Vispār jau bišķi ērmota ideja – britu sabiedriskās televīzijas paspārnē, tikai divās dažādās studijās (BBC Films un BBC TV Masterpiece Theatre – tā, kas veido leģendāro seriālu Dauntonas abatija), tikai ar gada starpību ekranizēt vienu no diviem galvenajiem XIX gadsimta angļu literatūras granda Čārlza Dikensa romāniem – Lielās cerības. Otrs, saprotams, ir Dāvids Koperfīlds. Abi – britu skolasbērnu obligātās literatūras stūrakmeņi no angļu dižākā stāstnieka. Kaut gan Dikensa literārajā mantojumā, manuprāt, var atrast daudz interesantākas pērles – kaut vai nepabeigto detektīvu Edvina Drūda noslēpums, izcilos romānus Mazulīte Dorita, Olivers Tvists, Nikolasa Niklbija dzīve un dēkas, kaut vai daudzās skumji liegās Ziemsvētku pasakas, kurās sirreālās vīzijas, morāle un aizkustinošie sižeti savijušies makten oriģinālā formā.
Veltījums kinoklasikai
Iemesls jaunām filmām ir saprotams – lielā rakstnieka 200 gadu dzimšanas jubileja. Drīzāk pārsteidz fakts, ka… tās abas ir rūpīgi veiktas, kā tagad teiktu – vecmodīgas, viktoriānisma laikmeta dzīvo bilžu restaurācijas ar attiecīgo anturāžu, interjeriem un tērpiem. Abas filmas ir mūsdienu kinematogrāfa veltījums britu kinoklasikai – Lielajām cerībām, kuras 1946. gadā ekranizēja klasiķis Deivids Līns un kuras tiek uzskatītas par viktoriānisma stila etalonu britu kino.
Te nav ne vēsts no radikālas romāna modernizācijas, kādu 1998. gadā veica Alfonso Kuarons, pārceļot Dikensa viktoriānisko Londonu uz mūsdienu Ņujorku, galvenās lomas – no zemiem ļaudīm cēlušos Pipu un viņa sapņu princesi Estellu – iedalot tolaik jaunajiem daudzsološajiem aktieriem Ītenam Houkam un Gvinetai Paltrovai, savukārt nezināmā labvēļa – izbēgušā katordznieka – lomu uzticot Robertam de Niro, kurš no leģendārā romāna katordznieka Ābela Megviča pārvērtās par Arturu Lastigu. Sulīgāko romāna un filmas varoni – ekscentrisko, pusjukušo, kāzu rītā piekrāpto līgavu misis Hevišemu tēloja britu teātra granddāma Anna Bankrofta.
Aktieru ansamblis nepievils
Tagadējās ekranizācijas – restaurācijas – arī var lepoties ar brīnišķīgiem aktierdarbiem. BBC triju sēriju filmā, ko režisējis Braiens Kērks, Hevišemu spēlē X failu Skallija – Džiliana Andersone, Megviču – Rejs Vinstons, jauno Pipu (romāna varoņa pilns vārds ir Filips Pirips) – talantīgais skaistulis Duglass Būts. Arī filmā, kas nonākusi uz Latvijas kinoteātru ekrāniem, aktieru ansamblis nepievils – skatītāji varēs jūsmot par Holiju Greindžeri (seriāls Bordžu dzimta), kura ir īsti seksīga, "piens un asinis" jaunkundze Estella, Pipa lomā ir apdāvinātais Džeremijs Ērvins, kuram paredz jauna sekssimbola likteni kino. Pagalam jocīgo Hevišemu atveido Helēna Bonema-Kārtere, radot vēl vienu grotesku tēlu savā timbērtonisko dīvaiņu galerijā.
Protams, ainas ar "līgavu līķi" Hevišemu, kura mēģina caur Estellas un Pipa pāra izplānoto likteni un abu jauno mīlētāju lielo ilūziju sagraušanu atspēlēties visiem pasaules vīriešiem par nodevību, ir viens no spēcīgākajiem tēliem britu literatūrā un kārojams kumoss katrai aktrisei. Tāpat kā Pips – arhetips jaunam provinces censonim, kurš par katru cenu vēlas izsisties Londonas smalkākajās aprindās, tikai laikus neapjēdz, ka par ceļu uz sabiedrības spozmi nāksies samaksāt visai dārgu cenu.
Filmas režisoram Maikam Ņūelam var pārmest tikai vienu – viņš nav atbrīvojies no zināma pusaudžu pasakas par brīnumzēnu Hariju Poteru (MN režisēja vienu daļu) "paviegluma" – arī Lielās cerības atgādina vecmodīgu pasaku. Varbūt tas nemaz nav slikti, jo pats Čārlza Dikensa stāsta sižets ir tik aizraujoši pamācošs, vien apstiprinot senseno patiesību, ka cilvēkiem piemīt indeve kāpt uz tiem pašiem grābekļiem pulka reižu.
Lielās cerības Romantiska drāma. Lielbritānija. 2012. Režisors Maiks Ņūels. Lomās Džeremijs Ērvins, Holija Greindžere, Helēna Bonema-Kārtere, Reifs Fainss u. c.