Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +6 °C
Skaidrs
Piektdiena, 15. novembris
Undīne, Leopolds, Unda

Dažas domas par kultūru

Pievienot komentāru

0/1000 zīmes
Sandri
S
Really nice work, thank you.How do you decide how big an icon will be? Do you do it by feleing and taste or use some measurement, like 2 3rds of the tab for example?
negantnieks -> Barvinam
n
Redz, kā, lai izprastu kultūru, ir nepieciešamas padziļinātas zināšanas! Bilbao tika mērķtiecīgi kūrēts kā laikmetīgās mākslas un modernās arhitekūras centrs un rezultātā patiesi tur tūristu un kultūras cienītāju pieplūdums palielinājās par 500%. Taču, kas var neatrasties Spānijas tūrisma lapās, jo ir Spānijā ir izteikti spēcīga reģionu autonomija, līdz ar ko Bilbao, atrodoties Basku zemē, kas nemitīgi cīnās par atdalīšanos, bieži vien var netikt pieminēts nacionālajos tūrisma materiālos. Acīmredzot, Šiškins, minot šo piemēru, paredzēja, ka visi automātiski saprastīs, par kāda veida kultūras organizēšanu/atbalstīšanu ir runa, taču piekrītu Tev, ka būtu nepieciešams plašāks izskaidrojums/pamatojums.
ak
a
Nu, jā - Bilbao ir mazpazīstams piemērs... Nupat citos komentāros cits īpatnis deklarēja, ka neko nav dzirdējis par kaut kādu roku vicinātāju Māri Sirmo. Nu tad, mīļie, neplātieties ar savu nezināšanu, bet gūglējiet un papildiniet robus! Skumji lasīt šitos - "es tādu nezinu, tātad tas ir štrunts". Milzu paldies Vohomurkai/am!
barvins
b
Bilbao objektīvi ir mazpazīstama vieta - neatrodu to nevienā populāru tūrisma vietu sarakstā: http://www.traveleye.com/client/top100.php http://travelblog.viator.com/top-50-travel-destinations/ http://famouswonders.com/ Pat ja meklē tikai Spānijas populārāko tūrisma vietu sarakstus, tad apmēram pusē no tiem Bilbao vispār nav pieminēta. Nav Bilbao: http://www.touropia.com/tourist-attractions-in-spain/ http://www.spanish-fiestas.com/spain/tourist-attractions/ Ir Bilbao: http://www.iexplore.com/travel-guides/europe/spain/where-to-go http://en.wikipedia.org/wiki/Tourism_in_Spain Vienmēr var kaut ko jaunu mācīties, ok piekrītu, bet, pat ja raksta pamatmēŗķis būtu lasītāju izglītošana, nevis mēģinājums pamatot, kāpēc nodokļu maksātāju nauda jādod kultūras darbiniekiem, tad vienalga Bilbao pieminēšana bez atbilstoša paskaidrojuma, kas tā tāda par vietu un kāpēc ir svarīga, ir vienkārši zemē nomesta iespēja kaut ko sakarīgu izstāstīt un savu domu kaut kā pamatot. Nu, neviens žurnālistikas students nedabūtu sekmīgu atzīmi par šādas kvalitātes darbu, bet Šiškinam tas, nez kādēļ, ir pieņemami.
  • 0
  • 1
ome
o
Ļoti labs raksts, kas raisa vēl jo vairāk pārdomu. Paanalizējot to, ko piedāvā šodien mūsu kultūras iestādes- vai tās neveicina sabiedrības KRETINIZĀCUJU (autora teikt.). Manuprāt, kultūrai visos laikos ir bijusi cita loma, nevis sabiedrības debilizācija. Bet, varbūt, šodien ir cits PASŪTĪJUMS, un mēs to centīgi pildām...
barvinam
b
ieej tīmeklī, apskati modernās mākslas muzeju Bilbao. tā bija atpalikusi pilsētiņa, tagad - Eiropas mākslas centrs ar milzīgu tūrisma plūsmu no visas pasaules, att. vajag viņus pabarot, izguldīt etc.. lūdzu, pirms brīnies un uzdod retorisus jautājumus, pacentis pats mazliet iedziļināties. vai varbūt tev komentāri ir tālmācības studiju vietā?
barvins
b
Es taču uzgūglēju, kas ir Bilbao, un tieši tāpēc sāku dirsties, ka autors nepamato savu domu gājienu - ka viņam vajadzētu pieminēt tūrismu un tad minēt kādu plaši pazīstamu piemēru, nevis pieminēt mazpazīstamu pilsētu, un gaidīt, ka visi izdarīs secinājumus, ko viņš ar to ir domājis. Nu, ja ir jāgūglē, tad tas ir slikts piemērs.
  • 0
  • 3
čaviņa
č
Nu ļoti, ļoti kulturāli! Tagad zinu par tādu centru kā Bilbao! Noteikti jāaiizbrauc, lai būtu kulturāli! Atvainojos, ka pirms tam neko par tādu vietu nezināju, bet atzīstos ka tādēļ jutos kaut kā nekulturāli. Tagad vairs tā nebūs - celsim Bilbao tepat pie mums, lai arī bilbauieši uzzina par mums - latuāniešiem kaut ko skaistu un kulturālu. Štrunts par ekonomiku, mums tās nekad nav īsti bijis un nebūs, mēs pārtiekam no gudriem rakstiem un daiļas runāšanas, dziedāšanas un dejošanas.
  • 0
  • 4
vohomurka >> barvins
v
Tu mēģini par katru cenu iztiesāt, kas bija pirmais - vista vai ola... Un vēl tas banālais stereotips, ka kultūra ir visādas mākslas... No tā izriet, ka pārējās cilvēka dzīves sfēras - ekonomika, zinātne, izglītība, saskarsme u.c. nav kultūra... Nē, nē un vēlreiz nē! Kultūra ir pilnīgi visa mūsu dzīve: gan tas, ka bildes mālējam un ka dziesmas dziedam, gan tas, ka kotletes cepam, ielu slaukam, zobratus ražojam, tirgojamies, sportojam, atpūšamies, ar sievu vai mīļāko priekus/bēdas piedzīvojam utt., u.tjpr.!!! Un vispār - runājot par atbalstu jāsaprot, ka attīstītāka kultūra paredz atbalstu ikvienam "vājajam" - vienalga, vai grāmatniecībai, ja tā nīkuļo, vai zvejniecībai, ja tā knapi velk dzīvību. Un nevajag muldēt, ka ekonomika ir primāra un kultūra - sekundāra vai tieši pretēji (vistas un olas problēma)! Cilvēka kultūras izpausme ir ne vien tas, cik bieži un vai vispār viņš iet uz teātriem/lasa grāmatas/apmeklē izstādes, bet it īpaši tas, ka viņš godprātīgi strādā savu darbu, palīdz vājākajiem, mūža garumā allaž cenšas iemācīties ko jaunu, apzinās savas nācijas un ģimenes tradīcijas un vērtības, un tās ievēro, nejauc brīvību ar visatļautību u.c. P.S. Mežonība ir dvēseles stāvoklis, ne vien vēsturiska kategorija - tāpēc arī daļa mērkaķu tomēr norāpās no koka un sāka strādāt, tapdami vispirms par homo erektus un vēlāk arī par homo sapiens. Un, neraugoties uz mūsu civilizācijas kosmiskajiem sasniegumiem un augsto urbanizāciju, tomēr mežoņi mīt arī mūsu vidū, ne vien Amazones džungļos. Tu pareizi biji ievērojis, ka mežonība mēdz uzbangot mums līdzās un tai ir milzu spēks. P.P.S. Lūdzu neatkārto šo "pērli", ka daiļliteratūra tapusi iespējama līdz ar rakstāmmašīnas izgudrošanu! Tā tu pateici dumību, jo no teiktā izriet, ka pirms tās izgudrošanas daiļliteratūras nav bijis... Jā, piemēram, nez, kā tie senie grieķi tos savus eposus sarakstīja... vai maķenīt vēlāk Petrarka - mīlas vārsmas... Laikām tā tomēr nebūs bijusi daiļliteratūra... :)))))
barvins
b
Man gan šķiet, ka nav prātīgi atbalstīt ne nīkuļojošu zvejniecību, ne nīkuļojošu rakstniecību, nu izšķērdība bez rezultāta. Ne jau nu vairāk zivju jūrā paliks no tā, ka veirāk zvejos, ne jau nu labāk rakstīs, ja dos naudu par nīkuļošanu. Par rakstāmmašīnu es neko neteicu. Es runāju par iespiedmašīnu, kas deva iespēju saražot grāmatas masveidā. Pirms tam stāstus klausījās, pēc tam lasīja. Not the same shit.
  • 0
  • 2
Indulis K.
I
'Kultūrai', kā zināms, ir bezgalīgi daudz definīciju un raksturojumu. Bet šeit Jūs, es domāju, gan mazliet ko jaucat. Ir 'augstā kultūra', kas ir daļa no tās 'kultūras' vārda šaurākā nozīmē ko saprot ar mākslu un literatūru un ir 'kultūra' vārda visplašākajā nozīmē ar šo jēdzienu apzīmējot faktiski visu cilvēku radīto pretnostatītu dabiskajam, kas veidojies bez cilvēka līdzdalības. (Nu ir jau arī jēdzienu 'kultūra' un 'civilizācija' pretnostatījums, bet tas lai nu paliek) Vārdu sakot, man šķiet ka Šiškina kungs runā par 'kultūru' šā jēdziena šaurākajā nozīmē, proti - māksla, daiļliteratūra, filosofija... Bet Jūs pārsviedāties uz kultūru šā jēdziena visplašākajā nozīmē.
  • 0
  • 1
bet tur jau
b
bet tur jau minēts piemērs, kā kultūra "rada" ekonomiku - Bilbao
barvins
b
Nav gluži pateikts kā, ir pateikts kur.
  • 0
  • 1
k/K
k
Par postkultūru tagad ir speciāls blogs: www.kairakairuma.blogs.lv. Lasiet postcilvēki, dārgumiņi mani!
vohomurka >> barvins
v
Redzi, šamā deklarācija ir sena kā pasaule, un argumentam nav jāpiesauc tūrisma nozare, bet jāsaprot, ka teorētiski ikviens sabiedrības loceklis, kurš pieder kaut drusku attīstītākai kultūrai nekā kokos dzīvošana, arī savās privātajās un sabiedriskajās aktivitātēs vismaz "atražo" esošo līmeni un pat spēj to celt. Piemēram, teorētiski izglītots cilvēks taču negrauj graušanas pēc - tikai tādēļ vien, ka sastapis kaut ko nepazīstamu un neierastu. Viņš to iepazīst, gūst pieredzi, "bagātinās", tādējādi dodot pienesumu gan savai erudīcijai, gan savas sabiedrības attīstībai. Mežonis gluži pretēji - vienmēr reaģē agresīvi uz to, ko nepazīst, un viņu absolūti neinteresē racionālais grauds un pieredze, ko šis jaunais varētu dot viņam un viņa baram. Tas, protams ir tikai mikroskopisks vispārīgs piemērs, bet raksta jēga ir tieši par to. Jācenšas izglītoties, attīstīties, un tas arī vairos mūsu labklājību - kā garīgo, tā materiālo: attīstītāka kultūra paģēr arī attīstītāku ekonomiku. Aptuveni tā... Saprati? :))
barvins > Minka
b
Es jau arī neteicu, ka teksti nav iespiedmašīnas priekšnoteikums, es tikai teicu, ka šiem tekstiem nav obligāti jābūt daiļliteratūrai. Tāpat pat es neteicu, ka mūzika nav ģitāras priekšnoteikums, es tikai teicu, ka ir pofig, kāda stila mūzika tā ir. Bez tam, paskaties, cik gadus mākslinieki spēlēja parasto ģitāru un elektriskā ģitāra kā neradās, tā neradās - ja ar mākslu būtu pietiekami, lai rastos tehnoloģijas izrāviens, tad taču viņi daudz ātrāk to elektrisko ģitāru būt radījuši, nebūtu jāgaida, kamēr izgudro šito visu elektrības padarīšanu un tādā garā. Es tomēr palieku pie sava, ka ar cēloņsakarībām kaut kas nav kārtībā jums. Bet par to rakstu izcelsmi - man kaut kā likās, ka tas ir pašsaprotami, ja paskatās, kādus seno cilvēku rakstus līdz šim ir izdevies atrast. http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_writing http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_writing_ancient_numbers
  • 0
  • 1
Minka
M
To, ka šī diskusija kļūst pilnīgi bezjēdzīga un to nav jēgas turpināt, pierāda tas, ka Jūs katastrofāli jaucat cēloņus un sekas. Ja jau nav tekstu un grāmatu, iespiedmašīnas neviens neizgudro (vēl jo vairāk ar nolūku nopelnīt!!! kurš tad tiem cilvēkiem bija līdz tam iebarojis lasītprieku, kamēr neviens inženieris nebija ķēries pie darba, lai būtu tā pārliecība, ka tas nesīs naudu?), ja nav mūzikas, mūzikas instrumentus neviens nesāk ražot utt. Ja tas viss nepastāvētu vēl pirms tiem inženieriem, viņiem prātiņa varbūt pietiktu, bet ne radošā izdomas, lai to visu radītu. Nebūtu idejas! Es arī negaidu, lai Jūs to saprastu. Turklāt kaut ko aplamāku par šo: "rakstība pamatos nebija domāta mākslai - to sāka lietot gluži praktiskiem nolūkiem - pierakstīja cik labības nopļauts, cik govju aplokā. Mākslinieki to vēlāk sāka izmantot, lai pierakstītu arī savus tekstus, bet nav tā - ja nebūtu mākslinieku, nebūtu rakstības" vispār grūti iedomāties. Un kā tad ar sakrālajiem tekstiem. Cik mums māca kultūras vēsture pirmie ir tieši sakrālie teksti un likumu krājumi, kas principā ir tas pats, ņemot vērā to likumi tajā laikā bija vien dievu iedibinātās kārtības fiksēšana cilvēku savstarpējās attiecībās. Kādas vēl govis?! To skaitu norādīja akmeņu kaudze pie kūts durvīm, kur pielika klāt tik daudz, cik jaunu teļu dzimis vai iepirkts, un noņēma nost tik daudz, cik nokauts, nosprādzis vai pārdots. Ne jau nu rakstos! Tas, ka vēlāk rakstus sāka izmantot arī praktiskām vajadzībām, tā ir cita lieta. Pat mūsu alfabēts, kurš caur latīņu valodu ir aizgūts no grieķiem, kuri atkal to smēlās no feniķiešiem, sākas ar burtu A, kurš palika no reiz visu zīmju sākumā stāvošā "alef" - vērsis, kurš bija dievu un Olimpa valdnieka Zevs svētais dzīvnieks, ar kuru viņu mēdza identificēt. Sakrālais pirmsākums. Un, ziniet, tāds rumāņu autors kā Mirča Eliade apgalvo, ka mākslas ir radušās no kādreizējo reliģisko kultu un tradīciju sinkrētā veseluma - deja, mūzika, teātris, dziesma utt. Arī tā graudu pierakstīšana, atvainojiet, nu nekādi nevarēja stāvēt pirms Zeva vērša. Un tikai nesāciet stāstīt, ka ar vērsi domāti tie lopi, kurus pierakstīja. Ja Jūs paskatīsieties seno feniķiešu, Krētas un Mikēnu mākslu, Jūs redzēsiet, ka vērsis bija svēts dzīvnieks (iniciācijas rituālā jaunekļi salto lēca pāri vērša mugurai, pieturoties par ragiem). Jūsu inženierzinātnes ... nodalījās lēnītēm no šī sakrālā pirmsākuma kā vienas no pēdējām, un tā nodalīšanās sākās 17. gs., bet ļoti lielā mērā izmantojot humanitāros pamatus. Jūs zināt, no kurienes ir cēlies fizikai tik svarīgais jēdziens "matērija"? Un vēl daudz kas cits. Vienu vārdu sakot, lai Jums labi veicas meklēt citus, kurus Jums varbūt izdosies pārliecināt, bet fakts paliek fakts, ka antīkajā senatnē ikviena kultūra un sabiedrība, kurā tehnoloģija un veikals sāka ņemt virsroku pār mākslu, jau bija pakļauta bojāejas draudiem. Kad nojauc cēloņsakarību virkni, zūd loģika.
  • 1
  • 0
barvins > Minka
b
Jā, tehnoloģija balstās uz tehnoloģijas, savādāk nevar būt. Bet es tā skeptiski skatos uz to, kā tu saliec kopā vienā maisā inženieriem svarīgas lietas un māksliniekiem svarīgas lietas - tās īpaši nepārklājas. Nu, Gūtenbergs nebija rakstnieks un ne no viena nebija nošpikojis paņēmienus, kā labāk savērpt sižetu. Tipogrāfijai pa lielam ir pie kājas, kādus tekstus drukāt - galvenais, ka tos var pārdot. Tas, ko viņš nošpikoja, bija tehnoloģiskas lietas, teiksim, iespiešanas princips jau bija zināms, viņš tikai izstrādāja ērtu burtlikšanas paņēmienu. Tāpat ģitāristiem ir pašiem savs nošu pieraksta veids un viņi var savstarpēji lielīties ar viltīgiem un pirkstus mežģošiem spēles paņēmieniem, bet ne jau to nošpikoja elektriskās ģitāras ražotāji - viņi nošpikoja skaņas pastiprināšanas principu, kas bija izgudrots priekš radio, un piegudroja klāt veidu, kā stīgu vibrācijas pārvērst elektrībā. Nu, iespiedmašīnas priekšnoteikums nav dzejas, prozas vai dramaturģija simt un vienā manierē, bet rakstīšana kā tāda (arī alfabēts pa īstam nav masveida iespiešanas priekšnoteikums - ķīnieši, kuriem nav alfabēta, sāka masveidā drukāt tekstu pirms Gūtenberga). Elektriskās ģitāras priekšnoteikums nav notis vai dažādi spēles stili, bet tas, ka ir cilvēki, kas spēlē klasisko ģitāru, un ir skaņas pastiprināšanas tehnoloģija. Ja elektriskās ģitāras gadījumā vēl var teikt, ka tās radīšanai nepieciešami mākslinieki - jo izgudro taču figņu, ko lietos tikai un vienīgi mākslinieki, tad iespiedmašīnas gadījumā tas nav gluži nepieciešams nosacījums, ņemot vērā, ka rakstība pamatos nebija domāta mākslai - to sāka lietot gluži praktiskiem nolūkiem - pierakstīja cik labības nopļauts, cik govju aplokā. Mākslinieki to vēlāk sāka izmantot, lai pierakstītu arī savus tekstus, bet nav tā - ja nebūtu mākslinieku, nebūtu rakstības.
  • 0
  • 1
Minka barvinam
M
Nav nemaz tik viegli dot piemēru tam, kā kultūras atbalstīšana veicina inovācijas, tā iemesla dēļ, ka ļoti daudzas tehniskās inovācijas ir radušās no nevienas valsts neatbalstītas kultūras, bet tomēr no kultūras. Piemēram, jau minētais Gūtenbergs ļoti lielā mērā parazitē uz tā, kas jau bija līdz viņam - līdz viņam kultūra gadsimtu gaitā bija izstrādājusi alfabētu, rakstību, radījusi tekstu, grāmatu (ruļļi, vēlāk folianti), viņš tikai izdomāja tīri tehniski, kā to visu salikt kopā. Jūsu piemērs ar elektrisko ģitāru - Jūs taču nenoliegsiet, ka arī tās izgudrotāji parazitēja uz visa, kas kultūrā radīts līdz viņiem, proti, stīgu instrumenta izveide, tam radītā mūzika, nošu pieraksts, spēlēšanas tehnika. Tikai nesakiet, ka tā fabrika būtu pat iedomājusies, ko tādu radīt, ja līdz tam sen jau nebūtu pastāvējusi akustiskā ģitāra vulgaris. Un pat nemaksājot nekādus patentus un autortiesības. Ja nebūtu bijuši visi agrīnie stīgu instrumenti, līdz rokenrolam mēs diez vai būtu nonākuši. Es te nekādā gadījumā neuzvērtu eletriskās ģitāras "izgudrotāju" un ražotāju kā pirmo un svarīgāko posmu, jo tā būtu cēloņa un seku mainīšana vietām. Secinājums: atbalstīt tikai tehnoloģiju izgudrotājus nav godīgi, jo viņi ļoti bieži izmanto par pamatu saviem atklājumiem to, ko līdz viņiem radījuši mākslu un humanitāro zinātņu pārstāvji vēl tajos gadsimtos, kad autorība un patenti bija bērnu autiņos.
  • 1
  • 0
barvins -> Minka, Kas par sviest
b
Konkrētu piemēru, kā kultūras atbalstīšana ietekmē inovācijas, joprojām nav - redzu tikai vispārīgas deklarācijas, ka tas tā noteikti ir. Apgalvojums, ka Einšteina relativitātes teorija ir modernisma produkts ir pārāk plašs un nekonkrēts, lai ar to pamatotu nepieciešamību sponsorēt kultūras darbiniekus. Tik pat labi varētu apgalvot, ka Einšteina relativitātes teorija ir pārtikas industrijas produkts - ja Einšteinam nebūtu ko ēst, tad taču viņš nebūtu neko izdomājis. Nu skaidrs, ka Einšteinu kaut kādā veidā ietekmēja gan mākslinieku, gan zemnieku darbs - viss ir kaut kādā ziņā saistīts. Bet, ja mēs uzstādam mērķi, ka gribam vairāk inovācijas, vai nebūtu prātīgāk atbalstīt tieši cilvēkus, kas nodarbojas ar inovācijām, nevis māksliniekus vai zemniekus?
  • 0
  • 1
Minka barvinam
M
"Nu, šie autori pamatā piedāvā izklaidi, kas visos laikos ir bijusi cilvēkiem nepieciešama un padara cilvēku dzīvi mazāk garlaicīgu, bet fundamentāli nemaina veidu, kā cilvēki / sabiedrība funkcionē. Vismaz ne tā, lai cilvēks no malas varētu pateikt - re, pirms tam bija tā, tagad ir tā. Nu, masveida grāmatas pārvērta klausītājus par lasītājiem." Īsta māksla nav un nevar būt izklaide, jo tā prasa no tās uztvērēja priekšzināšanas un intelektuālu piepūli. Un pirms Jūs mēģināsiet to apstrīdēt, iesaku palasīt, piemēram, I.Kanta "Tīrā prāta kritiku" vai Dž Džoisa "Ulisu". Jā, paldies Gūtenbergam un visai turpmākajai tekstu pavairošanas attīstībai par to, ka teksti ir tik pieejami, bet ar to pieejamību vēl nebūt nav atrisināts viss. Šādu tekstu uztvere ir nopietns, smags darbs, kur ar patīk / nepatīk nekas nav pateikts. Tātad arī tagad būtībā īsto vērtību jau zina tikai "biezie", ar ko es nedomāju vis naudas ziņā "biezie", bet gan izglītotības un saprašanas ziņā biezie. Jo tieši nevēlēšanās pārvarēt savu intelektuālo kūtrumu ir galvenā problēma, kāpēc vairums ļaužu pasaulē vēl arvien vāji orientējas klasikā, ne jau tas, ka teksti nav pieejami. Lielā ziņā kino ir devis to, ka ļaudis vismaz zina, par ko ir slavenakājās Šekspīru lugās, piemēram. Un tie zinātnieki, kuriem mēs varam pateikties par tehnikas attīstību, lieliski pārzināja humanitāro nozari. Noliegt šo mijiedarbību būtu neprāts. Vēl tagad Latvijā ir cietvielu fizikas doktori ar tādām zināšanām klasiskajā grieķu literatūrā un modernisma mākslā, kurus var vien cienīt par neieciklēšanos savā šaurajā nozarē. Un kāpēc šie gudrie cilvēki ir veltījuši un vēl arvien velta savus spēkus tam, lai to visu apgūtu un paturētu prātā? Laikam jau tāpēc, ka tikai ar fizikas zināšanām vien būt par maz, lai patiešām kaut ko sasniegtu. Īsta māksla (ar uzsvaru uz "īsta", lūdzu nejaukt ar popkultūru un masu izklaidi) ir ļoti mainījusi un turpina mainīt pasaules vaigu. Un tā ir mūžsena tēma, ka to nekad nezina un nespēj novērtēt visi planētas iedzīvotāji. Arī tā ir bijis un turpina būt. Taču augļus no tā bauda visi - gan labos, gan indīgos. Jo māksla jau nav nekāda zelta vistiņa, kura dēj zelta oliņas - kā jebkāds cilvēka veidojums tā var maldīties, kļūdīties un būt greiza. Visā pārējā piekrītu "Kas tas par sviestu?" komentāra autoram. P.S. Jūs tiešām vēlaties apgalvot, ka mūsdienu Latvijas, Eiropas un pasaules iedzīvotāji ir masveida lasītāji? Jūs esat optimists! Jo tā tomēr arī piepūle. Kopš tehnikas attīstība tautai ir devusi televizorus un datorus ar interneta pieslēgumu, lasītspējas zūd ne pa dienām, bet pa stundām. Lasīšanas nodarbe vienmēr ir attīstījusi cilvēka iztēles spējas, kad bija pašam jāmēģina savā prātā "pieaudzēt klāt" to, ko melnie burtiņi uz baltajām lapām līdz galam nepateica, tādējādi ārkārtīgi rosinot radošos procesus. Tagad kopš cilvēki tiek baroti ar pabeigtām, krāsainām bildītēm, nekāds radošais process vairs nav vajadzīgs.
  • 2
  • 0
Kas tas par sviestu?
K
Tūlīt vēl sāksiet uzskaitīt, kādi izgudrojumi pirmo reizi parādījušies literatūrā un tur tikuši dažādu zinātnieku noskatīti un dzīvē realizēti!! Kultūra sagatavo pārmaiņām domāšanu. Ideja par to, ka zeme riņķo ap sauli nevarēja iedzīvoties Renesanses laikmetā, jo tur cilvēks ir visuma centrs. Toties tā pilnībā atbilda baroka estētikai. Einšteina relativitātes teorija ir modernisma produkts. Internets varēja parādīties tikai postmodernisma laikmetā. Un tā sagatavošanai bija vajadzīgi gan Borhesa 30-to gadu stāsti, gan franču 60 gadu postrstrukturālās filozofijas bāze. Izglītotā sabiedrībā inovācijas vienā jomā atsaucas arī uz citām.
  • 3
  • 0
barvins -> Minka
b
Varu derēt, ka spoguļus svētceļniekiem Gūtenbergs arī tirgoja pateicoties savai lieliskajai izglītībai, nevis vēlmei nopelnīt:) "Un Jūs tiešām gribat teikt, ka neredzat atšķirību starp to, kāda būtu pasaule bez Kretjēna de Truā, Volframa fon Ešenbaha, Čosera, Dantes, Petrarkas, Bokačo, Rablē, Servantesa, Šekspīra, Kalderona de la Barkas, Grimmelshauzena grāmatām" Nu, bez Gūtenberga mēs šodien zinātu tikai tos autorus, kas rakstīja lugas - pārējos zinātu tikai biezie, kas var atļauties grāmatas, lielākā daļa cilvēku par šiem autoriem nezinātu neko vai būtu dzirdējuši tikai nostāstus, attiecīgi šo autoru spēja "veidot mūsdienu kultūras vaigu" būtu stipri ierobežota. Vai patreiz var teikt, ka šie autori ir ko būtiski mainījuši, ka viņi ir attīstības dzinējspēks? Nu neredzu. Ja tu redzi, tad parādi. Nu, šie autori pamatā piedāvā izklaidi, kas visos laikos ir bijusi cilvēkiem nepieciešama un padara cilvēku dzīvi mazāk garlaicīgu, bet fundamentāli nemaina veidu, kā cilvēki / sabiedrība funkcionē. Vismaz ne tā, lai cilvēks no malas varētu pateikt - re, pirms tam bija tā, tagad ir tā. Nu, masveida grāmatas pārvērta klausītājus par lasītājiem. iPhone pārtaisīja visus par bakstītājiem. Ko mēs darītu savādāk, ja nebūtu Servantess? Ja nebūtu Bokačo? Ņu, izklaides biznesā, man šķiet, pa lielam viens ir aizstājams ar citu - nu nepatīk tev viena filma, noskaties citu, kāda starpība? Ja ir runa par mākslinieku atbalstīšanu no kopīgās naudas, tad es varu saprast argumentus, ķipa, mākslinieks pievilina tūristus, tūristi ne tikai paskatās uz mākslinieku, bet arī nopērk alu un desu, tāpēc būtu tikai godīgi, ja ne tikai tūristi maksātu māksliniekam, bet arī alus un desas pārdevēji piemestu kādu procentu par klientu pievilināšanu. Bet ja Šiškins pasaka, ka "Eiropas valstu pieredze apliecina, ka kultūras izglītības programmu un kultūras elites atbalstīšana ir vienas medaļas divas puses, kas dod sabiedrībai iespēju inovatīvi attīstīties" - tad tas ir bullšits. Dodiet piemēru, kurus elitāros kultūristus atbalstīju, kādas ir viņu radītās inovācijas.
  • 0
  • 1
Minka barvinam
M
Principā Jūs pats arī atbildējāt uz savu jautājumu: ja mākslinieki nebūtu sarakstījuši dzeju, lugas, romānus, esejas, tulkojuši un komentējuši Bībeli, filozofus utt., tad drukātu ēdienu receptes un ziņas. Gūtenbergs mainīja vien tehnisko bāzi, nevis saturu. Un Jūs tiešām gribat teikt, ka neredzat atšķirību starp to, kāda būtu pasaule bez Kretjēna de Truā, Volframa fon Ešenbaha, Čosera, Dantes, Petrarkas, Bokačo, Rablē, Servantesa, Šekspīra, Kalderona de la Barkas, Grimmelshauzena grāmatām utt., bet toties to vietā to piepildītu pavārgrāmatas un ziņas? Tas, ka Gūtenbergs kaut ko derīgu izgudroja, pastāv abos gadījumos. Jums vēl arvien šķiet, ka Gūtenbergs ir svarīgāka figūra par minētajiem autoriem un tieši viņš ir absolūti veidojis mūsu kultūras vaigu? Turklāt Gūtenbergs jau tieši pateicoties savai lieliskajai izglītībai un saprašanai par tekstu vērtību, arī veltīja savus spēkus, laiku un izdomu iespiedmašīnas izgudrošanai. Ļoti šaubos, ka ēdienu receptes viņu būt kaut mazākajā mērā iedvesmojušas kustināt savas smadzenes.
  • 2
  • 0
barvins > Minka
b
Par grāmatām - labi, var teikt, ka Gūtenbergs padarīja masveidīgu jau eksistējošu nišu. Tomēr nav skaidrs, kādēļ valstij jāatbalsta tieši mākslinieki - izmaiņas taču radīja Gūtenbergs, kas pamatā bija biznesmenis, un varēja pilnīgi mierīgi izgudrot iespiedmašīnu, lai drukātu pavārgrāmatas un ziņas, ne obligāti bībeles un romānus.
  • 0
  • 2
Minka
M
"Daiļliteratūra kļuva iespējama tad, kad izgudroja iespiedmašīnu." Vai tiešām Jūs vēlaties apgalvot, ka daiļliteratūra ir kļuvusi iespējama (radusies) tikai pēc 1460.g.? Tādā gadījumā ieteiktu Jums nedaudz painteresēties par antīkās un viduslaiku kultūras laicīgās literatūras bagātībām - par grieķu un romiešu liriku, kura nebija paredzēta ne kultam (par ko daļēji var uzskatīt antīkās traģēdijas un komēdijas, jo tās spēlēja dieva Dionīsa svētku ietvaros), ne akadēmijām (filozofija), bet vienkārši tāpat - skaistumam. Un viduslaiku kurtuāzais romāns un lirika - 12.gs. beigās - 13. gs. sākumā Rietumeiropā uzplauka krāšņa laicīgās literatūras kultūra, kur veseli galmi klausījās romānu dzejā priekšlasījumus, jo parasti galmā bija tikai viena grāmata, kas neļāva nodoties individuālai lasīšanai vienatnē. Paralēli klosteros un universitātēs cītīgi studēja Aristoteļa un arābu filozofiju, paši to komentēja un radīja jaunas filozofiskas nostājas. Mūki aizgūtnēm pārrakstīja tekstus, jo tas bija vienīgais to izplatīšanas veids, kurš ne tuvu nespēja apmierināt pieprasījumu. Tātad iespiedmašīnu radīja, lai atrisinātu tik ļoti pieprasīto un par vērtīgiem uzskatīto tekstu pavairošanu, nevis otrādi - vispirms radīja iespiedmašīnu un tikai tad sāka domāt, ko mēs tagad ar to drukāsim. Tas pats par kino. Vispirms vienmēr bija pieprasījums pēc kā tāda un tikai tad tehniskie risinājumi. Varbūt Jūs arī teiksiet, ka vispirms izgudroja krāsu un tikai pēc tam gleznotāji sāka gleznot, jo kaut kas jau ar to krāsu bija jādara? Kultūra ir tā, kas ģenerē idejas un tehnika tikai meklē risinājumus to īstenošanai. Un kultūra daudz plašākā nozīme - cilvēki, kuriem kultūra vajadzīga, kuri to izbauda un no tās dzīvo ("kultūras patērāji" tomēr izsaka pārāk maz), un cilvēki, kuri to rada un izgudro, un cilvēki, kuri to īsteno.
  • 5
  • 0
barvins -> Edge
b
Es nenoliedzu, ka ir mākslas veidi, kas var iztikt vispār bez tehnoloģijām. Runātāji, aktieri, dziedātāji, dejotāji - tie var iztikt "bez nekā". Alu sienu apgleznotājiem tomēr vajag tehnoloģiju / ekonomiku - jāiemācās okeru un ogli sadabūt / iemainīt. Es zinu daudz piemēru, kur tehnoloģija paver iespēju izpausties jaunai mākslas formai. Bet man tā īsti nenāk prātā pretējie piemēri - kur māksla izraisa tehnoloģijas attīstību. Vai, drīzāk, gribētu dzirdēt piemēru, kur mākslas attīstība vien izraisa sabiedrībā kvalitatīvas izmaiņas tā, kā to spēj izdarīt tehnoloģiju attīstība. Piemēram, inženieri izdomā kā uztaisīt radio, pēc tam izdomā kā uztaisīt elektrisko ģitāru - mākslinieki sāk eksperimentēt ar jaunajām fīčām - hops, rodas rokenrols, sabiedrība pavelkas, un viss ir savādāk nekā iepriekš. Vai ir kāds līdzīgs piemērs, kur viss sākas no mākslas - nu, kur kāds mākslinieks uz līdzenas vietas izgudro jaunu žanru, visi nenormāli pavelkas, un sabiedrība sāk funkcionēt savādāk?
  • 0
  • 2
Edge
E
Daiļliteratūra kļuva iespējama tad, kad izgudroja iespiedmašīnu. ==================================================================== Šito jau arī Jaunās Strāvas laikā apgalvoja: ' Sabiedriskajās zinātnēs viņi sludināja vācu revolucionāra Kārļa Marksa idejas par to, ka visas dzīves pamatā ir saimnieciskā attīstība' ('Latvijas vēsture'. G.Kurlovičs, A.Tomašūns.) - Ar mākslas darbiem uz alu sienām sākās ceļš līdz kinomākslai, bet daiļliteratūra ar sengrieķu Homēra Odiseju. Attīstītāka ekonomika var tikai Hoļivudas 'kultūru' radīt....Ne bez pamata tak' Kibloka par 'bāzes' trūkumu izteicās...
  • 6
  • 0
barvins -> vohomurka
b
Nu, nē, nesapratu gan. Ja mežoņi vienmēr tikai grauj, tad kā tu izskaidrosi kultūras attīstību no akmens laikmeta (kurā pilnīgi visi ir stereotipiskie mežoņi) līdz mūsdienām (kur dažus īstus mežoņus var atrast tikai nepieejamos džungļos, bet pārējie par tādiem kļūst vien epizodiski - ap hokeja un futbola laiku)? Nē, man šķiet tu nenovērtē mežoņu spējas. Kāpēc vajag tieši māksliniekus, nevis, teiksim, inženierus, atbalstīt ar nodokļu maksātāju naudu - ar kādu pamatojumu mākslinieki var apgalvot, ka tieši viņi, nevis kādi citi, ir galvenais valsts attīstības virzītājspēks? It īpaši ņemot vērā, ka mākslinieki paši mēdz bīdīt teorijas, ka neko jaunu jau nav iespējams uzrakstīt/sakomponēt, ka viss ir tikai jau bijušā atražojums (un labi, ka tā - lielākā daļa cilvēku dod priekšroku māksliniekiem, kas izklaidē vai māksliniekiem, kas runā par sabiedrībā aktuālām problēmām, nevis māksliniekiem, kas par katru cenu cenšas būt oriģināli). Tu saki: "attīstītāka kultūra paģēr arī attīstītāku ekonomiku" Es saku: attīstītāka ekonomika paģēr attīstītāku kultūru. Daiļliteratūra kļuva iespējama tad, kad izgudroja iespiedmašīnu. Kinomāksla kļuva iespējama pēc tam, kad bija izgudrota kino uzņemšanas un rādīšanas tehnika.
  • 3
  • 3
barvins
b
Es redzu deklarāciju, ka kultūra balsta ekonomiku, bet neredzu mēģinājumu to kaut kādā veidā pamatot ar faktiem. Kaut tūrisma biznesu būtu piesaucis, savādāk tas apgalvojums izklausās galīgi no pirksta izzīsts.
Edge
E
Vispār ekonomiski brīnumi nav iespējami bez kultūras un izglītošanās brīnumiem. ===================================================================== Vispār procesu, kas norisinās pasaulē pēdējo 20 gadu laikā sauc par globalizāciju-amerikanizāciju. Kādas sekas tas izraisa un izraisīs, ja to īstenos Hoļivudas 'kultūrā' uzaugušie?
vohomurka
v
Cilvēkam, kuram visa dzīve ir ieciklējusies dzimumorgānu problēmās, nevar pārliecināt pievērsties arī citiem jutekļiem - smadzenēm vai sirdij, vai vēl citam... Viņš ir seksuāli norūpējies, tāpēc 24 stundas diennaktī - gan nomodā, gan miegā pūlās risināt savas sasāpējušās problēmas. Rezultāts ir "uz ģīmja": dzimumorgānu atveide, apcerēšana, aptaustīšana, darbināšana utt. tiek likta it visur - ne tikai gultā, bet arī uz galda, baznīcā, uz ielas, darbā, brīvajā laikā, izglītībā, sērās, priekos, izmisumā u.tjpr. Nav vērts ar šiem cilvēkiem pat diskutēt, jo jebko viņi noreducēs uz dibena lietām. Argumentiem nederēs ne tradīciju, ne ētikas un estētikas, ne vienkārši gaumes piesaukšana. Viņiem VISUR rēgojas dibeni. Risinājums - cilvēki, sargiet paši sevi un to, kas jums mīļš un dārgs! Tikai tas, ko jūs uzturēsiet un attīstīsiet, būs jūsu kapitāls: lauku darba rūķim - iekopti lauki, māksliniekam - sava daiļrade, činavniekam - godprātīgi ievēroti un izpildīti likumi utt. Tas viss - i miesas un gara "pārtika", i cilvēku savstarpējā saskarsme ir sabiedrības kultūra. Vienkārši pašiem nav jāieslīgst dzimumorgānu morālas un fiziskas hipertrofēšanas propagandā, un dzīve turpinās savu normālo ritējumu! :))
Skaisle Jātaļniece
S
Neesmu gan dzimumorgānu speciāliste, bet jūtu, ka Tu arī ne visu pasaki, vai ka ne īsti tā. Jo ar dzimumorgāniem un dzimumtieksmēm visam jābūt kārtībā un tikko to noliedz, lai ņemtos pa "augstām " mākslām - sākās visas problēmas. Nez kāpēc ienāca prātā Jelinekas Klavierētāja. Kaut kur medijos lasīju tādu info, ka Latvija ir viena no zemēm, kur cilvēkiem ir visvairāk ārpuslaulību attiecību. Tas ļoti daudz par mums - mūsu sabiedrību liecina. Es domāju, ka visam jābūt kaut kādā kārtībā un tam visam ko tu apzīmē par dzimumorgāniem - es teiktu - sabiedrības seksuālā veselība, tam pirmkārt jābūt kārtībā.
  • 9
  • 1
Aramess
A
"Ugunsgrēks" Latvijas televīzijā arī ir kultūra? Amerikāņu bojeviki, kas šķaida asinis, arī ir kultūra? Izrādes par vagīnām arī ir kultūra, ko jābalsta nodokļu maksātājiem? Tas viss ir briesmīgi ētisks un estētisks? Un kur vēl Rukšānes tipa prātojumi par kājstarpes piedzīvojumiem? Varbūt pametīsim smirdīgos ofisus, fermas, rūpnīcas un visi tik dziedāsim, dzejosim, gleznosim, lai "kultūra" valda visur un ik vienā? Un liksim, lai par ēdamo, mugurā velkamo gādā kaut kādi nigeri vai marsieši, kamēr mēs, augstākā rase, taisīsim kultūru?
vagīna
v
jā, man, nodokļu maksātājai ir vagīna, bet jums, cerams, nodokļu maksātājam, ir, cerams, olas. vai vagīna un olas ir kaut kas slikts, no kā būtu jākaunas? tie arī ir orgāni, kas mums palīdz izzināt pasauli. to, ka jākaunas no olām un vagīnas, jums noteikti ir iestāstījuši puritāņi vai kaut kādi tumsonīgi kristieši. lai dzīvo tavas olas, Aramiss!
  • 9
  • 6
iepriekšējam
i
sabiedrības apziņai nav jābūt mēslainei, kur trūd dzeltenās preses piedāvātie dzīves izpratnes, tās mērķu un bezgaumības plakanie standarti. tabloīdu iepirkumam ik nedēļu daudziem 'nabadziņem" latiņš atrodas bez problēmām
čaviņa
č
Viss, it viss ir plakans, izņemot manus ģeniālos sacerējumus, nu un varbūt šitā Šikšina!
  • 0
  • 2
pret plakanu uztveri
p
No teksta: 'Mākslinieka tiesības uz eksperimentu var ierobežot vienīgi ētikas normas. Viņa darbība ir vērsta pret apziņas, sabiedrības un vides barbarizāciju. Tādēļ, pašam varbūt pat negribot, mākslinieka darbība ir kulturāla pretestība. Vēl jo vairāk tādēļ, ka jaunas paradigmas radīšana pati par sevi atrodas dialektiskā pretrunā ar uztveres kultūru. Cilvēka uztvere ir konservatīva, tā allaž atpaliek no mūžīgā futūrisma, virzības nākotnē, eksperimenta, proaktivitātes – lietām, kuras ir neizbēgami klātesošas radīšanā un kultūrā kopumā' Sabiedrības pieņemšana/nepieņemšana nav nopietns rādītājs. Kāpēc par to vispār būtu jādomā, ja radīšanas mērķis ir pati-esība. Un "ar patiesību viss ir citādi, jo to mēs garantējam paši ar savu būtību. Patiesība sakņojas atbildībā."(RL1/12 no intervijas ar Havelu). Tieši tāpēc kultūras procesiem nevajadzētu būt mēsliem.
Ētikas normas
Ē
LL izklāstīja anekdotes pārstāstā savā slejā pirms kāda laiciņa.
  • 3
  • 2

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja