētas Pretošanās kustības varones liktenis.
Kad materiāls sakņojas dzīvē, to var sajust, notvert tā smaržu starp
rindiņām. Uzskatu, ka filmas scenārijs ir ļoti labi uzrakstīts, turklāt
ar režisoru (Žans Pols Salome) es jau biju strādājusi kopā pirms trim
gadiem filmā Arsēns Lupēns un bija priecīga par tikšanos atkal. Bija
ļoti jauki sastrādāties ar viņu otro reizi, turklāt krietni atšķirīgā
materiālā. Mēs abi pilnveidojām savu profesionālo sadarbību, un — kas
pats galvenais — man tiešām patīk filma Slepenās aģentes. Tā ir
uzrunājoša, aizkustinoša.
Luīze ir ļoti spēcīga, strikta, arī nežēlīga sieviete. Viņas uzvedībā
nedominē emocijas, vien pienākums. Vai jums bija pieņemama ikviena
viņas rīcība — galu galā, viņas tuvo cilvēku nāve ir vistiešākās Luīzes
rīcības sekas?
Jā. Viņai nav nožēlas par padarīto, viņa nepazīst paššaustīšanu,
nožēlu, viņai ir mērķis, stipra griba. Viņai ir dzelžains viedoklis par
politiku, arī par mīlestību. Vēsturiski manas varones prototips nonāca
Pretošanās kustībā, pateicoties vīram, kas tajā bija iesaistīts, taču
tā bija viņas pārliecība. Viņa bija gatava cīņai sava viedokļa dēļ.
Šāda veida uzvedība un pārliecība ir cienījama arī tad, ja tu neesi
sieviete slepenā misijā.
Jā, ir jābūt skarbai, pat nežēlīgai arī mūsdienās, ja gribi, lai
respektē tavu viedokli. Pretējā gadījumā tiksi pakļauta. Nav iespējams
aizstāvēt savus uzskatus, ja neesi dzelžaina un konsekventa. Tas ir
aktuāli ne tikai ekstremālos apstākļos.
Man tas patīk. Man patīk cilvēki, kas nenodarbojas ar sevis mocīšanu un
nožēlu — uzskatu, ja esi izvēlējies mērķi, nav iemesla zaudēt
pārliecību.
Vai esat uzticīga šiem principiem arī savā dzīvē?
Cenšos, bet gribētu būt vēl dzelžaināka. (Smejas.)
Kā tikāt galā ar filmas fizisko pusi — šaujamieroči, uzbrukumi?
Tā bija šā projekta pievilcīgā puse. Fizikalitāte, darbība — tas
parasti pievelk publiku, turklāt mani aizrauj filmas, kurās jādemonstrē
savs spēks un varēšana. Esmu labi trenēta, mani nebaida fiziskā slodze.
No otras puses, fizikalitāte filmā nepārmāc pašu stāstu. Tas ir action,
bet nav nekāda Neiespējamā misija. Filma ir labi izlīdzsvarota, piecu
sieviešu dzīves dramatisms netiek izspēlēts dažu vajāšanas ainu dēļ.
Stāsts, arī smeldze vēstī pavisam ko citu — viņām bija jāņem ieroči,
viņām bija jānogalina, jālec ar izpletni ienaidnieka teritorijā, viņām
tas viss bija jāpiedzīvo... Kaut, ja atminaties no filmas, mana varone
aģente Luīze savas kolēģes slepenajai misijai Francijā vervē visai
vardarbīgi — viena no viņām ir prostitūta, kurai liek izvēlēties nāves
sodu par sutenera nogalināšanu vai slepeno misiju, cita izbijusi kabarē
dejotāja, kura slēpusi savu sakaru ar vācu oficieri... Katrai Luīze
atrod savu "vājo punktu", un būtībā viņām nav īpašas izvēles — piekrist
vai nepiekrist misijai. Romantisma un dēku šajā faktā ir maz — tā ir
skarba kara laika loģika, pēc kuras, jau vervējot aģentes, slepenie
dienesti rēķinās, ka viņu misijai visdrīzāk būs letālas beigas — dzīvas
viņas neatgriezīsies...
Vai, jūsuprāt, franču kino kontekstā Slepenās aģentes ir tipiska filma?
Ne īpaši, ir bijušas filmas par karu un sievietēm, taču šī sievietes pieredzi karā respektē īpaši.
Vai esat apmierināta ar Francijas kino piedāvājumu jūsu paaudzes aktrisēm?
Nezinu par kolēģēm. Bet no sava veselīgā ego skatpunkta varu teikt, ka
esmu ļoti apmierināta — piedāvājumi ir interesanti, strādāju ārkārtīgi
intensīvi, turklāt pēdējos gados lomu piedāvājumi ir bijuši vairāk kā
nekad. Tie ir pieklājīgi projekti, atšķirīgi žanri — komēdijas,
vēsturiskās filmas, drāmas — , ļoti dažādas lomas. Par krīzi vai lomu
trūkumu tik tiešām nevaru sūdzēties...
Jūs esat izmēģinājusi roku arī režijā. Kālab izšķīrāties par šādu soli?
Tas notika ļoti dabīgi. (2002.gadā Marso režisēja savu pirmo filmu
Speak to Me of Love/Runā ar mani par mīlestību — D.R.). Es vienmēr esmu
rakstījusi — stāstus, literatūru. Un vienu dienu tas, ko rakstīju,
pārtapa scenārijā, bet scenārijs — filmā. Režija mani aizrāva.
Apbrīnoju, bet savā debijas darbā režisora ādā jutos tik dabīgi, ka
pati brīnījos. Tagad gan apsveru, vai režisēšu trešo filmu. Taču pašā
sākumā kļūšana par režisori bija dabiska un spontāna. Nebija šaubu, tik
ilgi esmu aktrise, mana pieredze ir liela, zinu šo to par filmu
veidošanu, tālab nostāšanās aiz kameras bija tikai loģisks solis — jā,
man patīk būt tās priekšā — filmēties, taču man patīk būt arī aiz tās.
Vismaz pirmās reizes.
Tātad jums kabatā nav projekta, kuru vēlaties režisēt?
Nav gan, es ļoti labi apsvēršu, vai to darīt. Impulsam vēl jānāk.
Vai pieredze radījusi bailes un nedrošību?
Režisoram jābūt absolūti pārliecinātam par savu filmu. Būt aktrisei
savā ziņā ir daudz vieglāk, bezatbildīgāk, tu pieslēdzies filmai jau
tad, kad milzums darbu ir izdarīts — scenārijs gatavs, nauda savākta
utt. Kad projekts nonāk pie aktiera, būtībā lielākais jau ir paveikts,
atliek vien nofilmēt. Ar savu projektu tev jābūt absolūti
pārliecinātam, atdevīgam — tas prasa daudz laika, nervu, enerģijas.
Turklāt režija ir daudz personīgāka. Kaut šķietami uz ekrāna tieši
aktieris atklāj savu dvēseli, nereti arī miesu, būtībā kailākais filmā
ir tās režisors — ar savām fantāzijām, vājumu, ilgām. Tālab arī es
nogaidu.
Filmā Slepenās aģentes jums ir brīnišķīgas kolēģes — Džūlija Depardjē,
Marija Žilēna u.c. Kāda bija sadarbība šajā sieviešu kolektīvā?
Jauka. Mēs pazinām cita citu jau agrāk, kaut kopā nebijām filmējušās.
Taču nevienai no "aģentu" komandas nebija iemesla izjust greizsirdību —
visas lomas bija ļoti apjomīgas, niansētas. Katrai filmas varonei ir
savs stāsts, sava drāma, sava traģēdija. Katrai aktrisei bija iespēja
izspēlēt īstu, realitātē bāzētu raksturu — katrai aktrisei bija iespēja
kaut ko aizstāvēt, kaut ko izstāstīt — par dramatisma un lomas vielas
trūkumu nevarēja sūdzēties neviena no manām kolēģēm. Mēs dalījām vienu
filmu, bet katrai bija savs spilgts stāsts — katras aktrises sapnis.
Vai jūs baudāt filmas kā "vienkāršs skatītājs"? Kas jūs ir satraucis pēdējā laika kino pieredzē?
Ir tik daudz filmu, taču es joprojām nespēju atgūties pēc Ingmara
Bergmana nāves, tas ir viens no maniem mīļākajiem režisoriem, gluži
tāpat kā Mikelandželo Antonioni. Abi viņai aizgāja pērn.... Pēdējā
Bergmana filma bija perfekta, izcila! Un fakts, ka vairs nekad
neredzēšu jaunu šā ģēnija darbu, skumdina. Ceru, ka kino nezaudēs
pēdējās cieņas paliekas izklaides neprātā. Ceru, ka kino māksla un tās
gaišākie prāti saglabās pašcieņu. Mūsdienās ir tik daudz bildīšu, tik
daudz preses, tik daudz kņadas — filmindustrijā iesaistītie ir spiesti
vīdēt, fotografēties, zibēt, būt pamanītiem un piedalīties šajā kņadā —
tādi ir noteikumi. Arī filmu ir pārāk daudz, lai kvantitātē uzietu
kvalitāti, ir krietni jānopūlas. Ceru, ka mēs joprojām spējam veidot
filmas, kas neskumdinātu tos divus izcilos puišus — Bergmanu un
Antonioni.
Slepenās aģentes jau ir pirmizrādītas Parīzē. Kādas ir atsauksmes?
Labas, arī komerciāli filmai klājas gluži labi. Esmu dzirdējusi tikai
labus vārdus, par to man liels prieks, un jācer, ka arī Latvijā
Slepenās aģentes atradīs savu skatītāju.
Šī intervija publicēta 8.maija laikraksta "Diena" pielikumā "TVIzklaide"