Starp kapiem un ģimeni
Piektdien Saulkrastos tika pirmizrādīts Muzikālā teātra 7 jaunais
produkts Septītās debesis. Uz jautājumu, kādēļ labiem aktieriem tajā
jāiznieko vasaras atvaļinājums, var atbildēt tik ciniski vienkārši, ka
nejautāšu. Kaut iestudējuma veidotājiem par godu jāsaka — šāgada darbs
galvas tiesu pārāks par iepriekšējo vasaru projektiem.
Viss atkarīgs no skatu punkta. Ja vasaras uzvedumos meklējat mākslu,
sabojāts vakars un pārdomas par Latvijas kultūras degradāciju
garantētas. Ja līdzi ir kompānija un pasākumu uztverat kā prelūdiju
vakaram, iebildumu pret aktieru rosīšanos spēles laukumā būs mazāk.
Septītās debesis patīkami atšķiras no citiem brīvdabas iestudējumiem,
jo nav pretencioza zīmēšanās, bet gan iestudējums, kuru, iztēlojos,
neaizvainotu arī sviestmaize skatītāja rokās. Ne māksla, bet labi
pozicionēts izklaides projekts.
Voldemāra Šoriņa dramaturģiskais materiāls te der kā kulaks uz acs. Ir
mīlestība, intrigas, pārpratumi, mistika… Sižeta virāžām var sekot ar
aizrautību, kaut atrisinājums ir nedaudz gaudens un nojauc arī izrādes
tempu. Privātas kapsētas vadītājs grib pārrakstīt daļu mantas dēlam, ko
nekad nav redzējis; dēlā iemīlas gan Praula sieva, gan pameita, un tas
tikai sākumam. Visam pa vidu — kapsētas jociņi, dzirkstošāki, trāpīgāki
un asprātīgāki nekā Žurkā Kornēlijā Nacionālajā teātrī. Atziņa, ka
"katram latvietim jāsaprot — viņam atlikusi tikai kapsēta", vien ir kā
vērta! Arī terapeitiskā nozīmē, jo, kamēr smejamies, ir cerības
izdzīvot. Scenogrāfa Jāņa Jansona vērojums, ka dzīve šodien, runājot
tēlos, rit starp kapsētu un ģimeni (spēles laukumā divas darbības
ligzdas), ir trāpīgs, kaut skatuves ietērps, manuprāt, tomēr radies
prāta mulsumā. Tas, ka scenogrāfijai jābūt transportējamai un lētai,
neattaisno bezjēdzīgu estētisku haosu. Veiksmīgāk ar uzdevumu tikusi
galā stiliste Zane Pallo, kamēr Alberts Kivlenieks balansē starp
cienījamu horeogrāfiju un ilustratīviem štampiem.
V.Šoriņa — dramaturga veiksmi gan diemžēl aizēno V.Šoriņa — režisora
darbs. Septīto debešu "režija" neaizvaino ar ambīcijām bez seguma,
tomēr aprobežošanās ar Zigmara Liepiņa dziesmu izkārtošanu starp ainām,
lai aktieri no vienas darbības ligzdas paspētu aizskriet uz otru, arī
nav bijis veiksmīgs lēmums. Juris Vizbulis un Līga Robežniece dara, ko
spēj, lai melodijas skatītāju "aizķertu", un tomēr tās izskan kā fona
"vienības", nekļūstot par emocionālām pieturām izrādē. Materiālā nav
radītas dinamiskas attiecības starp dziesmām un darbību komentāra vai
polemikas formā, kaut pretenzija izdziedāt "otro līmeni" izrādei
noteikti ir.
Visneviendabīgākais izrādes aspekts ir aktierspēle. Pārsteigumi gan
labi, gan slikti, jo aktieru darbu kopumā iespējams raksturot ar
lakonisko rainismu "kā māku (gribu — Z.R.), tā maunu". Lieliski spēlē
Lāsma Kugrēna (Strauta) un Marija Bērziņa (Ilvita), sabalansējot
grotesku un psiholoģisko reālismu. Labi darbi izdevušies Jurim Kalniņam
(Prauls), Jurim Frinbergam (Gatis), Jānim Skanim (Orests). Jolanda
Suvorova kā jau Jolanda Suvorova. Pārējo aktieru spēlē pārsteidz štampu
daudzums. Ka Uldim Norenbergam tādu daudz, zinājām, ka Artis Robežnieks
(Uvis) mīlētāja ampluā nejūtas ērti — arī. Bet Ingas Misānes spēja
bezjēdzīgi ākstīties Silgas lomā gan ir jaunums. Cerams, ne uz
palikšanu.
Projekts "Septītās debesis" sāk Latvijas turneju
Muzikālā teātra 7 vasaras projekts Septītās debesis sāk Latvijas turneju
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.