Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Pirmdiena, 23. decembris
Viktorija, Balva

Sabiedrība un tās burbuļi

Valdības komunikācijā ir bijušas vairākas neveiksmes, pietrūcis skaidrojošā elementa, un arī tad, kad tas ir bijis, izvēlēti neprecīzi ziņu nodošanas kanāli un veidi. Turklāt mūsu valstī Covid-19 pandēmijas laikā komunicē politiķi, nevis ārsti, respektīvi, ārsti un eksperti cenšas komunicēt, skaidrot un brīdināt, bet tam visam pāri ir politika. Tas situāciju padara problemātisku un traģikomisku. Par veselību ir jārunā ārstiem, nevis garāmgājējiem. Par izglītību lai runā izglītības jomas speciālisti. Esmu gan vīlusies vairākos skolotājos un viņu domāšanā. Ir redzams, ka kritiskā domāšana ir jāintegrē izglītības iestādēs un arī kopumā sabiedrība ir jāizglīto, turklāt kampaņām jābūt viegli saprotamām.

Sabiedrību var sašķelt aizvainojot. Piemēram, saucot kādu par muļķi, ja viņš vakcinējas vai pretēji – ja nevakcinējas. Ja mēs cits citu apsaukāsim, tālu netiksim. Pareizāk būtu jautāt – kādi iemesli ir tavai izvēlei? Kopumā ir vērojams, ka sociālajos tīklos visbiežāk tieši anonīmie komentētāji parāda viszemāko kultūras līmeni, demonstrē apsaukāšanos, draudēšanu, izsmiešanu un aizskarošu komunikācijas stilu.  

Bieži pieminētie sabiedrības "burbuļi" ir līdzīgi domājošo apvienošanās pēc interesēm, vērtībām un uzskatiem. Katrā no šiem "burbuļiem" ir viens vai vairāki līderi, kam vēlas sekot kāda sabiedrības daļa. Tomēr, ja kāds no šiem līderiem maina savu nostāju, pieviļ vai vienkārši pazūd, "burbuļa" dalībnieki nepārgrupējas citos "burbuļos", bet visbiežāk turpina būt saliedēti un nemaina savu iepriekš pausto pozīciju. Tātad stāsts nav tikai par līderiem. "Burbuļus" veido līderi un "burbuļa" dalībnieki kopā. Nebūsim naivi, sapratīsim, ka Covid-19 pandēmijas situācijā ir saradušies ļoti dažādi līderi. Daļa no šiem līderiem vienkārši izmanto situāciju, lai apmierinātu savu ego vai alkatības tieksmi, vēlmi būt populāriem, iegūt naudu, iekļūt politikā vai vienkārši melot un manipulēt ar sabiedrību, tādējādi izbaudot varu. Šeit visu izšķir, kādā līmenī "burbulī" esošajiem cilvēkiem ir kritiskā domāšana, cik viegli viņi ļaujas manipulēšanai. Ir arī tādi cilvēki, kuri nepiekrīt konkrētā "burbuļa" kopējām vērtībām, bet viņi tur vēlas uzkavēties, lai redzētu, kā domā citi, vai vienkārši lai savāktu visu iespējamo informāciju un tad izdomātu, kas ir pieņemami, kas – ne.

Šobrīd ir jūtama arī dažādu "burbuļu" savstarpējā rīvēšanās. Te ir jāpiemin šī brīža aktīvākās sociālās platformas. Mikroblogošanas vietne Twitter ir ekspertu un viedokļu līderu «burbulis». Sociālais tīkls Facebook ir sabiedrisks "burbulis", savā veidā – ziņu lapa. Jau minētie anonīmie komentētāji, kuri raksta komentārus zem ziņām, bļauj rupji un aizvainojoši. Instagram sabiedrības "burbuļi" jūtami mazāk, un Instagram lietotāji arī pandēmijas laikā turpina dalīties ar skaisto. LinkedIn ir lietišķais "burbulis" un vien reti ir negatīvs. TikTok ir sociālā platforma, kurā komunikācija notiek, izmantojot humoru, šo vietni pārsvarā lieto jaunieši, taču ir arī citu vecuma grupu lietotāji.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē