Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +7 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 26. novembris
Sebastians, Konrāds

Labais, sliktais un multiplekss

Vēsturiski vasaras mēneši iezīmējušies ar konkrētu žanru un tipu filmām. Ir skatītāji, kas šajā laikā aktivizējas, un ir tādi, kas apcerīgi gaida rudeni un vēlākos mēnešus. Kamdēļ tā – šādai kalendāra loģikai ir gara un plaša vēsture, ko mēģināšu rezumēt pāris teikumos.

Vispirms vasarās dominē lielbudžeta izrādes – sīkvelu gaismiņu virtenēs "iekārtas" filmas, kam ir spēcīgas tradīcijas vairāku desmitgažu garumā. Kā piemērs tam ir Džordža Millera izlolotā postvesterna epika Furioza. Trakā Maksa sāga/Furiosa: A Mad Max Saga (2024), kas vēl joprojām apdzīvo kinoteātrus. Līdzās tam ir arī šausmu filmu žanra darbi un dažāda spektra komēdijas ap tēmu "tas mainīs tavu dzīvi" – visbiežāk romantiskās filmas. Piemēram, žanriski asprātīgā Ričarda Linkletera filma Hit Man (2024), kas apvieno film noir, biogrāfiju, kempu, dabūšanās komēdiju un pat Hičkoka labāko scenāriju neticamos pavērsienus.

Tomēr pēdējos gados vasarā ir nostiprinājusies arī autorkino un žanra koncepta darbu klātbūtne, šīm filmām negaidot piedāvājuma ziņā spraigos rudens un pavasara mēnešus. Iemesli šādiem pārkārtojumiem ir vairāki, un tie lielā mērā ir saistāmi ar kinoveidotāju un jaunākās paaudzes autoru intereses atjaunošanos par žanra kino. Tajā pašā laikā nevar nepieminēt pērnā gada visapspriestāko filmu duetu – lielbudžeta autorkino darbus Bārbija/Barbie (2023) un Openheimers/Oppenheimer (2023), kas labdabīgi stimulēja un, cerams, ietekmēs kino izplatīšanas kalendāra loģiku arī turpmākajos gados.

 

APVĀRSNIS. AMERIKĀŅU SĀGA/ HORIZON: AN AMERICAN SAGA (2024)

Nesen, lasot Kevina Kostnera kaisles projekta – divdaļīgā vesterna par Ameriku Pilsoņu karā – recenzijas Kannu kinofestivālā, kur šis darbs tika izrādīts, kļuva skaidrs, ka režisors nav izglābis vesterna žanru. To arī varbūt nevajadzēja glābt, tomēr šis vērienīgais darbs ar konservatīvi norūpējušos sejas izteiksmi par «amerikāņu identitāti» noteikti pulcēs lojālu Kostnera un seriāla Jeloustouna/Yellowstone auditoriju – galu galā pats Kostners te ir galvenajā lomā, un viņa cepure, kā jau varonim pieklājas, tā arī nenokrīt.

Kur un kad: pirmā daļa kinoteātros no 28.VI

 

LAIPNĪBAS VEIDI/KINDS OF KINDNESS (2024)

Pēc Nabaga radību/Poor Things (2023) panākumiem grieķis Jorgs Lantims ir atgriezies pie savas agrīnās kino identitātes – brutāla absurda, kā viņa filmā Acu zobs/Dogtooth (2009). Kannu konkursā izrādītais darbs ir triptihs – trīs kņudinošā absurdā iegremdēti stāstiņi, kuros aktieri Emma Stouna, Džesijs Plemonss (Kannās ieguva labākā aktiera balvu), Vilems Defo, Mārgarita Kvellija un citi rotē no vienas lomas uz nākamo. Stāstu pamatā ir uzdevums: cik tālu mēs esam gatavi teikt jā, lai nezaudētu savu statusu, komfortu un mīļotos cilvēkus?

Kur un kad: kinoteātros no 12.VII

 

BAIKERI/THE BIKERIDERS (2023)

Rotaļājoties ar baikeru tēlu, ikonogrāfiju un nozīmi ASV kontrkultūrā, amerikāņu neatkarīgā kino autors Džefs Nikolss pulcējis reti spilgtu aktieru sastāvu – Džodiju Komeri, Tomu Hārdiju, Ostinu Batleru u. c. –, lai savērptu stāstu par "zudušo laiku" motociklistu klubā Vandaļi. Filma seko žurnālistam, kurš dokumentē 60. gadu Amerikas sasilušā benzīna smārdu gaisā, kluba locekļus un laikmeta griežus. Pērnā gada ASV Scenāristu un Aktieru ģilžu streika dēļ filmas nonākšana kinoteātros tika pārcelta uz šī gada vasaru.

Kur un kad: kinoteātros no 12.VII

 

SLAZDS/TRAP (2024)

Grūti iztēloties vēl kādu režisoru, kuram ar savu skatītāju būtu tik kaislīgas mīlēt–ienīst attiecības kā Holivudas mistiķim Naitam Šjāmalānam (Sestais prāts/Sixth Sense (1999) u. c.). Pirms 20 gadiem viņu dēvēja par nākamo Spīlbergu, savukārt šobrīd katra režisora filma sagādā elpas aizturi, kam seko kritikas pudi. «Sistēmas autora» jaunākā filma risina viņam tuvā šausmu žanra pavedienus – filmas centrā ir sērijveida slepkavas slazds, kurā viņš tiek ievilināts.

Kur un kad: kinoteātros no 9.VIII

 

SLEPENĀ ZĪME/BLINK TWICE (2024)

Mūziķa Lenija Kravica un aktrises Līzas Bonetas atvase Zoja Kravica ir apliecinājusi sevi kā aktrisi ar kolorītu ekrāna klātbūtni (šajā sakarā var izcelt viņas atveidoto Kaķsievieti komiksa interpretācijā Betmens/ The Batman (2022), kurā ieplūda 80. gadu grunge mūzikas un Nirvana skanējums). Kravicas režijas debija ir koncepta šausmu filma ar romantiskās filmas ielaidumiem. Tajā, uzbangojot jūtām, viesmīlei (Neiomija Akija) nesen sastaptais miljardieris (Čenings Teitums) piedāvā doties uz privātu salu. Ne gluži Vikija, Kristīna, Barselona/Vicky Cristina Barcelona (2008).

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

Žurnāla "SestDiena" publikācijas

Vairāk Žurnāla "SestDiena" publikācijas


Aktuāli


Šonedēļ SestDienā

Vairāk Šonedēļ SestDienā


SestDienas salons

Vairāk SestDienas salons


Pasaule

Vairāk Pasaule


Politika

Vairāk Politika


Tēma

Vairāk Tēma


Pieredze

Vairāk Pieredze


In memoriam

Vairāk In memoriam


Tuvplānā

Vairāk Tuvplānā


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


Latvijai vajag

Vairāk Latvijai vajag


SestDienas receptes

Vairāk SestDienas receptes


Dienasgrāmata

Vairāk Dienasgrāmata