Mākslīgais intelekts (MI) uzstājīgi un neatlaidīgi iespiežas cilvēku pārvaldītajā pasaulē, uzņemdamies aizvien jaunus pienākumus. Kamēr daļa sabiedrības vēl tikai apcer, kādu labumu vai postu spētu nodarīt saprātīgie datori, veikalu plauktus aizpilda pārtikas produkti, kuru izgatavošanā ļoti nozīmīga loma bijusi tieši MI. Cilvēki tos pērk, ēd un dzer un pat nenojauš, ka receptes autors nebūt nav bijis "radības kronis".
Ņemot vērā MI iespaidīgo skaitļošanas jaudu, tam pārtikas rūpniecībā tiek uzticēti ļoti dažādi pienākumi. Sākot ar saderīgāko garšu meklēšanu un beidzot ar receptes radīšanu tādiem produktiem, kas vistuvāk atbilst patērētāju aptaujās izteiktajām vēlmēm. Lai apjaustu nozares vērienu, pietiks ar tirgus izpētes centra Mordor Intelligence prognozi, ka jau pēc pieciem gadiem MI izgudrotās pārtikas tirdzniecība ienesīs ap 35 miljardiem ASV dolāru gadā.
Ledene kolā
Ko jau šobrīd paspējis saražot MI? Piedāvājums patiesībā ir gana plašs un aptver dažādas produktu grupas. Piemēram, ASV iedzīvotāji Coca-Cola interneta vietnē var pasūtīt ierobežotas tirāžas dzērienu Y3000, kurš garšojot tā, it kā parastā kola būtu maisīta ar cukurotu ledeni. Ražotājs informācijā par produktu lepni raksta, ka tam piemīt "futūristiska garša" un ka to izstrādājis MI.
Čīles pārtikas tehnoloģiju uzņēmums NotCo izmantojis mašīnmācīšanās algoritmus, lai izveidotu vegāniskas piena un gaļas produktu versijas, analizējot tās molekulārā līmenī. Ar MI rīku, vārdā Džuzepe, augu pasaulē tika meklēti produkti, kuru struktūra ir vislīdzīgākā dažādiem gaļas un piena izstrādājumiem. Meklējumi jau rezultējušies arī gatavā produktā – siera šķēlītēs Kraft NotCheese, kas atklāti pasaka, ka tas nav īsts siers. Pēc izmēģinājumiem vairāku šķirņu "nesiers" šogad laists pārdošanā ASV.
Ņem vērā klientu atsauksmes
Tikmēr ziemeļnieki likuši lietā mākslīgās smadzenes, lai parotaļātos ar grādīgajiem dzērieniem. Zviedrijas viskija uzņēmums Mackmyra sadarbībā ar Somijas tehnoloģiju uzņēmumu Fourkind izstrādājis viskiju, kura recepti "uzjauca" MI. Lai to paveiktu, Microsoft Machine Learning Studio rīks vispirms apstrādāja lielu daudzumu informācijas, kas ietvēra klientu atsauksmes par ražotāja šobrīd piedāvāto alkoholu. Atsijājot visu nepatīkamo un ņemot vērā tīkamo, tapa "ideāls" viskijs. Par tā garšas īpatnībām pirmo lietotāju domas gan dalās.
Savukārt Ungārijas ražotājs Hell vērsies pie mākslīgā intelekta, lai izstrādātu jaunu garšu enerģijas dzērienam. Arī viņi MI rīkā ielādēja informāciju par līdzšinējiem pārdošanas rādītājiem, dzērienu sastāvdaļām, pētījumu datiem par ietekmi uz veselību un patērētāju atsauksmēm. Programma "sagremoja" visus datus un piedāvāja recepti ar ogu garšu. Šis dzēriens jau nopērkams 60 valstīs.
Tomēr ne visi MI eksperimenti ir sekmīgi. Piemēram, Jaunzēlandes pārtikas veikalu ķēdes Pak’nSave mēģinājums piedāvāt pircējiem unikālas receptes noveda pie tādiem kurioziem kā sautējums ar cilvēka gaļu vai "aromātiska ūdens maisījums", kura sastāvdaļas izveidotu nāvējošu hlora gāzi.