Dievam vērojot
Un tā dzīvoja reiz sirms profesors Harijs (Morgans Frīmens), kurš mīlēja bieži dzert kafiju un mēdza to darīt mazā bāriņā, kura saimnieks ir blonds vīrs labākajos gados, vārdā Bredlijs (Gregs Kinīrs). Sēdēt, vērot un malkot, patērzēt ar Bredliju, kas viņam drauga kārtā, šur tur šad tad pat aiziet kopā, teiksim, uz Bredlija smukās sievas (Selma Blēra) amerikāņu futbola spēli. Turklāt sirmajam vīram, kurš jau filmas sākumā, aizkadrā, ar cilvēciskām kaislībām pāri stāvoša dieva atsvešinātību ir paziņojis šīs spēles — filmas — principus ("Kad grieķu dieviem kļuva garlaicīgi, viņi radīja cilvēkus. Joprojām garlaikoti, viņi radīja mīlestību. Tā nebija garlaicīga, un viņi izmēģināja to arī paši. Un tad viņi radīja smieklus, lai to visu varētu izturēt..."), piemīt vērīgs skatiens. Viņš pirmais pamana jūtu dzimšanu starp divām sievietēm, Bredlija sievu un viņas spēles pretinieci, brīdī, kad Bredlijs turpina vāvuļot pie alus kausa. Harijs pamanīs vēl citas mīlestības dzimšanu, pirmo liktenīgo impulsu, kas divus svešinieks padarīs par mīlētājiem. Tā Oskars, Bredlija krodziņa bārmenis, ierauga pa bāra logu savu liktenīgi Hloju. To, ka jau ir noticis brīnums, pie savas kafijas tases piefiksē arī sirmais profesors Harijs, kuram šajā filmā ir deleģēta rimta komentētāja un citu mīlestību kolekcionāra loma. Sak, tā jau notiek starp tiem cilvēkiem, kuri satiekas, iemīlas, viļas, pamet viens otru, lai atkal viss sāktos no gala. Neko ļaunu ar šiem nočieptajiem citu mīlas brīžiem Harijs nedara, vien mājās pastāsta sievai — laiku īsinot.
Love Actually 2?
Filmas stāstījums paralēli šķetina vairāku varoņu attiecību drāmas.
Vispirms jau tas ir Bredlijs, tas pats krodziņa saimnieks, kuram piemīt
laba seriālu (un ne tikai) aktiera Grega Kinīra amerikāniskais
omulīgums un vitāla "aprobežotība". Viņu, nabadziņu, pametīs ne tikai
liktenīgās lesbiskās mīlas savaldzinātā pirmā sieva, lai Bredliju
atstātu, kāpjot uz viena un tā paša grābekļa vēl vismaz reizi. Bredlijs
satiks nekustamā īpašuma andelētāju Diānu (Rada Mičela), kuru būs
gatavs apprecēt, par spīti faktam, ka Diānai vēl turpinās vētrains
romāns ar kādu precētu vīrieti. Paralēli risināsies arī abu jauniešu
Oskara un Hlojas stāsts, kam filmas veidotāji būs atvēlējuši arī
lielāko dramatisma dozu.
Nenoliedzami filma "Mīlestības svētki" prasīties prasās pēc salīdzinājuma
ar britu grāvēju — vismaz Latvijas teritorijā — "Love Actually", ja mēs
līdzību meklējam vairāku paralēlu stāstu šķetināšanā, kuri tinas un
pinas ap otrās pusītes meklējumiem. Ja atmetam vēlmi dabūt to pašu,
proti, britu humoru un ironiju, un paliekam pie amerikāņu sentimenta,
tad filmas tiešām ir salīdzināmas. Kaut "Mīlas svētki" tikai retu mirkli
uzvandīs kādu asu emociju, kādu spilgtu kaislību vai negaidītu
situācijas pavērsienu — mēs zinām, ka visi pāri, kam būs paredzēts
dabūties, arī dabūsies, un, pat ja ne ar šo konkrēto partneri, tad ar
nākamo gan.
Interesanti, ka filmas režisors Roberts Bentons ir tas pats vīrs, kurš
reiz veidoja vienu no 70.gadu slavenākajām filmām Krāmers pret Krāmeri
ar jauniņajiem Dastinu Hofmanu un Merilu Strīpu. Šī filma dekādes
izskaņā izraisīja vētrainas diskusijas par laulības krīzi, vīrieša un
sievietes atbildību bērna priekšā u.tml. Mīlas svētki pret
nefunkcionējošas ģimenes problemātiku ir daudz vienaldzīgāka, par
problēmu taču nenosauksi varoņa rakstura iezīmes, teiksim, Bredlija
(krodziņa īpašnieka) īsredzību un nespēju sajust savu sieviešu smalkās
dvēseles vibrācijas, ilgas, arī neuzticību. Tā jau nav problēma, bet
filmas autoru gribēta konkrēta varoņa rakstura īpatnība (filmas pamatā
ir Čārlza Bakstera romāns), no kura diez vai atvasināma milzu sociāla
problēma.
Labs līmenis
Filma nenoliedzami piedāvā labu režijas līmeni, vieliskus un atmiņā
paliekošus aktierdarbus, starp kuriem izceļas gan jau pieminētais Gregs
Kinīrs, gan skaistas figūras īpašniece austrāliete Rada Mičela, kura
dāsni demonstrē savu kailumu, gan abi jaunie aktieri — Aleksa Davalosa
Hlojas lomā un brits Tobijs Hemingvejs Oskara lomā. Par afroamerikāņu
vecmeistaru Morganu Frīmenu — mīlas kaislību vērotāju — tik vien var
piebilst, kā atzīmēt slavenā aktiera rimto, viedo klātbūtni. Tā teikt,
leģendas tuvums piedāvātā uzdevuma ietvaros.
Saldsērīgam secinājumam — tāda ir dzīve ar mīlestības ķibelēm,
kaislībām, aklumu, dzimšanu un nāvi — šī filma būs gana noderīga
izejviela. Inteliģenta skatāmviela melanholiskam vakaram.