Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Kardiogramma uz ekrāna

Kinofestivālu blīvais formāts izaicina un aizrauj. Rīgas Starptautiskais kinofestivāls (Riga IFF), kas šogad notiek no 17. līdz 27. oktobrim, piedāvā daudzpusīgu 120 filmu programmu, kas vienlaikus apcer gan Latvijas kino kvalitātes, gan nozares starptautisko pievilcību.

Festivāls Riga IFF, aicinot gan uz seansiem klātienē Rīgā un Daugavpilī, gan tiešsaistē, iesoļo otrajā desmitgadē. 11. festivāla gads piedāvā spēcīgas konkursa skates un izsvērtu balansu starp Kannu, Sandensas, Berlināles, Venēcijas un citu lielo kinofestivālu atradumiem, ļaujot satikties Bruno Dimonam, Pedro Almodovaram, Andreai Arnoldai un citiem meistariem. Līdztekus tam pašmāju kinoveidotāju darbu pirmizrādes, piedāvājums bērniem un ģimenēm, kā arī reģionālie fokusi – Ziemeļeiropas un vācvalodīgais kino –, mūzikas video formāta dzīres un arī tādu autoru kā Vimss Venderss, Jans Švankmajers un Sergejs Paradžanovs klātbūtne.

Rīgas festivāls Baltijas un Ziemeļeiropas kontekstā izskatās pārliecinoši. Lielāku un senāku festivālu pēdējo gadu tendence ir samazināt filmu skaitu – spilgts piemērs ir šā gada Berlināle, kurā filmu skaits tika samazināts par trešdaļu –, toties Riga IFF ar 120 dažādas metrāžas filmām ir teicamā proporcijā, necenšoties arī eksaltēti saskaldīt skatītāja uzmanību, un nostabilizē savu vietu festivālu struktūrā reģionā. Katra sevi cienoša, respektabla festivāla prestižu veido konkursa skates, un Riga IFF šā gada "diadēma" ir pilnmetrāžas filmu konkurss, kurā ar darbiem no Dānijas, Igaunijas, Lietuvas, Norvēģijas, Vācijas, Ukrainas un Zviedrijas satiksies arī Lailas Pakalniņas melnbaltā sabiedriskā transporta pieturvietu odiseja Gala punkti (2024) un Māra Maskalāna dokumentālā gotika Beigas (2024).

Galu galā festivāls ir platforma, kurā ieraudzīt sevi un citus, pie reizes pakairinot, izkopjot savu kino gaumi un filmpratību. Tā vienlaikus ir starta līnija kinoveidotājiem, ieraugot sevi un citus vienotā mērogā. Ir veselīgi salīdzināt un pārsteigt sevi, un tam, kāda autora vārdiem sakot, vajadzētu radīt ekrāna svētku sajūtu.


Ko nepalaist garām Riga IFF 2024

ALISE/ALICE (1988)

Šogad 90 gadu jubileju sagaidošais čehu avangardists Jans Švankmajers radījis kanonisku vakara stāstu ar tirpiņām pieaugušajiem bērniem un nobriedušākiem skolas vecuma bērniem. Sirreālistu iecere interpretēt Lūisa Kerola radīto Alises tēlu īsti nekad nav pametusi – pēc īsfilmām 70. un 80. gados, kurās iedzīvinājis literāta radītās pasaules skriemeļus, viņš vēlējies atgriezties pie Alises piedzīvojumiem Brīnumzemē (1865).

Seanss: 19.X plkst. 16 Splendid Palace

 

MEITENE AR ADATU/THE GIRL WITH THE NEEDLE (2024)

Zviedru režisora Magnusa van Horna lielekrāna darbs pārsteidz ar gruntīgo, melnbalto vizualitāti, spēju Pirmā pasaules kara kontekstā ieraudzīt paralēles ar šodienas sabiedrību, kā arī uzburt neordināru sērijveida slepkavas stāstu. Kannu kinofestivāla galvenajā konkursā izrādītais darbs ir viens no Eiropas kino gada notikumiem – jaunas šuvējas stāsts, kas sākas kā Pelnrušķītes apsolījums, bet noslēdzas uz dzestras Grimmu pasakas nots.

Seansi: 19.X plkst. 17 Rotko muzejā, 22.X plkst. 20.40 Splendid Palace, 25.X plkst. 19.30 Forum Cinemas, no 22.X plkst. 20.40 tiešsaistē

 

MĀCEKLIS/THE APPRENTICE (2024)

Ir pagājuši vairāki mēneši, kopš šo filmu noskatījos Kannās, kur tā tika izrādīta galvenajā konkursā, un vēl joprojām mani nepamet dualitātes sajūta. No vienas puses, dānis Ali Abasi (spožā troļļu filma Kur satiekas pasaules/The Border (2018) u. c.) izmanto biogrāfijas žanru Donalda Trampa labā, pietveroties viņa agrīnajai karjerai Ņujorkas augstceltņu džungļos. No otras puses, Trampa atbalstītāju šobrīd nīstākā filma ir anatomiski skaudra viņa performances analīze.

Seanss: 20.X plkst. 19.15 Splendid Palace

 

ŠAMBALA/SHAMBHALA (2024)

Nepālas kinematogrāfs ir ar tradīcijām, tomēr tā aprises sarežģītās vēstures un politisko apstākļu dēļ nav lielas. Unikāls precedents ir nepālieša Mina Bahadura Bama lolotais pašatklāsmes stāsts par jaunu meiteni Pemu, kura dodas budisma ideju piepildītā vesternā Mazo Himalaju smailēs. Alegoriskā, vizuāli elpu aizturošā un ar kristālskaidru mērķtiecību risinātā kino fabula ir gleznains darbs, kas tika izrādīts Berlinālē, – tajā iezagušās meistarīgas detektīva un emancipācijas stīgas.

Seanss: 20.X plkst. 20.40 Splendid Palace

 

SPOKU KAĶIS ANZU/GHOST CAT ANZU (2024)

It kā šķietami vienkāršajā sižetā par vienpadsmitgadnieci Karinu, kura laukos pie vectēva, praktizējoša mūka, sadraudzējas ar kolorīto kaķi Anzu, atklājas gruntīgāka psiholoģija un zaudējuma pieņemšanas tematika. Amizanta animācijas teiksma (rež. Joko Kuno, Nobuhiro Jamasita) par kami jeb dvēselēm un mūsu attiecībām ar pagātni. Nekad nenovecojošais kaķis Anzu, dēvēts par spoku kaķi, ieved paralēlēs ar XXI gadsimta animācijas klasiku – jo īpaši Hajao Mijadzaki Gariem līdzi/Spirited Away (2001).

Seansi: 20.X plkst. 15 un 27.X plkst. 13 Forum Cinemas, tiešsaistē no 20.X plkst. 15

 

BEIGAS (2024)

Atļaušos šo dokumentālo darbu par dzīvības un nāves apļa deju dēvēt par latviešu jauno gotiku. Pieredzējušais dokumentālists Māris Maskalāns (operators filmai Leiputrija (2004), kas tika nominēta Eiropas Kinoakadēmijas balvai kā labākā dokumentālā pilnmetrāža) radījis provokatīvu, skatītāju stimulējošu darbu – tas zem ādas palienošā manierē pārskata cilvēka attiecības ar dzīvajām radībām, kā arī mūsu aizraušanos būt dabas kroņa valkātājiem. Inteliģents un filozofisks horors.

Seansi: 22.X plkst. 18.30 Splendid Palace, no 22.X. tiešsaistē

 

ARMANDS/ARMAND (2024)

Nevēlos birdināt konspirāciju drupačas par talantu nodošanu dažādās paaudzēs, bet zviedrs Halfdans Ulmans Tendels, kura vecvecāki ir Līva Ulmane un Ingmars Bergmans, ir režisors ar smalku kino ožu. Iegūstot Kannās debijas balvu Caméra d’Or, viņš pietveras situācijai, kad māte (lieliskā norvēģiete Renāte Reinsve) dodas uz skolu aizstāvēt sešgadīgo dēlu, kurš esot izteicis seksuāli vardarbīgas piezīmes skolasbiedram. Īsti neviens nezina, kas patiesībā ir noticis, bet situāciju saasina fakts, ka māte ir slavena aktrise.

Seansi: 21.X plkst. 19 Splendid Palace, 23.X plkst. 18.30 Forum Cinemas, 26.X plkst. 17 Rotko muzejā, no 21.X plkst. 19 tiešsaistē

 

NACIONĀLAIS ĪSFILMU KONKURSS

Dažādu Latvijas kinoveidotāju paaudžu un īsās formas svinības – te sastapsit jaunākos Uģa Oltes, Ievas Ozoliņas, Edmunda Jansona, Jāņa Ābeles, Toma Šķēles un daudzu citu jaunākos darbus. Animēts slēpošanas minimālisms, pazušana arhīvā, saldējuma pārdevēja vēlme izsisties no ikdienas ar basu palīdzību, Kārļa Skalbes pasakas interpretācija un daudzi citi pārsteigumi.

Seansi: 23.X plkst. 18.30 Splendid Palace, 23.–24.X tiešsaistē

 

PUTNS/BIRD (2024)

Manas simpātijas pret britu autori Andreu Arnoldu (Amerikāņu saldumiņš/American Honey (2016) u. c.) nav vienīgais iemesls, kāpēc jāpievērš uzmanība šim vitālajam, dzīves raupjumu atsedzošajam darbam. Tā centrā ir 12 gadu veca meitene Beilija (debitante Najkija Adamsa), kuru vecāki ir sagaidījuši pasaulē tīņu vecumā. Viņas vientulību kliedē svešinieks Putns (Francs Rogovskis), ļaujot piedzimt vienai no skaistākajām šī gada draudzībām uz ekrāna.

Seansi: 25.X plkst. 21 Splendid Palace, 27.X plkst. 19 Forum Cinemas

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

Žurnāla "SestDiena" publikācijas

Vairāk Žurnāla "SestDiena" publikācijas


Aktuāli

Kaķis un Zilbalodis

Katru gadu SestDiena izvēlas Gada cilvēku – kādu, kura devums un gada laikā sasniegtais bijis vairāk nekā tikai personīgs pakāpiens augšup. Šoreiz nebija pat diskusiju – šis gods neapšaubāmi pie...

Šonedēļ SestDienā

Vairāk Šonedēļ SestDienā


SestDienas salons

Vairāk SestDienas salons


Pasaule

Vairāk Pasaule


Politika

Vairāk Politika


Tēma

Vairāk Tēma


Pieredze

Vairāk Pieredze


In memoriam

Vairāk In memoriam


Tuvplānā

Vairāk Tuvplānā


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


Latvijai vajag

Vairāk Latvijai vajag


SestDienas receptes

Vairāk SestDienas receptes


Dienasgrāmata

Vairāk Dienasgrāmata