Vairs nav eksotiska un maziņa
«Tagad mūzikas interesentu sabiedrība uz latviešu mūziku vairs neskatās kā uz eksotisku ekstravaganci, kaut ko maziņu. Pirms desmit gadiem runājām tikai par Pēteri Vasku kā par latviešu mūzikas starptautisko vēstnesi, turpretim šodien jauno komponistu devums nepārtraukti liek par sevi runāt. Saprotams, lielās izdevēju kompānijas, kurām jāpārdod daudzi tūkstoši CD visā pasaulē, vienmēr būs inertākas nekā mazās, kuras cenšas iekarot savu nišu, riskējot piedāvāt kaut ko negaidītu. Ar lielajām kompānijām vieglāk iesākt, piedāvājot jau aprobētas vērtības, tomēr vienmēr cenšamies piedāvāt arī savu latviešu mūziku. Vismaz panākt, lai noklausās,» stāsta Sigvards Kļava, kura vadītais Latvijas Radio koris dzirdams Somijas Ondine, Vācijas Wergo, britu Hyperion Records, Campion Records un komponista Gevina Braiersa izdevniecībā GB Records. Kora prestižu grezno Deutsche Grammophon un Harmonia Mundi iemūžinātie Monpeljē vasaras festivālu koncerti. Slavenajai kompānijai ECM kopā ar orķestri Sinfonietta Rīga un igauņu diriģentu Tenu Kaljusti Nigulistes baznīcā Tallinā nesen ieskaņots pasaulslavenā igauņu komponista Arvo Perta albums. Tas nāks klajā rudenī līdz ar koncertturneju pa veco Eiropu un Ziemeļvalstīm.
Visplašāk zināmais Valsts akadēmiskā kora Latvija ārzemju CD ir EMI Classic izdotais filmas Parfīms mūzikas celiņš. «Savu daļu ierakstījām Rīgā Kristiana Jervi vadībā, bet diriģents Sers Saimons Retls ar Berlīnes filharmoniķiem - Berlīnē. Visi trīs komponisti Toms Tikvers, Džonijs Klimeks un Reinholds Heils tā iedvesmojās no kora vokālajām krāsām, ka ierakstu sesijā pa naktīm vēl komponēja klāt,» stāsta kora direktors Māris Ošlejs. Tagad jāgaida maestro Marisa Jansona diriģēto Mālera 8. simfonijas koncertu ieraksti gan ar Amsterdamas Concertgebouw karalisko simfonisko orķestri, gan ar Bavārijas Radio simfonisko orķestri Minhenē. Pēdējais (DVD) jau ir TV mūzikas kanāla Mezzo apritē. Latvija dzied arī igauņu diriģentei Anu Tali veltītajā Warner Classic albumā. Trešais topā ir Wergo izdotais Rodiona Ščedrina oratorijas Apzīmogotais eņģelis Reingavas festivāla koncerta ieraksts. Ščedrins pavēstījis, ka Latvija ir pasaulē labākais koris.
Bet pats sākums mācījis, ka nedrīkst atteikties ne no viena piedāvājuma, ko dzīve sniedz. 1999. gadā Augššvābijas mūzikas biedrība meklēja iespējas iemūžināt Rīgā mirušā XIX gs. vācu komponista un diriģenta Konradīna Kreicera darbus. «Viņiem iepatikās, tāpēc astoņus gadus turpinājām dažādu vācu komponistu ierakstus: līdz 2006. gadam Dienvidrietumvācijas radio Bādenbādenē tapa 15 CD,» atminas Ošlejs. Īsi pirms gadumijas Francijas mūzikas izdevniecību B-Flat Recordings un Discograph paspārnē klajā nācis kopdarbs ar franču džeza mūziķiem brāļiem Belmondo.
«Vispirms iegūsti autoritāti ar izpildījuma kvalitāti, konkurējot ārkārtīgi piesātinātajā mūzikas pasaulē. Un, kad kompānijas jau gaida - dod kaut ko vēl! -, ir īstais brīdis sākt rādīt to, kas mums pašiem būtisks,» S. Kļava pārliecinājies, ka jābūt nevis labākam, bet savdabīgam. Radio kora Gevina Braiersa un Pētera Vaska mūzikas ierakstiem dots augstākais vērtējums izdevumos BBC Music Magazine un Gramophon.
Beidzot varam uzrunāt latviski!
Daudz vieglāk ir piedāvāt skaņdarbus ar tekstiem latīņu, angļu, franču, itāļu vai vācu valodā. Taču S. Kļava vēlas pasaulei parādīt latviešu mūzikas unikālo «skaņasbildi», kas rodas kopā ar īpašo latviešu valodas skaņu. Tas kļuvis iespējams, pateicoties Pētera Vaska starptautiskajai autoritātei. «Pagaidām šādu ierakstu starptautiskajā tirgū nav daudz, tomēr tos uztveru kā zīmi, ka latviešu valodas klātbūtne mūzikai nav traucēklis.» Latviešu laikmetīgajā mūzikā daudzi redz īpašu redzējuma un izteiksmes svaigumu, dvēseles smalkumu un patiesumu.
Diriģents, skaņu režisors un producents Normunds Šnē uzskata, ka baltiešu mūzikas bums vēl ir tikai priekšā, jo esam spēcīgi tieši ar komponistiem. Viņa vadītajam orķestrim Sinfonietta Rīga rit tikai sestā sezona, tomēr jau pirmajā ierakstīts P. Vaska orķestra darbu CD, ko izdeva Wergo. Pērn raža jau trīskārša: līdzās A. Perta autoralbumam ECM arī Daniela Reisa diriģētais Erki Svena Tīra autoralbums Awakening firmā Ondine. Wergo pavasarī laidīs klajā P. Vaska darbus vijolei un stīgām ar Alīnu Pogostkinu un diriģentu Juhu Kangasu. «Ieraksts ir vienīgais, kas pēc mums paliks!» tā Šnē.
«Šodien nav nekādas jēgas dziedāt tikai ārkārtīgi labi. Kad pēc tevis sāk ķerties, tas ir brīdis, kad kļūsti brīvs. Vairs nav jāķēmojas, lai kādam izpatiktu,» uzsver S. Kļava. Viss, ko Radio koris dara, ir gājis caur viņa rokām un ausīm, arī producējot, piedaloties skaņas apstrādē. «Tā spējam piedāvāt savu sapratni, kas ir skaista kora skaņa,» S. Kļava ir gandarīts, ka Ondine jau runā par programmām, kuru fokusā būs tieši koris, tā skaņa. Jau bijis pirmais mēģinājums ierakstīt Rahmaņinova mūziku Super Audio CD tehnoloģijā un skaņas kvalitātē, taču liels skanējumu pasaules paplašināšanas potenciāls ir latviešu mūsdienu komponistu radošajā pieejā cilvēka balsij. Ondine un Wergo ieinteresējušās ne tikai par P. Vasku, bet arī par Rihardu Dubru, Ēriku Ešenvaldu, Santu Ratnieci, Maiju Einfeldi un citiem mūsu komponistiem.
LATVIJAS VĀRDA CELMLAUŽI STARPTAUTISKAJOS MŪZIKAS IERAKSTOS
Inese Galante, kuras samtainajai balsij un personībai piemīt spēja saviļņot un sasildīt, bija pirmā atjaunotās, brīvās Latvijas «bezdelīga», kura kļuva plaši pamanāma starptautiskajā klasiskās mūzikas ierakstu industrijā. Gandrīz vai nejauši gadījās, ka tepat kopā ar Latvijas Nacionālo simfonisko orķestri un diriģentu Aleksandru Viļumani ierakstītais viņas pirmais solo albums nonāca līdz tolaik jaudīgajai britu ierakstu kompānijai Campion Records. Tā ierakstam deva citu nosaukumu Debut (Debija) un laida starptautiskā apritē. Kad šis albums izpelnījās Zelta un Platīna diskus (Nīderlandē), Inese Galante kļuva par Campion galveno zvaigzni, apgāds izdeva deviņus dziedātājas albumus.
Par vienu no šobrīd pasaulē visslavenākajām operzvaigznēm mecosoprāns Elīna Garanča kļuva, arī pateicoties savas balss «otrajai dzīvei» pasaules ievērojamāko mūzikas kompāniju ierakstos. 2004. gadā viņa piedalījās Antonio Vivaldi operas Bajazets ieskaņojumā kompānijai Virgin Classics - tas tika nominēts Grammy balvai un izpelnījās MIDEM Classic Award Kannās. E. Garančas pirmie albumi iznāca firmās Ondine (Arie Favorite, 2001) un Virgin Clasics (Mozart Opera & Concert Arias, 2005). Bet izšķiroši nozīmīgs izrādījās 2005. gadā noslēgtais līgums ar izvēlīgo, konservatīvo Deutsche Grammophon. Šī apgāda ekskluzīvās mākslinieces statusā tapuši jau trīs dziedātājas solo albumi. Jau pats pirmais Aria Cantilena (2007) ar viņas slavenāko operlomu ārijām Drēzdenes Valsts kapelas pavadījumā un diriģentu Fabio Luizi novērtēts ar vācu kritiķu Echo mūzikas balvu. Nākamajā gadā sekoja Bel Canto, kam 2009. gadā seko vesels balvu birums: Echo Klassik, Musical America un MIDEM Clasic Award, turklāt visas kā Gada dziedātājai. Jaunā, karstasinīgi čigāniskā spāņu mūzikas virzienā ved albums Habanera (2010). Ielūkojoties Deutsche Grammophon ierakstu galerijā, elpa var aizrauties, cik dāsni tajā pārstāvēti arī operu audio un DVD ieraksti, kuros Elīna Garanča dzied kopā ar citām pasaules zvaigznēm.
Daudzu starptautisko balvu laureāte Berlīnē dzīvojošā latviešu vijolniece Baiba Skride nesen uzteikusi pastāvīgo sadarbību ar Sony Music, kas savā jomā ir viena no lielākajām spēlētājām. Kamēr B. Skride bija Sony Music māksliniece, kompānija laidusi klajā piecus viņas albumus, arī kopā ar pasaulslaveno latviešu diriģentu Andri Nelsonu un Birmingemas simfonisko orķestri ierakstīto P. Čaikovska mūzikas CD Souvenir Russe. Vijolniece tagad izvēlējusies Orfeo, kas ir krietni mazāka kompānija, toties respektē mūziķes radošās vēlmes. Klajā jau nācis Johannesa Brāmsa mūzikas dubultalbums, kurā Skride izpaužas gan kā spoža soliste vijoļkoncertā, gan kamermūziķe. «Mediju klātbūtne Orfeo nav tik liela, bet man daudz svarīgāk, kas muzikāli paliks no manis šajā pasaulē nākamajiem gadiem.»
Celmlauža loma Latvijā komponētās mūzikas starptautiskajā atzīšanā ir Pēterim Vaskam. Viņš pirmais no latviešu komponistiem nokļuva Vācijas ievērojamās izdevniecības Schott-Music paspārnē, līdzās Kšištofam Pendereckim, Arvo Pertam un citām XX gs. mūzikas atslēgas figūrām. Viņam darbus pasūta interpretācijas zvaigznes, tie visbiežāk iemūžināti ierakstu kompānijās Wergo (Vācija) un Ondine (Somija): somu mūziķu ierakstītais P. Vaska simfoniskās mūzikas albums 2004. gadā pat saņēma starptautiskā mūzikas gadatirgus Midem klasiskās mūzikas galveno balvu. Savukārt Kronos kvarteta (ASV) ierakstīto Vaska autoralbumu (Nonesuch, 2003) nominēja Grammy balvai. Un latviešiem ir Grammy: pie tā ticis Gidons Krēmers ar Kremerata Baltica un maestro Mariss Jansons, turklāt atkārtoti.
PASAULES IZDEVNIECĪBAS PAR LATVIEŠU MŪZIKU
«Es interesējos par visiem patiešām labajiem XX, XXI gadsimta kora mūzikas komponistiem, un tā nu ir sanācis, ka daudzi no viņiem ir no Latvijas vai Baltijas reģiona. To pašu varu teikt par koriem. Esmu vienmēr bijis augstās domās par kori Latvija un Latvijas Radio kori, un, ja būs tāda iespēja, sadarbosimies jaunos projektos,» Saimons Perijs, Hyperion Records Limited (Lielbritānija) direktors.
«Mūsu pirmais Pētera Vaska ieraksts 2. simfonija un vijoļkoncerts 2004. gadā Kannās ieguva MIDEM Classical Award nominācijā Gada ieraksts. Ieinteresējos par Vasku, ierakstījām arī 3. simfoniju, un, ierakstot sakrālo kora mūziku, mani pilnībā apbūra Latvijas Radio kora augstā kvalitāte. Biju laimīgs, ka varam turpināt sadarbību. Rahmaņinova Liturģijas ierakstam bija lieli panākumi. Šomēnes laidīsim klajā laicīgo kora mūziku, un rudenī gaidu nākamo – Rahmaņinova Vigīliju. Esam vienojušies par vēl trim ierakstiem, un es būtu laimīgs turpināt sadarbību ar šo izcilo kori, kurš, manuprāt, ir viens no labākajiem pasaulē,» Reijo Kilunens, Ondine (Somija) direktors.
«Wergo ekskluzīvi izdod laikmetīgo mūziku, un viens no labākajiem šajā laukā ir Pēteris Vasks. Šā gada aprīlī Wergo izdos jaunu disku Vox Amoris ar P. Vaska skaņdarbiem vijolei un stīgu orķestrim,» Kordula Šprengere, Schott Music & Media/Wergo (Vācija) mārketinga vadītāja.