Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā -1 °C
Daļēji apmācies
Piektdiena, 22. novembris
Aldis, Alfons, Aldris
"Protams, modernās tehnoloģijas palīdz padarīt darba procesus efektīvākus," uzsver Kaspars Muižnieks

Modernās tehnoloģijas maina biznesa seju

Apģērba un grāmatu pirkšana internetā, svētku mielasta pasūtīšana tiešsaistē, taksometra izsaukšana, izmantojot viedtālruņa lietotni, apdrošināšanas veikšana, neizejot no mājas, pierakstīšanās pie ārsta e-pastā – visi šie mūsdienās tik pierastie pakalpojumi ir uzskatāms veids tam, kā modernās tehnoloģijas izmainījušas tādas tradicionālas biznesa nozares kā sabiedriskā ēdināšana, tirdzniecība, medicīna, taksometru pakalpojumi un vēl daudzas citas.

Izmaiņu galvenā būtība – klienti aizvien vairāk pakalpojumu pasūta vai pat saņem internetā, neizejot no mājas. Piemēram, daudzi kultūras un sporta pasākumu apmeklētāji neatceras, kad pēdējo reizi biļetes uz tiem būtu pirkuši kultūras vai sporta pasākuma īstenotāju biļešu kasē, nevis internetā. Teju neviens ceļotājs veselības apdrošināšanu vairs nekārto klātienē. Tāpat aizvien biežāk pasūtījumi līdzņemšanai konditorejās un restorānos tiek izdarīti to mājaslapā, fiziski šīs iestādes nemaz neapmeklējot. Faktiski modernās tehnoloģijas daudzus pakalpojumus padarījušas klientiem pieejamākus, ļaujot tos saņemt sev ērtā vietā un laikā, negaidot rindās. 

Arī Dienas aptaujātie uzņēmēji norāda, ka tehnoloģijas krietni izmainījušas biznesu, padarot procesus efektīvākus, tajā pašā laikā gan izvirzot augstākas kvalifikācijas prasības darbiniekiem. 
 

Saslēgti vienotā sistēmā

Viena no nozarēm, kuru izmainījušas modernās tehnoloģijas, ir taksometru pakalpojumi. Tas, ka taksometru var izsaukt, izmantojot mobilā tālruņa aplikāciju, vairs nav nekas neierasts un daudzu taksometru pakalpojumu lietotāju ieskatā padarījis šo pakalpojumu pieejamāku un ērtāku. 

Tajā pašā laikā taksometra vadītājam braukšanas prasme jau sen vairs nav vienīgā profesionālā prasība. Ir jāprot strādāt ar tā devētajām GPS sistēmām, planšetēm,  kā arī ar POS termināli. AS Rīgas taksometru parks valdes priekšsēdētājs Kaspars Muižnieks stāsta, ka uzņēmums pirmās modernās tehnoloģijas ieviesis jau 2006. gadā, tiesa, tās gan laika gaitā tikušas krietni pilnveidotas.

"Modernu tehnoloģisko risinājumu ieviešanu noteica nepieciešamība vadīt taksometru floti. Proti, lai serviss būtu klientam draudzīgs un pasūtītās mašīnas gaidīšanas laiks būtu maksimāli īss, mums bija nepieciešams saprast, kur pilsētā atrodas katra automašīna, nodrošinot, lai pie klienta brauktu nevis jebkurš brīvais taksometrs, bet tieši klienta atrašanās vietai tuvākā mašīna. Lai to izdarītu, visas mašīnas tika aprīkotas ar GPS iekārtām. Tolaik nebija nemaz tik daudz informācijas tehnoloģiju kompāniju, kas piedāvātu šādu risinājumu, jo standarta piedāvājums bija "kastīte", kurā var redzēt, kur atrodas mašīnas. Turklāt mums svarīgi jau bija ne tikai redzēt, kur atrodas konkrētā mašīna, bet arī to sasaukt un novirzīt pie klienta. Tādēļ mums bija nepieciešams tāds risinājums, kas nodrošinātu sasaisti starp dispečeru, klientu un taksometra vadītāju. Mūsu sadarbības partneri tādu arī izveidoja, un šis risinājums, lai arī krietni uzlabots un pilnveidots, darbojas arī šodien," skaidro Muižnieks. 
 

Mašīnas datorā trīs krāsās

Praksē tas nozīmē – kad klients piezvana dispečeram, automātiski parādās viņa telefona numurs. Klients nosauc adresi, uz kuru pasūta taksometru, dispečers adresi ievada datorā un tur parādās šai vietai tuvākās automašīnas. Turklāt tās ir iekrāsotas trīs krāsās – zaļā, kas nozīmē, ka mašīna gatava saņemt pasūtījumu, sarkanā – mašīna ir aizņemta un dzeltenā – mašīna ir servisa režīmā. Dispečera uzmanība tiek pievērsta klienta nosauktajai adresei tuvākajām automašīnām, kas iekrāsojas zaļā krāsā. Kad dispečers datora ekrānā ar datora peli šai mašīnai uzklikšķina, pasūtījums aiziet konkrētajam vadītājam un parādās automašīnā esošajā planšetē. Vadītājs tūlīt pieņem šo pasūtījumu, veicot paziņojumu par to, pēc cik ilga laika viņš varēs ierasties pie klienta. Šo paziņojumu saņem dispečers, kurš par to informē klientu. 

Muižnieks teic, ka nereti gan ģeogrāfiski tuvākajai mašīnai ceļš pie klienta ir garāks nekā tālākai. Tas ir gadījumos, kad it kā tuvākā mašīna atrodas vienvirziena ielā un, lai nokļūtu līdz galamērķim, jāmet riņķis, braucot apkārt kvartālam. Tāpēc tieši dispečera darbs ir izvērtēt, kura automašīna klientu sasniegs visātrāk. Reizēm dispečers var vadīt arī klientu un, ja tuvākā mašīna ir ielas pretējā pusē, tad vienkārši lūgt pāriet pāri ielai. Pašlaik visa sistēmas vadība notiek ar planšetēm, tādas ir katram taksometra vadītājam. Planšetes ir tīklā savienotas ar taksometra skaitītāju, skaitītāja printeri un POS termināli. Šādas sistēmas izmaksas ir ap 60 000 eiro. Turklāt jāpiemin, ka klients norēķinoties var izmantot gan klienta karti, gan lojalitātes karti. Rīgas taksometru parks iesaistījies arī  PINS programmā, un šo karšu īpašnieki par braucienu var pelnīt PINS punktus.  Jāpiemin, ka norēķinus par braucienu  var veikt arī ar Mobilly
 

Taksometrs un lietotne

Viens no pēdējiem jauninājumiem, kas ieviests 2013. gadā, ir iespēja klientiem taksometra izsaukšanai izmantot viedtālruņa mobilo lietotni. "Šāda lietotne īpaši palīdz tajās dienās, kad ir totālākā pārslodze. Tādi periodi ir, piemēram, Jaungada nakts un piektdienas pievakare, kad pēkšņi uznāk stiprs lietus vai sniegs. Mums ir sešas dispečeres, kas vienlaicīgi var pieņemt sešus zvanus. Sastrēguma stundās pārējie zvani gaida rindā. Tādos gadījumos īpaši noder lietotne, ar kuras palīdzību klients pats izsauc konkrēto sev tuvāko mašīnu. Tajā pašā laikā, konkrētās automašīnas pasūtīšanā  izmantojot mobilo lietotni, signāls aiziet arī līdz dispečeram, jo tajā brīdī, kad klients, izmantojot lietotni, noklikšķina savā viedtālrunī uz konkrētās automašīnas, vadītājs var būt, piemēram, aizgājis nopirkt kafiju. Ja 30 sekunžu laikā nav atbildes no konkrētā vadītāja, dispečerei uz ekrāna šis pasūtījums sāk mirgot, viņa iesaistās un vai nu sūta citu automašīnu vai piezvana klientam. Tālruņa numurs ir redzams, jo tam piesaistīta lietotne," skaidro Muižnieks, gan piebilstot, ka no visa pasūtījumu daudzuma maksimāli 30% tiek veikti, izmantojot lietotni.

"Jāuzsver, ka līdztekus lietotnēm un modernajai sistēmai, kas balstīta uz planšetēm, mēs tomēr neesam atteikušies arī no rācijām, jo tās strādās jebkad un jebkuros apstākļos. Mobilajam telefonam var nosēsties baterija, var būt arī kādi traucējumi GPS sistēmā, var pārtrūkt interneta savienojums. Protams, rāciju saglabāšana ir dārgs risinājums, jo katra frekvence maksā naudu, bet tā ir praktiski simtprocentīga drošība klientam," uzsver Muižnieks. 

Taujāts, kā moderno tehnoloģiju ieviešana mainījusi biznesa procesus un prasības darbiniekiem, valdes priekšsēdētājs bilst, ka "ikviena tehnoloģija – no dzelžiem, plastmasas vai cita materiāla – jebkurā brīdī var salūzt. Cilvēkam jebkurā gadījumā jābūt klāt procesā un tehnoloģijas jāuzrauga. Taču, protams, modernās tehnoloģijas palīdz padarīt darba procesus efektīvākus."

Nenoliedzami, jauno tehnoloģiju ienākšana "mainījusi kvalifikācijas prasības gan dispečerēm, gan vadītājiem. Piemēram, vadītājiem jāprot ne tikai braukt ar automašīnu, bet arī strādāt ar planšeti un POS termināli. Jāuzsver, ka visiem vadītājiem mēs piedāvājam apmācību kursus. Tāpat arī dispečerēm jāprot pieņemt ne tikai klientu telefona zvanus, bet arī strādāt ar datoru, jo pašlaik klienti taksometrus var pasūtīt telefoniski, pa e-pastu un izmantojot lietotni, un dispečerēm ir jāspēj  apkalpot visus šos pieprasījumus," darba specifiku raksturo Muižnieks. 

 

Kliņģeris tiešsaistē

Moderno tehnoloģiju iespaidā būtiski mainījies arī restorānu un kafejnīcu bizness. Proti, līdztekus jau tradicionālajai galdiņu pasūtīšanai pa e-pastu vai tiešsaistes rezervācijas iespējām vairāki ēdināšanas uzņēmumi piedāvā maltīti līdzņemšanai pasūtīt internetā. Viens no tādiem uzņēmumiem ir kafejnīca – konditoreja Sala, kuras mājaslapā iespējams pasūtīt gan kliņģerus, gan smalkmaizītes uz sev vēlamu datumu, gan noformēt pasūtījumu mājas viesībām vai banketiem. 

Konditoreju tīkla pārstāve Līva Liepiņa-Breške stāsta, ka "uzņēmums Sala regulāri pilnveido iekšējo darba organizēšanu, izmantojot dažādas moderno tehnoloģiju funkcijas. Tās tiek izmantotas arī attiecībās ar klientiem, izveidojot  interneta veikalu, kurā var pasūtīt visu sev vēlamo, tādējādi būtiski ietaupot laiku. Tas arī ļauj izvairīties no riska, ka klients, vēloties iepirkties klātienē, var sastapties ar to, ka konkrētais produkts konditorejā jau izpirkts vai nav pieejams. 

Savukārt, veicot pasūtījumu internetā, klientam ir iespējams pārliecināties, ka uz konkrēto datumu pasūtītais produkts būs pieejams tieši klienta norādītajā konditorejā. Īpaši no korporatīvajiem klientiem esam dzirdējuši pozitīvas atsauksmes par ērtu un ātru produktu nodrošinājumu biroja kafijas pauzei, izmantojot interneta veikalu."

Taujāta par jaunām prasībām darbiniekiem, Liepiņa-Breške skaidro, ka "tiem darbiniekiem, kas pārzina un ir jau iepriekš sastapušies ar moderno tehnoloģiju ierīcēm, pārejas posmi nesagādā nekādas neērtības. Papildus laiks jāvelta tiem darbiniekiem, kas ar modernām tehnoloģijām iepriekš strādājuši tikai nedaudz. Ja ir pozitīva, uz rezultātu vērsta attieksme, tad viss tiek arī apgūts. Protams, tehnoloģiju pilnveide un uzlabojumi notiek ik brīdi, līdz ar to nodrošinām arī nepārtrauktas iekšējās apmācības."

Pārmaiņas moderno tehnoloģiju ietekmē piedzīvojusi arī aptiekāra profesija. Farmaceitu biedrības valdes priekšsēdētāja Kitija Blumfelde par visuzskatāmāko piemēru min interneta aptiekas, kur pircēji var iegādāties sortimentu, kurā nav ietvertas recepšu zāles. Turklāt katrā interneta aptiekā jābūt iespējai pa e-pastu saņemt konsultācijas no farmaceita. 

Blumfelde uzsver, ka atšķirībā no vairākiem ārstiem aptiekas ir pilnībā gatavas e-veselībai sistēmas ieviešanai, jo jau pašlaik visās aptiekās ikdienas darbā tiek izmantoti datori, piemēram, recepšu zāļu uzskaitei un noliktavas krājumu pārskatīšanai.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses