Februāra sākumā Rīgā lāgā nezināmā galerija CUB atvēra savu jauno ekspozīciju un izstāžu zāli pagrabstāvā Zigfrīda Annas Meierovica bulvārī 6. Vienā galerijas līklocī aplūkojami Aleksandra Labasa, Oļega Kuļika, Aidanas Salahovas, Valērija Čtaka un vēl citu starptautiski ievērojamu Maskavas mākslinieku darbi, otrā – rīdzinieka Romana Korovina izstāde ar nosaukumu ((())) On Ice.
Sniega un ledus gleznas
Romanu Korovinu pazīstam un cienām kā jautru, asprātīgu, paradoksālu, poētisku, mulsinošu fotogrāfiju, zīmējumu, gleznu un video autoru. Šoreiz mākslinieks izstādījis gleznas par sniegu un ledu. Tās visas ir baltas, pelēkas vai melnas un attēlo mazliet dīvainus apkārt redzamā fragmentus – apsnigušus soliņus, pret koku nezin kādēļ atstutētas durtiņas, sniegā aizmirstu veļas žāvētāju ar atvērtiem un aizvērtiem spārniem, zemē nomestas bundžas, pudeles un tamlīdzīgus ikdienišķus skatus. Eļļas gleznas ir dažāda izmēra, bieži saistītas pāros, pārsvarā piekārtas zemāk, nekā ierasts, dažas tāpat vien atstutētas pret sienu vai konsoli, tā ka skatītājam nākas gan pieliekties, gan snaikstīties uz pirkstgaliem, lai tās kārtīgi aplūkotu. Gleznas var saukt par improvizētām ainavām, katrai ir savs galvenais varonis – kāds objekts, kurš darbina skatītāja iztēli un vedina darbus uztvert kā vizuālus stāstus.
Konsekvence izvēlēties atainot necilas lietas necildenos apstākļos, darīt to tik poētiski un ieinteresēti, kā Romanam Korovinam vienmēr padodas, darbu zīmīgos nosaukumus rakstīt turpat uz sienas, turklāt vēl žāvēt čības uz sterili baltās galerijas radiatoriem tradicionāli orientēta skatītāja acīs izskatās pagalam nesaprotami un aizdomīgi. Vai gan var kaut ko sakarīgu izpaust par pasauli kā tādu, meditatīvi vērojot vecu, tukšu alus bundžu? Atceros Romana Korovina 2011. gada personālizstādi Kotletes un sniegs Laikmetīgās mākslas centrā kim?, kurā valdīja īsts juceklis, bija sanests lērums visādu krāmu, starp kuriem tā trausli, neobligāti – uz burkām, spaiņiem, tualetes papīra cilindriņiem, mietiem, kolonnām – izstādītas gleznas un fotogrāfijas, savukārt izstādes vidū sēdēja meitene ar spaini galvā. Vēl jo asāk un konsekventāk sev raksturīgo absurdo, ironiski jautro, psihedēlisko dzīves izjūtu, kas satīriski apšauba vispārpieņemto, konvenciālo vērtību hierarhiju, mākslinieks demonstrē fotogrāfiju sērijās. Skatītājam parasti ir jautri un interesanti, bet viņš lāgā nesaprot, ko ar šādu mākslu iesākt, kā to īsti uztvert.
Prāta slepkavība
Man, piemēram, gadiem skumstot par nespēju līdz galam saprast šo valdzinošo daiļradi, gluži kā atklāsme nāca mākslas zinātnieka un kuratora Viktora Miziano teksts apvienības Orbīta 2014. gadā izdotajā Romana Korovina albumā Rock. Raksts saucas Romans Korovins: «Fuck to the Flowers» jeb «Samuraja ceļš», un tā viedais autors, izvērsti un detalizēti izzinot kontekstu, atrod mākslinieka pozīcijai īsto vietu sarežģītajā pasaulē, proti, apgalvo, ka Romans Korovins ir visīstākais "triksteris": "Viņa pozīcija [..] vērsta uz vienu īpašu taktisku mērķi – sataustīt pasaules struktūrā pretrunas un plaisas, atkarot īsus, taču skurbinošus un tādēļ nepiedienīgus brīvības mirkļus [..] Atšķirībā no pagājušā gadsimta avangardistiem viņš netic, ka ir iespējama cita pasaule. Viņš tikai cenšas parādīt, ka šī pasaule nebūt nav tā, par ko to uzskata, un ka uz to var palūkoties citādi, un ka var citādi nodzīvot dzīvi."
Minētais raksta nosaukums iezīmē arī otru parādību, kas ļauj labāk izprast Romana Korovina pieeju – saistību ar dzen domāšanu, ko dēvē arī par prāta slepkavību, – intuitīvu piekļūšanu lietu būtībai. Visos Romana Korovina darbos, lai cik tie šķistu jauki, jautri un poētiski, ir jaušama vēlme izsist domāšanu no racionālisma sliedēm, un to vidū atrodas daži, kas atgādina par slavenajām dzen prakses negantībām – pirkstu ciršanu vai belšanu ar bomi pa galvu.
Jāsaka gan, ka galerijā CUB pašlaik aplūkojamā gleznu izstāde šķiet balta un pūkaina, attēli ir naivi un sirsnīgi. Prāta mulsināšanu mākslinieks uzticējis, piemēram, tādiem tēliem kā pa ceļu aizejošam bikšu pārim.
Romans Korovins
Izstāde ((())) On Ice
Galerijā CUB līdz 10. martam