Pašā septembra sākumā pilnas zāles pulcēja mūsdienīgu un aktuālu dokumentālo filmu programmu piedāvājošais Baltijas jūras dokumentālā kino forums. Lūk, «mīts», ka Latvijas, precīzāk - gan tikai Rīgas skatītājs, nekomerciālas filmas vēlas skatīties tikai rudenī, proti, septembrī, darbībā. Būtībā šī tirāde par kinofestivālu kontekstu un arī, jāsaka, joprojām blīvo konkurenci vismaz cīņā par skatītāja laiku un naudu tikai pastarpināti attiecas uz Norvēģijas dienām 2012, kurās tiek demonstrēta arī astoņu filmu programma. Pēc sava koncepta Norvēģijas filmu dienas ieguļ tradicionālajā dažādu valstu vēstniecību rīkoto pasākumu kontekstā, piedāvājot konkrētas valsts filmu programmu. Tā vienmēr būs apsveicama iniciatīva, šogad īpaši aktuāla. Kā zināms, Baltijas pērle neriskē izrādīt starptautiskā apritē klusāk izskanējušus darbus, tālab tās programmā Skandināvu kino prezentēja ļoti skaļi vārdi, un tie abi bija piederīgi Dānijas kinematogrāfijai. (Par BP emocionālo kulmināciju daudziem kļuva Tomasa Vinterberga Kannu festivālā izskanējušās Medības, savukārt par pierādījumu, ka ir iespējams apvienot dāņu kino raksturīgo dramatisko, reālistisko tradīciju ar mazliet holivudisku pasakas elementu, - slavenās, oskarotās Susannes Bīras filma Mīlestība ir viss, kas jums vajadzīgs.)Norvēģu kinematogrāfijas pārstāvji visdrīzāk jau ir apraduši ar faktu, ka par Skandināvijas kino līderi starptautiskajā festivālu apritē tiek uzskatīts dāņu kino. Norvēģu kino nav izbaudījis tāda mēroga slavu, iespējams, tāpēc, ka, līdzīgi kā latviešiem, norvēģiem nav sava Larsa fon Trīra. Proti, savas nacionālā kino lokomotīves, kuras reputācija atstājusi nenovērtējamu iespaidu uz visas kinematogrāfijas attīstību un atpazīstamību. Tomēr tas nenozīmē, ka Norvēģijas kino nav interesantu filmu un autoru. Apliecinājumu šim faktam varēs gūt arī šajās divās nedēļās KSunī. Programmu atklāj Norvēģijā populārā filma Galvu mednieki (2011) - filma, kas vienlaikus attēlo korporatīvās elites dzīves stilu un piedāvā piedzīvojuma žanra aizmetņus. Filmas galvenais varonis ir elitārs personāla vervētājs, kurš aizraujas ar mākslas darbu zādzībām (25.IX plkst. 18.30, 5.X 18.30). Skatāms arī režisora Joahima Trīra darbs Oslo, 31. augusts - tās galvenais varonis ir narkomāns sevis meklējumu procesā (1.X plkst. 18.30). Savdabīgi, ka filmu programma piedāvā atšķirīgu žanru filmas, kas liecina par Norvēģijas kino daudzveidību. Te ir gan vēsturiskā drāma Basteijas karalis (26.IX plkst. 16, 5.X plkst. 20.30), gan spriedzes filma Troļļu mednieks (29.IX plkst. 18.30, 2.X plkst. 20.30), gan mūsdienu multikulturālismā bāzētā melodrāma Upperdog (25.IX plkst. 20.30, 2.X plkst. 18.30), gan biogrāfiska drāma Max Magnus (29.IX plkst. 20.30, 3.X plkst. 16). Programmā iekļauta pieredzējušās režisores Evas Dāras filma Apelsīnu meitene (2009) - rūgtensalds stāsts par puisi, kurš savā 16. dzimšanas dienā saņem vēstules, ko viņam adresējis sen mirušais tēvs (28.IX plkst. 16 un 1. oktobrī plkst. 18.30 - režisores Evas Dāras ievadvārdi). Programma: www.kinogalerija.lv.
Norvēģijas filmu daudzveidība divu nedēļu garumā
No otrdienas, 25. septembra divas nedēļas kinoteātrī KSuns skatāmas Norvēģijas filmas. Rudens Rīgā ir pamatīga filmu blīvuma laiks. Festivāli, filmu skates, filmu dienas seko cits citam straujā tempā - tikko beigusies Baltijas pērle ar 58 filmu programmu, pirms tam klusi klusiņām pagājis festivāls FF Rīga, kas godināja nu jau nebūtībā aizgājušā Arsenāla piemiņu.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.