Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +3 °C
Daļēji apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Jautās, kur to var redzēt

Veidojot kanonu, kino speciālisti saskaras ar metodoloģiskām problēmām Uzskata — kanons ir piedāvājums kultūranalfabētisma likvidācijai. Bet tas ir hamburgers jaunajai paaudzei par laiku, par ko viņi pat neinteresējas, saka viena no Kultūras kanona kino ekspertu komisijas loceklēm Dita Rietuma. Kino nozares speciālisti uz izveidoto 30 sarakstu raugās piesardzīgi, atzīstot, ka tā veidošanā saskārušies ar metodoloģiskām problēmām.

Un uzsver, ka kultūras kanona izaicinājums sāksies pēc sarakstu publicēšanas. "Riskējam, jo cilvēki jautās — kur to var redzēt? No Latvijas kino tikai 10— 20% ir aktīvi zināmi. Mūsu vērtības guļ dziļi arhīvos," stāsta komisijas vadītāja Kristīne Matīsa. Kino nozares sarakstu Kultūras kanona projektā veidoja K.Matīsa, Valentīna Freimane, D.Rietuma, Uldis Tīrons un Jānis Putniņš. Par galveno metodoloģisko problēmu projektā kino eksperti atzīst atšķirīgos kritērijus, kas piemēroti katras nozares atlasē. "Tas nozīmē, ka ir arī atšķirīga jēga un uzdevumi," saka K.Matīsa. "Kino nozarē nav populārāko filmu topa. Svarīgi pievērst uzmanību kultūras vērtībām, arī tām, par kurām 90% pat nezina." Dita Rietuma uzsver: "Savā ziņā kanons ir kā uz ātru roku pārrakstīt kinovēsturi, ņemot vērā, ka kopš 80.gadiem nav tapis neviens konvertējams kino pētījums. Jāpārvērtē tas, kas skaitās kino klasika. Saraksts būs negaidīts, jo piepeši redzi, ka filmā, kas gadu desmitiem skaitījusies izcila, ideoloģija prevalē tādos mērogos, ka to nevar norakstīt uz mākslas darba tapšanu citā valstī." Uldis Tīrons, filosofs: Kritērijs bija filmas kvalitāte, ko Latvijā gan grūti atraut no skatīšanās un veidošanas konteksta. Attiecībā pret latviešu filmām bieži tiek pazemināts tas gaumes un profesionālais prasīgums, ko skatītājs (arī eksperti) piemēro kino. Tādēļ nākas runāt par filmām, kuras ir labas tikai Latvijas skatītājam. No šā viedokļa Kultūras kanona filmu izvēle bija zināms kompromiss starp ekspertu profesionāli estētisko vērtējumu un filmas objektīvo vietu latviešu kino skatīšanās vēsturē, un tas man personiski radīja neērtības. Tomēr atlasot filmas sarakstam, izrādījās, ka ekspertu domas lielā mērā sakrīt. Manuprāt, saraksts spēj reprezentēt latviešu kino arī ārzemēs, bet, tā kā atlases laikā tika dotas nodevas lokālajai skatīšanās pieredzei, tad tiek atsegta arī latviešu kino ierobežotība.Valentīna Freimane, kinozinātniece: Esmu neapmierināta ar organizatoriskām lietām. Sagatavošanas posmam vajadzēja būt garākam — ar metodoloģisku diskusiju. Tagad nav teorētiska pamata. Ļoti žēl, ka ļāvās empīrikai, kaut, protams, sarakstā ir cienīgi darbi. Protams, tas ir kompromisa saraksts, un nevaru izturēt to pieticību. Kategoriski iebilstu, ka var noteikt visām nozarēm divpadsmit vērtības. Tā ir birokrātija līdz neiespējamai robežai. Bet nekas slikts kanons nav. Rezultāts var būt pozitīvs, ja kanons izglītības sistēmā būtu vismaz minimālā obligātā norma. Ņemot vērā, ka nekā cita jau mums nav. Un ir cerība, ka nosauktos darbus restaurēs, aprūpēs. *** Kanona sarakstā iekļautās kino vērtības Lāčplēsis (1930). Rež. A.Rusteiķis, op. J.Sīlis Zvejnieka dēls (1939). Rež. V.Lapenieks, op. A.Polis Baltie zvani (1961). Rež. I.Kraulītis, op. U.Brauns Purva bridējs (1966). Rež. L.Leimanis, op. M.Kleins Akmens un šķembas (Es visu atceros, Ričard!) (1966). Rež. R.Kalniņš, op. M.Zvirbulis Elpojiet dziļi… (Četri balti krekli) (1967). Rež. R.Kalniņš, op. M.Zvirbulis Kad lietus un vēji sitas logā (1967). Rež. A.Brenčs, op. H.Pilipsons 235 000 000 (1967). Rež.insc. U.Brauns, op. R.Piks, V.Kroģis, R.Krūmiņš Pie bagātās kundzes (1969). Rež. L.Leimanis, op. M.Kleins Nāves ēnā (1971). Rež. G.Piesis, op. M.Kleins Ceplis (1972). Rež. R.Kalniņš, op. G.Skulte Ābols upē (1974). Rež. A.Freimanis, op. D.Sīmanis Mans draugs — nenopietns cilvēks (1975). Rež. J.Streičs, op. M.Zvirbulis Puika (1977). Rež. A.Freimanis, op. D.Sīmanis Teātris (1978). Rež. J.Streičs, op. H.Kukels Vecāks par desmit minūtēm (1978). Rež. H.Franks, op. J.Podnieks Sergejs Eizenšteins. Priekšvārds (1978). Sergejs Eizenšteins. Post Scriptum (1978). Rež. A.Epners, op. A.Apsītis Vanadziņš (1978). Rež. A.Burovs, māksl. G.Cīlītis, op. P.Trups Garā diena (1981). Rež. J.Paškēvičs, op. S.Nikolajevs Limuzīns Jāņu nakts krāsā (1981). Rež. J.Streičs, op. H.Kukels Strēlnieku zvaigznājs (1982). Rež. J.Podnieks, op. A.Slapiņš Svešās kaislības (1983). Rež. J.Streičs, op. H.Kukels Vai viegli būt jaunam? (1986). Rež. J.Podnieks, op. K.Zalcmanis Balss (1986). Rež. A.Sukuts, op. G.Bandēns Fotogrāfija ar sievieti un mežakuili (1987). Rež. A.Krievs, op. D.Sīmanis Šķērsiela (1988). Rež. un op. I.Seleckis Basi. Ir tāda vieta Kurzemē (1988). Rež. A.Krievs, op. D.Sīmanis Cilvēka dienas (1989). Rež. J.Paškēvičs, op. D.Sīmanis Veļa (1991). Prāmis (1994). Pasts (1995). Rež. L.Pakalniņa, op. G.Bērziņš Kurpe (1998). Rež. L.Pakalniņa, op. G.Bērziņš

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Arēnā Rīga uzstāsies grupa OneRepublic

Grupa OneRepublic atgriezīsies Latvijā, lai uzstātos Arēnā Rīga nākamā gada rudenī, 4. novembrī. Britu sensācija Ella Henderson, kura aizrāva pasauli ar savu megahitu Ghost, iesildīs vakaru, pirms...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja