Attālinātais mācību process bija kā zibens spēriens no skaidrām debesīm pilnīgi visiem iesaistītajiem. Kāda ir vidējā temperatūra Latvijas skolās pēc pirmajām trim mācību nedēļām jaunajos apstākļos?
Spriežot pēc direktoru, skolotāju un vecāku aptaujām, redzam, ka kopumā mācību process notiek attālināti un nav piepildījies sliktākais scenārijs – nekas nenotiek, un ir jāpagarina mācību gads. Pieredze gan ir dažāda. Absolūtais vairākums procesu vērtē pozitīvi, bet ir arī izņēmumi, kad process nav noritējis tik gludi no mājsaimniecību, ģimeņu un skolotāju puses. Situāciju var vērtēt kā labu, bet ir zināmi riski un izaicinājumi. Pēc svētkiem esam izstrādājuši arī detalizētākas vadlīnijas, kā organizēt mācību procesu līdz mācību gada beigām.
Kādas tās ir?
Attālināti mācības notiks līdz šī mācību gada beigām. Valsts izglītības satura centra (VISC) ieteikumos ir padomi, kā organizēt attālinātu vērtēšanu, kas neapšaubāmi ir lielākais izaicinājums. Līdz šim uzdevumu pildīšana ir notikusi bez atzīmju izlikšanas, lai gan ir bijusi arī prakse izlikt atzīmes. Tomēr ir apstākļi, kas jāņem vērā, lai šī atzīme būtu maksimāli objektīva un atbilstoša skolēna sniegumam. Gada atzīmes neietver vērtējumu tikai par šiem pēdējiem diviem mēnešiem. Jāvērtē mācību process visa mācību gada garumā, atzīstot visus sasniegumus, ko skolēni parādījuši klātienē.
Atzīmes jau varēja likt arī tagad?
Līdz šim VISC tomēr aicināja atturēties no summatīvās vērtēšanas, vairāk pievērsties formatīvajam vērtējumam un atgriezeniskajai saitei. Tas arī ir šā brīža vēstījums – lielāka uzmanība tagad ir jāpievērš tieši vērtējuma izteikšanai, tai skaitā novērtējot darbu un skolēna sniegumu ballu sistēmā, nevis liekot ieskaitīts/neieskaitīts. Tagad arī daudz svarīgāka ir atgriezeniskās saites nodrošināšana – skolotājam jāsniedz skaidrojums un palīdzība skolēnam, lai labāk saprastu mācību vielu. Aptaujās redzam, ka šīs divas lietas – atzīmju likšana un atgriezeniskā saite – notiek, bet mazāk nekā citas lietas. Ar komunikāciju viss ir kārtībā – visi cits ar citu sazinās, uzdevumi tiek doti, atbildes saņemtas, bet vidējais process, ko attālināti ir visgrūtāk paveikt, – mācību vielas skaidrošana un kļūdu labošana, un paskaidrojumi – ir sāpīgākais posms. Daudziem skolēniem un skolotājiem ar to ir problēmas.
Skolotāji strādā no agra rīta līdz vēlam vakaram. Vai skolotāji varēs likt atzīmes un gada vērtējumu, nedaudz pieverot acis uz apgūtās vielas daudzumu un kvalitāti? Vai var atļauties samazināt prasības?
Mācību stundās kontakts ar skolēnu ir daudz plašāks un vispusīgāks. No skolotājiem ļoti daudz dzirdam pārdomas, ka viņi ir pārpūlējušies, jo īpaši, ja vienlaikus māca vairākas klases un dažāda vecuma skolēnus. Tas ir saprotami un neizbēgami. Ja mēģina attālināti pārcelt to pašu mācību procesu, kāds ir klātienē, rodas lieli sarežģījumi. Mūsu vadlīnijās ir ieteikums skolotājiem, kas strādā ar lielu skaitu skolēnu, koncentrēties uz uzdevumu došanu ilgākam laikam, negaidot izpildītus darbus katru dienu. Aicinām arī kontaktēties tiešsaistē vai telefoniski. Daudzi skolotāji acīmredzot pārcenšas, izdarot visu, kas bija paredzēts klātienē, un vēl pieliekot klāt mājasdarbus. Tad rodas problēmas visiem – skolotājiem, vecākiem un skolēniem. Runājot par atzīmju likšanu – drīzāk tās ir jāliek objektīvi, nevērtējot attālināti apgūstamo mācību saturu un respektējot iespējas un ierobežojumus, kas pastāv. Tas nenozīmē zemāku kvalitāti, bet mazāku satura apjomu.
Visu interviju lasiet avīzes Diena otrdienas, 14. aprīļa, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!
Alans Karlsons
pieredzējis vabolis
Intervētais