Neapzināmies, ka spējam visu, uzskata juveliermākslinieks Oļegs Auzers
Oļega Auzera darbu nosaukumi parasti ir literāri izteiksmīgi: Nākotnes pils 3001, Klejojošais holandietis, Ābeļzars, Dāvana vientuļai sievietei, Malaizija, Geiša, Bahs, Svētku baltais u.c. Izņēmums nav arī izstāde Sudrabs. Oļegs Auzers, kurā eksponēti Auzera un viņa audzēkņu filigrānie sudraba mākslas darbi — rotas un dekori. Izstāde visu vasaru skatāma Rīgas Vēstures un kuģniecības muzejā. Noskaņu bagātina O.Auzera brāļa Artura Auzera gleznas.
Jābūt saprotamai
Mākslas darbā ir jābūt noteiktam vēstījumam — tāda ir meistara dziļākā pārliecība. "Pirmām kārtām kārtīgi jādefinē. Putra visās mākslās rodas tāpēc, ka nav precīza definējuma. Māksla kā zinātne ir ļoti maz sistematizēta. Tādēļ liela daļa mākslā ir autoritātēm, kas nedrīkstētu būt," O.Auzers uz iebildi, ka māksla nav precīzā zinātne, kuras darba valoda ir definīcijas un formulas, strauji pārtrauc: "Tūlīt pierādīšu, ka māksla ir precīzā zinātne. Māksla ir saziņa plus tehnika. Katrs mākslinieks caur formu, materiālu u.c. nodod ziņojumu, saņemot no otra cilvēka apstiprinājumu vai noliegumu. Tādēļ abstrakcijas ir nesaprotamas". Vaicāts, vai viņš noliedz visus modernisma virzienus, kas balstās uz sapņa, iracionālā, nedefinējamā nozīmi, juvelieris atbild: "Visi "-ismi", jebkura veida abstrakcionisms ir garīgās bagāžas trūkums. Tas nozīmē, ka māksliniekam šajā brīdī nav ko teikt un viņš meklē tehnikas radītu efektu."
Sudrabs ir vislabākais
Savus darbus O.Auzers bez vēstījuma nevar iedomāties. Lielizmēra sudraba darinājums Nākotnes pils 3001 ir vīzija par iespējamo cilvēces vienotību. Uz apaļa, latviskiem motīviem — vilkābelēm, zīļu vītnēm un lazdu riekstiem apvīta kalna — līdzās veidoti dažādu konfesiju svētnami — pareizticīgo baznīca, musulmaņu mošeja un tibetiešu tempļi, un ne tikai. Darbā izmantoti 30 kg sudraba, īpašu Nākotnes pili 3001 padara arī Auzera mācekļu/zeļļu piedalīšanās.
"Tā ir alegorija tam, kā mēs cīnāmies un ejam pa dzīvi. Tā kā dzīvē — cits izpeld, cits aiziet bojā," O.Auzers skaidro ideju, rādīdams uz sudraba burinieku, uz kura valda liela jezga — cilvēciņi kaut kur skrien, kāds šauj — vieni veļas lejā pa kuģa sāniem, citi izmisīgi rāpjas mastos. Burinieku kā dāvanu Spānijas karalim Huanam Karlosam savulaik pasūtījusi eksprezidentes Vairas Vīķes-Freibergas kanceleja. Bet kaut kas reprezentācijas nodomos mainījies, un mākslinieks kuģi varējis izstrādāt tālāk kā mākslas darbu. Burinieks, tikai koka, starp citu, ir Oļega Auzera pirmais mākslas darbs. To viņš sešu gadu vecumā darinājis vectēva uzraudzībā. Izstādē aplūkojamas arī rotaslietas ar rozīšu motīvu. O.Auzera rozīšu piespraude atrodas arī Anglijas karalienes Elizabetes II rotaslietu lādītē. O.Auzers apgalvo: "Sudrabs ir vislabākais: tas nogalina vismaz 600 mikrobu, sadziedē brūces, mazina asinsspiedienu, noņem alerģiju, strādājot ar sudrabu, cilvēks kļūst jaunāks."
Uzdevums — atvērt
Oļegs Auzers ir Amatniecības kameras meistars, un kopš 1991.gada viņam pieder Auzera Juvelieru mākslas centrs (sākotnēji — koledža). Tajā viņš mācekļus apmāca pēc savas īpašas sistēmas. "Manējie monogrammas jau gravē pēc pāris nedēļām," aroda tehniskās prasmes, kas saistās ar ķēdītes vai gredzentiņa izkalšanu, O.Auzers pārāk augstu nevērtē. Par kursa vērtīgāko daļu viņš pats uzskata teorētisko — savas lekcijas. "Ko tikai es neesmu studējis — visādas Tibetas, šmibetas," smejas Auzers, kura dzīvē mijiedarbīgi līdzās pastāvējusi interese par mākslu un medicīnu. "Visaugstākais stāvoklis ir pašnoteikšanās. Tikai tad, kad tu pats sevi apzinies, neviens tev neko nevar izdarīt. Var izdarīt ķermenim, bet ne brīvajam garam. Bet, lai varētu apzināties, jābūt zināšanām par Visumu, par medicīnu, par ķermeni. To es mācu skolniekiem — sakārtot sevi," stāsta O.Auzers. Meistars ir pārliecināts, ka ikviens cilvēks ir personība, tikai kopš dzimšanas apspiests ar vērtējumiem un aizliegumiem. "Mans uzdevums ir viņus atvērt," uzskata Auzers, piedzīvojis pasakainus brīžus, kad par huligānu uzskatīts puika, saskāries ar skolotāja uzticību, atplaukst un rada brīnišķīgus darbus.