Saskaņā ar pēdējām izmaiņām OCTA likumā, turpmāk ceļu satiksmes negadījumos vainīgās personas, kuras nebūs nokārtojušas saistības ar OCTA Garantijas fonda turētāju LTAB, tiks iekļautas Kredītu reģistrā.
No OCTA Garantijas fonda tiek veiktas apdrošināšanas atlīdzību izmaksas ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem, ja vainīgā auto īpašnieks vai auto vadītājs ir bijis atbildīgs par šī ceļu satiksmes negadījuma rezultātā radītajām sekām – cietušā veselības kaitējumu vai cietušā auto bojājumiem, un rupji pārkāpis ceļu satiksmes noteikumus - piedaloties ceļu satiksmē ar auto, kuram nav veikta OCTA apdrošināšana. Šādos gadījumos no OCTA Garantijas fonda izmaksātās atlīdzības regresa kārtībā tiek piedzītas no vainīgā. Veicot šo ar likumu uzlikto pienākumu, LTAB bieži ir spiests vērsties tiesā, lūdzot piedzīt šos līdzekļus piespiedu kārtā, jo vainīgā auto vadītājs vai auto īpašnieks ir atteicies labprātīgi atlīdzināt naudas summu, ko LTAB viņa vietā izmaksājis cietušajam.
Baiba Gribuste, LTAB valdes priekšsēdētāja vietniece: „Lai neizveidotos situācija, ka par citu autovadītāju rupjiem ceļu satiksmes pārkāpumiem ir jāmaksā godīgajiem braucējiem, tad pret vainīgajiem izmaksāto līdzekļu atgūšanai saskaņā ar OCTA likumu tiek izvirzītas regresa prasības.
LTAB par katru izmaksu, kas veikta no OCTA Garantijas fonda, vēršas ar regresa prasību pret ceļu satiksmes negadījumā vainojamo auto vadītāju vai tā īpašnieku (ja tāds ir noskaidrots). LTAB ilggadējas pieredzes ceļā ir izveidojis sistēmu, kādā noris izmaksāto atlīdzību piedziņa regresa kārtībā. Sākotnēji LTAB cenšas situāciju atrisināt pirmstiesas ceļā, sazinoties ar personu, kas atbildīga par nodarītajiem zaudējumiem, kā arī, nepieciešamības gadījumā, skaidrojot likuma normās noteikto. LTAB, ņemot vērā personas maksātspēju, piedāvā šai personai iespēju vienoties par pieprasītās summas atlīdzināšanu pa daļām. Tomēr LTAB salīdzinoši bieži ir spiest piedziņas procesu veikt tiesas ceļā.
Katru gadu palielinās regresa kārtībā atgūto līdzekļu apjoms. No vienas puses tā ir pozitīva tendence, bet no otras – jāatzīst, ka joprojām ir autovadītāji/autoīpašnieki, kas nav apdrošinājuši savu civiltiesisko atbildību, kā arī ir autovadītāji, kas pēc ceļu satiksmes negadījuma izraisīšanas pamet negadījuma vietu.”
Regresa prasību nemaksātāji tiks iekļauti Kredītu reģistrā
Regresa prasību ļaunprātīgos nemaksātājus skars jaunā kārtība, kas OCTA likumā iekļauta ar 2007. gada 27. septembrī pieņemtajiem grozījumiem, tie stāsies spēkā ar 2007. gada 1. novembri. Turpmāk personas, kuras nebūs atmaksājušas OCTA Garantijas fondā regresa kārtībā pieprasītos līdzekļus, tiks iekļautas Kredītu reģistrā.
Baiba Gribuste: „Likuma grozījumi paredz, ka LTAB sniedz Latvijas Bankai tās noteikumos minēto parādnieku informāciju, t.sk., informāciju par to saistībām un šo saistību izpildes gaitu. Tas nozīmē, ka personas, kuras nepildīs savas saistības pret Garantijas fonda turētāju – LTAB, tiks iekļautas Kredītu reģistrā. Attiecīgi kredītiestādes varēs ierobežot kredītu izsniegšanu šiem cilvēkiem. Manuprāt, tas būs nozīmīgs ierocis, lai cīnītos ar nemaksātājiem.”
OCTA Latvijā 10 gadus
OCTA sistēma Latvijā tika izveidota 1997.gada 1.septembrī, kad stājās spēkā pirmais OCTA likums. Saskaņā ar likumu gan toreiz, gan tagad, jebkuram transportlīdzekļa īpašniekam, lai piedalītos ceļu satiksmē, obligāti jāslēdz civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgums, kas nodrošina ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem radušos zaudējumu atlīdzināšanu. Ja sākotnēji liela daļa Latvijas sabiedrības uzskatīja OCTA par nevajadzīgu un autovadītājiem neizdevīgu sistēmu, tad šodien par tās lietderību neviens vairs nešaubās. Desmit gadu laikā OCTA attīstības jomā ir sasniegti atzīstami rezultāti.
Informāciju sniedza:
Baiba Gribuste
LTAB valdes priekšsēdētāja vietniece
Informāciju sagatavoja:
LTAB sabiedrisko attiecību konsultante
Inese Bērziņa
T: 67358924, 26365508
[email protected]