Teātrī La Monnaie topošajā tetraloģijas Nībelunga gredzens iestudējumā ir notikušas lielas pārmaiņas – bija plānots, ka visu ciklu sadarbībā ar La Monnaie galveno diriģentu Alēnu Altinoglu iestudēs režisors Romeo Kastelluči, tomēr aprīlī kļuva zināms, ka pēc Reinas zelta un Valkīras, kas izrādītas pagājušajā sezonā, slavenais itāļu mākslinieks darbu Briselē neturpinās, tāpēc cikla noslēdzošo operu Zīgfrīds un Dievu mijkrēslis iestudēšana 2024./2025. gada sezonā uzticēta libāniešu un franču režisoram Pjēram Audi.
Divas pirmās Romeo Kastelluči veidotās Nībelunga gredzena izrādes guva fenomenālu atsaucību – visas biļetes bija pārdotas, un skatītājus hipnotizēja režisora grandiozi simboliskā, ambiciozi poētiskā Vāgnera eposa intepretācija. Romeo Kastelluči katrai tetraloģijas daļai bija iecerējis atšķirīgu māksliniecisko risinājumu. Piemēram, Zīgfrīdam bija plānots uzņemt pilnmetrāžas filmu, izmantojot vēl neizpētītas tehnoloģijas, savukārt Dievu mijkrēslim bija paredzēta īpaša operas un teātra simbiozes forma.
"Pēc daudzu mēnešu sagatavošanās un izpētes kopīgi secinājām, ka nevaram atrast veidu, kā īstenot šos konceptus pieejamā laika un budžeta ietvaros," pavasarī ar nožēlu paziņoja La Monnaie intendants Pēters de Kaluve. "Esam uzaicinājuši Pjēru Audi iestudēt divus nākamos cikla darbus. Esam viņam bezgala pateicīgi, ka viņš piekrita pieņemt šo izaicinājumu tik īsā laikā un tik saspringtos apstākļos," piebilda teātra vadītājs. Viņam ir taisnība – parasti Nībelunga gredzena koncepcijas izstrāde aizņem vairākus gadus. Pjērs Audi ir piesaistījis darbam savu komandu, kurā strādā scenogrāfs Maikls Saimons, kostīmu māksliniece Petra Reinharte, gaismu mākslinieks Valerio Tiberi un dramaturgs Klauss Bertišs.
Pjērs Audi ir Vāgnera eksperts, iepriekšējo reizi Nībelunga gredzenu viņš ir iestudējis Nīderlandes Nacionālajā operā Amsterdamā. Pjērs Audi ir ne tikai režisors, bet arī veiksmīgs mākslas procesu virzītājs un intendants. Viņš ir eksperimentālā Londonas teātra Almeida dibinātājs, vadījis Nīderlandes Nacionālo operu un Holandes festivālu. pašlaik Pjērs Audi ir Ēksanprovansas festivāla un Ņujorkas kultūras centra Park Avenue Armory mākslinieciskais vadītājs.
"Esam pārliecināti, ka Pjērs un viņa komanda piedāvās skatītājiem iedvesmojošu Nībelunga gredzena turpinājumu. Pirmajās divās Romeo Kastelluči iestudētajās alegoriskajās daļās galvenokārt tika runāts par dieviem, bet pēdējās divās daļās pastiprināta uzmanība tiks pievērsta Zīgfrīda un Brīnhildes attiecību cilvēciskajam aspektam un mīlestības beigām. No dramaturģiskā viedokļa ciklu var uzskatīt par diviem diptihiem," uzsver teātra La Monnaie intendants.
Zīgfrīds Briselē skanēs 15., 18., 22., 25 un 28. septembrī, kā arī 1. un 4. oktobrī. Titullomu dzied Magnuss Vigiliuss, Brīnhildi atveido soprāns Ingela Brimberga, Mīmi – tenors Pīters Hors, Ceļinieku – basbaritons Gābors Brecs, Alberihu – baritons Skots Hendrikss, Fafneru – bass Vilhelms Švinghammers, Erdu – mecosoprāns Nora Gubiša.
Dievu mijkrēšļa pirmizrāde uz La Monnaie skatuves notiks 2025. gada februārī. Vienotā ciklā četras Briselē iestudētās Nībelunga gredzena daļas netiks izrādītas.
Informācija: www.lamonnaiedemunt.be