Tomēr, lai cik laba šī ideja ir, tās realizācija ir apdraudēta. Šķiet, kārtējo reizi virsroku varētu gūt nevis sabiedriskais labums, ekonomiskā pamatotība, bet politiskā draudzība un politisko „ielikteņu” izdzīvošana. Šoreiz patiesie „shēmotāji” sākuši zīmēt visneiedomājamākās shēmas, kas slēpjoties zem abu departamentu apvienošanas.
Spriežot pēc izteikumiem plašsaziņas līdzekļos, vislielāko sašutumu un neapmierinātību ar iespējamo departamentu apvienošanu pauž atsevišķi deputāti, kuri pilda ne vien deputāta pienākumus, bet stājušies darba attiecības ar kādu no departamentiem. Piemēram, Kalnkaziņa kungs (TP) ir gan RD deputāts, gan Vides departamentam pakļauta uzņēmuma vadītājs. Tāpat nesen Vides departamentā darbā iekārtojusies Maija Stefane (PS), kur ne vien pilda RD deputāta pienākumus, bet ir arī Vides komitejas locekle, un Vides departaments ir tiešā domes Vides komitejas pārraudzībā. Līdzīga materiālā saikne ar Vides departamentu ir arī Gorbas kungam (PCTVL). Vai visi šie deputāti nemanot nav kļuvuši paši par saviem darba devējiem? Stefanes kundze bija viena no pirmajām, kura izplatīja paziņojumu, ka zem departamentu apvienošanas slēpjoties „varas pārdale”. Nez vai pēkšņo satraukumu patiesībā neradīja bailes zaudēt aptuveni 1000 latu lielo algu departamentā?
Arī ZZS līderi beidzot kādā valstī notiekošā procesā saskatījuši „shēmas”. „Shēmas” ieraudzītas nevis tādēļ, ka tās tur ir, bet gan tādēļ, ka priekšnieka darbu varētu zaudēt Vides departamenta direktors Askolds Kļaviņš (ZZS). Vides ministrs Raimonds Vējonis (ZZS) LTV demonstrētā un Vides ministrijas atbalstītā raidījumā ir ļoti sašutis par Vides un Komunālā departamentu apvienošanu. Varu vides ministru nomierināt – vides sakārtošana un vides problēmu risināšana pēc departamentu apvienošanas kļūs tikai efektīvāka, un ne brīvosta, ne arī citi lielie uzņēmumi Rīgas pilsētā nesaņems nekādas atlaides vai pretimnākšanas vides jautājumus. Bet par ministra partijas biedra palikšanu amatā gan man grūti spriest, it īpaši pēc tam, kad viņš darbā pieņēmis domes deputātus un to radiniekus.
Šī ideja nav dzimusi tumšos gaiteņos vai „zaļajiem” tik tuvajā zoodārzā, bet gan sarunā, kurā piedalījās gan sociāldemokrāti, gan Einārs Cilinskis (TB/LNNK), Rīgas Domes Pretkorupcijas komisijas vadītājs. Ieguvums no departamentu apvienošanas nebūt nebūs tikai finanšu resursu ietaupījums, bet arī darba efektivitātes uzlabošana: jau šodien Vides un Komunālais departamenti daudzus jautājumus risina kopīgi – piemēram, notekūdeņu attīrīšanu, novadīšanu, ielu sakopšanu un laistīšanu, atkritumu savākšanu u.c. Tāpat pēc apvienošanas mazināsies korupcijas riski, jo tiks veidota viena iepirkumu komisija un departamenta struktūra kļūs krietni pārskatāmāka.
Izvirzot šo jautājumu, lieliski redzam, cik aktīvi pēkšņi kļuvuši deputāti, kuri līdz šim nebija tie manāmākie. Savukārt, valdošās koalīcijas partiju kopa ZZS beidzot ir ieraudzījusi shēmas, kuras līdz šim valstī nav saskatījuši, pat Ventspilī ne. Diemžēl šobrīd LSDSP ierosinātais divu departamentu apvienošanas projekts, tautiski izsakoties, „pakāries gaisā”. Jācer gan, ka veselais saprāts uzvarēs un patiešām laba, pilsētai vajadzīga ideja netiks nolikta tālajos plauktos tikai tāpēc vien, ka īstie politiskie shēmotāji vēlas saglabāt labus krēslus, amatus, iespējas... Katrā ziņā LSDSP no savas puses noteikti turpinās cīnīties, lai Vides un Komunālie departamenti taptu par vienu, apvienotu un efektīvu struktūru. Starp citu, vai arī citām Rīgas domes partijām budžeta taupības apstākļos nevajadzētu izvirzīt priekšlikumus savā pārziņā esošo Domes struktūru optimizācijai?