Laika zīme
1987.gada filma ASSA kļuvusi par sava laika zīmi un fenomenu. S.Solovjova filmas enerģijas un iedvesmas avots bija pagrīdes kultūras - laikmetīgās mākslas un mūzikas - varoņi. Līdzās kino personāžiem Tatjanai Drubičai, Staņislavam Govoruhinam un Aleksandram Baširovam ASSĀ tēloja mūziķi Viktors Cojs un Boriss Grebenščikovs, mākslinieks Sergejs Bugajevs Āfrika.
Divdesmit gadu vēlāk režisors uzņēma savas slavenākās filmas turpinājumu. "Jau sen vairs neko savā dzīvē un darbā neplānoju. Kā sanāk, tā arī dzīvoju - tas ir prātīgākais veids, kā eksistēt trakajā kino arodā," stāsta S.Solovjovs. "Kino man ir nejaušu sadzīvisku atgadījumu savirknējums, tas ir iemesls, lai tiktos un draudzētos. Man nav nekādu virsuzdevumu vai filozofisku pamatojumu. Nekad apzināti necentos atspoguļot laiku, un šobrīd vispār viss kaut kā dīvaini un pastulbi attīstās," viņš piebilst.
Filmas ASSA spēcīgais fināla akords bija Viktora Coja grupas Kino koncerts Maskavas Gorkija parka Zaļajā teātrī - filmu noslēdza himna Mi ždjom peremen (Mēs gaidām pārmaiņas). "Šobrīd varam sajust šīs pārmaiņas pilnā apmērā. Ilgu laiku nebiju gatavs uzņemt turpinājumu, bet tad sapratu, ka laiks ir pienācis. 2ASSA2 ir filma par dzīvo dvēseli," uzsver S.Solovjovs.
Sirdsapziņas sajūta
Otrā ASSA un Anna Kareņina ir divi savstarpēji saistīti, bet patstāvīgi projekti. ASSAS turpinājumam ir krimināls sižets, kas ir cieši saistīts ar pirmās filmas notikumiem, un tajā pašā laikā šajā filmā nemitīgi filmē kaut kādu Annu Kareņinu. "Šīs Annas Kareņinas dēļ ASSĀ notiek intrigas un skandāli, viņas dēļ cilvēki kāvušies un gājuši bojā. Filma filmā ir plaši izplatīts paņēmiens, bet, cik es zinu, skatītājam nekad vēl nebija iespējas pilnībā redzēt to filmu, kuras uzņemšana tika parādīta iepriekšējā filmā. Mēs šo iespēju piedāvāsim. Drīz pēc 2ASSA2 pirmizrādes uz ekrāniem iznāks arī Anna Kareņina," skaidro režisors.
Annu Kareņinu tēlo S.Solovjova dzīvesbiedre Tatjana Drubiča. ASSAS turpinājumā viņas varone Aļika, kas ilgus gadus pavadījusi ieslodzījumā par Krimova (S.Govoruhins) nogalināšanu, ir aktrise, kas tēlo Ļeva Tolstoja varoni. S.Solovjovam jau sen bija ideja uzņemt filmu Anna Kareņina - tā arī kļuva par galveno iemeslu otrās ASSAS uzņemšanai. "Romānā Anna Kareņina ir atspoguļotas visas dzīves ainas, tas ir visaptverošs, no tā nav nepieciešams vilkt ārā kaut kādu sev ērto idejiņu. Jā, Anna Kareņina ir cilvēks ar visgaišāko sirdsapziņas sajūtu, bet šajā romānā ir vēl miljons lietu, kas man personīgi padara to par izcilāko darbu pasaules literatūrā," uzsver S.Solovjovs.
Divi poli
"Galu galā es sastrīdējos ar producentiem, kuri finansēja Annu Kareņinu - viņi no manis gribēja "mūsdienīgo koncepciju", un darbs apstājies. Viss, ko biju nofilmējis, vienkārši pajuka. Lai kaut kā saglabātu to, kas jau bija izdarīts, lai izskrāpētu sev šo materiālu, sāku domāt par otro ASSU. Vienas filmas bojāejas rezultātā piedzimusi cita, kas tomēr neļāva Annai Kareņinai mirt, un mēs turpinājām uzņemt divas filmas vienlaikus, vienā filmēšanas laukumā, un tas bija galīgs marasms, jo dažkārt es pats nespēju saprast, kuru no filmām mēs braucam uzņemt," stāsta S.Solovjovs.
Pirmizrādes abām filmām plānotas kinofestivālā Uguns gars, kas notiek Sibīrijas pilsētā Hantimansijskā. Festivāla atklāšanas ceremonijā 29.februārī paredzēts izrādīt filmu 2ASSA2, bet noslēguma ceremonijā 7.martā - Annu Kareņinu. Divas galvenās vīriešu lomas otrajā ASSĀ atveido skandalozās rokgrupas Ļeņingrad līderis, mākslinieks un dzejnieks Sergejs Šnurovs un pasaulslavenais altists Jurijs Bašmets. "Viņi simbolizē polaritātes situāciju, kurā mēs dzīvojam," uzskata S.Solovjovs. Filmā piedalās arī Sergejs Makoveckis, kurš tēlo filmas Anna Kareņina režisoru, un mākslinieks Sergejs Bugajevs Āfrika, kura varonim Banananam pirmajā ASSĀ iedūra sirdī un pēc tam nogremdēja jūrā, bet viņš dīvainā kārtā esot atdzimis.
Kultūras konteksts
Filma 2ASSA2 jeb Kings Kongs ir miris! tiek pieteikta kā muzikāls trilleris. Mūziku filmai sacerēja S.Solovjova un T.Drubičas 22 gadus vecā meita Anna Solovjova, filmā skanēs S.Šnurova un B.Grebenščikova dziesmas. Par filmas fināla akcentu kļūs grupas Ļeņingrad koncerta fragments, kas tika nofilmēts tajā pašā Zaļajā teātrī, kur pirms divdesmit gadiem uzstājās V.Cojs un grupa Kino. S.Šnurovu režisors dēvē par "vienu no spilgtākajām un spēcīgākajām parādībām mūsdienu Krievijas kultūrā". S.Šnurova bagātīgo necenzētu izteicienu izmantošanu dziesmās S.Solovjovs uzskata par "estētisko paņēmienu", nevis par "sadzīvisku huligānismu".
S.Solovjovam svarīgs ir kultūras konteksts, kurā piedzimst viņa filmas. Jau pirmajā ASSĀ tika "nošifrēti" daudzu Krievijas avangarda mākslinieku darbi. "Arī šobrīd mēs vēlamies izrādīt to kultūras slāni, kas veido filmu," saka S.Solovjovs. Nākamgad Krievijā plānoti daudzi pasākumi - koncerti, izstādes, diskusijas, kas būs veltīti 2ASSA2 pirmizrādei.
"Mākslas darbi, kurus varēja redzēt pirmajā ASSĀ, šobrīd atrodas Tretjakova galerijā un Krievu muzeja kolekcijās. Mēs jau esam vērsušies pie šiem muzejiem ar lūgumu, lai viņi mums atļauj iekļaut šos mākslas darbus ASSAI veltītajā izstādē," stāsta S.Bugajevs Āfrika. Starp citu, tā bija viņa ideja filmu nosaukt par ASSU, S.Solovjova sākotnējais variants bija Zdravstvuj, maļčik Bananan! Savukārt otrās ASSAS nosaukumu - Kings Kongs ir miris! - piedāvājis S.Šnurovs.
"ASSU caurstrāvojusi laikmetīgā kultūra, kas lielā mērā joprojām atrodas ārpus sabiedriskā dialoga. Arī pats Sergejs Solovjovs ir nopietns kolekcionārs, viņam ir daudz Puškina laikmeta mākslas darbu - tie ir portreti, mēbeles un antikvariāta priekšmeti. Visas šīs lietas ietekmē režisoru. Mums ir svarīgi atveidot kontekstu, kurā tika radītas filmas. Tas palīdzēs skatītājiem izveidot savu kinodarba uztveres sistēmu. Mēs gribam braukt pa pilsētām un runāt ar cilvēkiem. Gribam izteikties," turpina S.Bugajevs Āfrika. "Un atšķirībā no citiem kultūras darbiniekiem mēs runājam tikai patiesību.