Pagājusī nedēļa Oslo bija divi notikumi, kuru saistībā sāku domāt par to, kā mūsu laiks pieprasa jaunus jēdzienu skaidrojumus un vispār jaunu pieeju dzīves uztverei. 2.novembrī tika atvērts pirmais Oslo pop-up restorāns, un 8.novembrī tika nodota pārdošanā itāliešu dizainera Roberto Cavalli kolekcija zviedru plaša patēriņa apģērbu zīmolam H&M.
Oslo kolekcija faktiski tika izpirkta pirmajās desmit minūtēs. Dienas vidū uz pakaramajiem žēli karājās pāris džinsu bikses, bet nākamajā dienā uz veikalu skatlogiem parādījās sarkani uzraksti SOLD OUT. Līdzīgi panākumi šai kolekcijai bija visā pasaulē. Video, ko var noskatīties modes interneta lapā www.style.com, sirmais itāļu dizaineris ir pat apmulsis no panākumiem, un laimīgs atkārto: "Es jūtos tā, kā tāda rokzvaigzne!"
Kad domāju par Cavalli panākumiem, pirmajā brīdī nesapratu to būtību. Lai nu ko, bet to, ka Cavalli izpārdos tik ātri Oslo, es nebiju gaidījusi. Itālieša stils, kam raksturīgas dažādas dzīvnieku ādas apdrukas (leoparda vai zebras raksts), zelta rotaslietas, ādas jakas - tas ir stils, kas patīk futbolistu un hokejistu sievām, tādām kā Victoria Beckham, un angļu valodā tiek apzīmētas ar vārdu "tacky". To, ka to tik ātri izpirks Skandināvijā, to laikam lāgā nebija gaidījuši pat paši H&M. Arī modes interneta blogos pēdējās dienas tiek apspriests šo panākumu iemesls.
Bet tad, lasot par pop-up restorāniem, es sapratu, kur ir iemesls.
Marc C O\'Flaherty rakstīja Guardian Unlimited: šobrīd fakts ka tev ir jāgaida uz kādu jaunu modīgu restorānu trīs mēnešus rindā un telefona numura uzzināšana rezervācijai ieceļ tevi īpašu cilvēku kastā, vairs nav nekas īpašs. Šobrīd īstā ekskluzivitāte ir ēst restorānā, par kuru neviens nezina, kuram nav reklāmas, un kurš, izrādās var izbeigties tajā dienā, kurā tu par to uzzini. Antverpenes restorānu īpašnieks Vinko Pepa, kurš atvērta ēstuvi vārdā Mist, apgalvo, ka īslaicīgi restorāni neprasa lielus ieguldījumus, bet dod iespēju eksperimentēt. "Man bija divi talantīgi pavāri Njegosh Kalicanin un Tim Teck, kuriem gribēju dot pilnigi brīvību virtuvē. Un varēju atļauties ari eksperimentēt ar interjeru. Tas deva iespēju cilvēkus pārsteigt."
Aizsākums idejai par pop-up restorāniem bija "guerilla store" koncepcija- augstākā līmeņa modelētāji atvēra veikalus industriālās noliktavās vai pamestās ēkās visalternatīvākajos rajonos Londonā un Ņujorkā. Šiem veikaliem nebija nekādas oficiālās reklāmas, par tiem varēja uzzināt tikai no citiem "informētajiem", un tie pastāvēja neilgu laiku. Viens no modes namu vārdiem, kas saistās ar "guerilla store" ir Comme des Garcons. Nu alternatīviem rajoniem ir pievienojušās arī rietumnieku uztverei alternatīvas ģeogrāfiskās vietas - nesen Comme de Garcons atvēra 250m2 lielu pārdotavu Krakovā.
Tātad būtība ir informācijā. Tajā, ka tu pazīti kādu, kas ir "informēts." Patiesa ekskluzitivāte šobrīd ir būt pareizajā laikā pareizajā vietā, iegādāties, apēst vai piedalīties . Nav svarīgi, cik tas maksā. Jo, ja būsi nokavējis- tevis nebūs.
Un to pa īstam es sapratu saistībā ar pop- up restorānu Oslo. Kad piektdien Aften lasīju par IKEA pop-up restorānu, uzjautrinājāmies par ēdienu, kas tiek piedāvāts - klasiskās gaļas kotletītes, kas nu tiekot servētas uz tapas šķīvjiem ar mango un papaijas salsas mērci. Bet tam, ka restorāns būs tikai divas dienas, īsti nepievērsu uzmanību. Svētdien, kas devāmies tajā piedalīties, varēju tik vien kā noskatīties, kā puiši novāc galdus un IKEA lampas no mākslas galerijas, kurā restorāns bija noticis. Jo notikums jau nebija jaunajā mērcē. Notikums bija faktā, ka restorāns bija tikai divas dienas, un NEKAD NEKAD man vairs nebūs iespējas tajā piedalīties.
Tas pats bija ar Cavalli kolekciju. Ne jau Cavalli bija tik gribēts, bet fakts, ka šī kolekcija bija relatīvi nelielā daudzumā un NEKAD NEKAD tādas vairs nebūs.
Vērtība ir tagadnei. Nav pagātnes un nav nākotnes. Ir tikai šeit un tagad. Un ekskluzivitāte ir zināt, kur īsti tev vajag atrasties.