Cik daudz laika ik dienu jūs veraties viedtālruņa ekrānā? Vairākums cilvēku uz šo jautājumu nevar precīzi atbildēt, jo, ritinot bildes un video sociālajos tīklos, stundas mēdz palidot nemanot. Taču zinātnieki ar mobilo sakaru operatoru palīdzību ik pa laikam šo darbu paveic mūsu vietā, un jaunākie mērījumi rāda, ka vidusmēra eiropietis pievēršas viedierīcei vidēji gandrīz četrarpus stundu dienā. Jaunieši ir vēl aizrautīgāki – viņu ekrāna laiks sasniedz sešas stundas.
ČETRAS STUNDAS EKRĀNĀ
Modernās viedierīces ir aprīkotas ar lietošanas uzskaites rīkiem, kas ļoti precīzi spēj pateikt, cik minūšu katrā lietotnē esam pavadījuši. Tomēr ne visi cilvēki vēlas piedzīvot šo stindzinošo atskārsmi, ka nedēļas laikā ekrānā iznieko veselu diennakti, tādēļ izvēlas neizvērtēt savus iekārtu lietošanas paradumus.
No rūgtās patiesības aizbēgt gan neizdosies. Lielbritānijas pētnieki izanalizējuši sakaru operatoru uzraugošās iestādes Ofcom sniegtos datus par viedierīču lietojumu un nonākuši pie ne visai iepriecinošām atklāsmēm. Viens pieaugušais ekrānā izklaides nolūkā skatās aptuveni ceturto daļu no visa nomodā pavadītā laika. Ja precīzāk, tad 4 stundas un 20 minūtes. Trīs ceturtdaļas no šī laika tas notiek viedtālrunī, bet pārējais – planšetdatorā vai datorā.
SIEVIETES AKTĪVĀKAS
Aktīvākās ierīču lietotājas, izrādās, ir sievietes. Dāmu ekrāna laiks ir vidēji par 33 minūtēm ilgāks nekā kungu jeb 4 stundas un 36 minūtes dienā. Vīriešiem tās ir 4 stundas un 3 minūtes.
Vecuma grupu analīzē īpašu pārsteigumu nav. Visaizrautīgākie lietotāji ir gados jaunākie. Z paaudzes sievietes vecumā no 18 līdz 24 gadiem ekrānā raugās 6 stundas un 36 minūtes, kas ir gandrīz pilna darbadiena. Jaunie vīrieši ierīcei velta 5 stundas un 28 minūtes, un visvairāk laika patērē ģeneratīvā mākslīgā intelekta rīkos, iepazīšanās platformās un pornogrāfijas vietnēs. Jauno sieviešu iecienītākais saturs ir īsie video, kam tiek veltīta viena stunda un 17 minūtes dienā. Vīrieši šim saturam atvēl vien 35 minūtes.
Nākamajā vecuma grupā no 25 līdz 34 gadiem ekrāna laiks ir aptuveni piecas stundas, un mazliet pārsteidzoši, ka par visai aktīviem tīmekļa lapu lietotājiem kļuvuši arī tie cilvēki, kuri uzauguši bez interneta. Proti, vecuma grupā no 45 līdz 54 gadiem vidējais viedierīču lietojuma laiks ir 4 stundas un 3 minūtes. Bez viedierīcēm vairs neiztiek arī seniori vecumā virs 65 gadiem. Viņi ik dienu ekrānā veras trīs stundas un 10 minūtes. Taču zīmīgi, ka pilnīgi visās vecuma grupās sievietes ekrānam pievēršas ilgāk nekā vīrieši.
ATŠĶIRĪGAS INTERESES
"Šis ziņojums sniedz patiesi dziļu ieskatu tajā, ko cilvēki dara tiešsaistē. Mūs visvairāk pārsteidza atšķirības dzimumu datos un sieviešu atšķirīgā tiešsaistes dzīves pieredze," rezultātus komentē Ofcom pārstāvji.
Sieviešu auditorijas iecienītākās lietotnes ir Pinterest, Snapchat, Instagram, TikTok un Facebook. Īpaši izceļams Pinterest gadījums, kur 79% no visiem lietotājiem pārstāv tieši daiļo dzimumu. Vīrieši visbiežāk manāmi tādās vietnēs un lietotnēs kā Quora, X, Reddit, LinkedIn un YouTube.
"Lai gan sievietes kopumā vairāk laika pavada digitālajā pasaulē, viņas uzskata, ka ir labi līdzsvarojušas laiku starp ekrānu un reālās pasaules aktivitātēm. Viņas ir arī skeptiskākas par internetā pieejamā satura vērtību un retāk nekā vīrieši uzskata, ka digitālās pasaules priekšrocības pārsniedz riskus," norāda darba autori.
Citā pētījumā noskaidrots, ka lielākā daļa Rietumu pasaules pieaugušo nespēj iztikt bez ielūkošanās ierīces ekrānā pat divas stundas. Lielbritānijā šādu cilvēku īpatsvars ir 71%, ASV – 68%, Francijā – 57% un Vācijā – 51%. Visu dienu bez tālruņa spēj dzīvot vien 11% vāciešu, 7% franču, 6% amerikāņu un 4% britu.