Precīzāk — galvenās zvaigznes lomu, kā parasti, spēlēja Vudijs Allens, kaut šoreiz viņš pats savā filmā neparādās. Vai man stāstīt, ka rakstnieks, režisors, aktieris, komiķis, mūziķis Allens ir viens no savu kopumā 44 filmu visfanātiskākajiem aktieriem, gatavs spēlēt liktenīgos siržu lauzējus, par spīti nebūt ne mačo ārienei. Vai man stāstīt, ka bija tāds laiks, kad Vudija Allena skumjā, viedā komēdija par cilvēciskajām attiecībām Annija Hola/Annie Hall pārspēja Oskaru sacensībā pirmos Zvaigžņu karus (tālajā 1978.gadā). Vai atkārtot, ka Allena dzīvē ir bijuši skaļas slavas brīži un totāls sanīkums, arī privāts skandāls, kas 90.gadu sākumā teju neatgriezeniski izpostīja viņa karjeru. To, protams, jūs visu zināt — par to Allens ir parūpējies. Jāsaka, arī teju visas viņa pēdējo gadu filmas, kuras pieņemts uzskatīt par meistara izrāpšanos no bedres, — divas filmas ar Skārletu Johansoni (Uzvaras punkts un Skandāls) un nesenais Kasandras sapnis — ir tikušas rādītas Rīgas ķinīšos. Taču Vikija Kristīna Barselona ir vēl lieliskāks stāsts (starp citu, ceturtais darbs, kuru pārliecinātais ņujorkietis Allens ir filmējis Eiropā) — filma, kuru kritiķi jau Kannās pasludināja par vecā labā Vudija Allena atgriešanos teju savā jaunības formā un meistarības līmenī. Viegla, gaisīga, ironiska, seksīga un gudru, atsperīgu dialogu spriedzes uzturēta — lūk, kāda ir Allena jaunākā filma! Melodramatisks "pekstiņš" par divu amerikāņu meiču — Kristīnas (Skārleta Johansone) un Vikijas (Rebekas Holas) "vasaras praksi" — flirtu Barselonā, kur viņām lemts sastapt nāvīgi seksīgu spāņu mākslinieku Huanu Antonio (oskarotā spāņu starptautiskā zvaigzne Havjers Bardems) un viņa bijušo, taču, izrādās, joprojām par savu lauleni interesi nezaudējušo sievu (Penelope Krusa). Kristīna — tātad Skārleta Johansone — ir seksīga būtne, kas mīlestību uztver kā nebeidzamu eksperimentu lauku un momentā kādā Barselonas galerijā pamana spāņu gleznotāju Huanu Antonio (Bardems), savukārt Vikija ir stabilitātes un veiksmīgu aprēķina laulību piekritēja, saderināta ar garlaicīgu Ņujorkas biznesmeni. Tas gan viņai netraucē atbildēt spāņa valdzinājumam. Gan Vikijas, gan Kristīnas dzīvē dēmoniskais gleznotājs nospēlē liktenīgu lomu, kuru vēl ekstravagantāku padara eksplozīvā Marija Elena (Krusa). Vieglums, situāciju paradoksi, aktieru saspēles harisma filmā rada teju elektrizējošu efektu, it īpaši lielisko spāņu aktieru, pāra arī dzīvē, Krusas un Bardema pašironiskā, azartiskā ņemšanās kaismīgi kašķīgo lauleņu lomās. Pikantu stāstiņu cienītājus sajūsminās mīlas trīsstūris, kurā Allens ir saslēdzis savus varoņus: nabaga spāņu māksliniekam nekas cits neatliek kā sākt dzīvi trijatā ar amerikāņu draudzeni un bijušo sievu. Šis sižets, protams, jau ļāvis presei paķircināt Vudiju Allenu, vai filmas Vikija Kristīna Barselona stāstu viņš sacerējis pats sev par prieku. Sak, tikai un vienīgi tādēļ, lai īstenotu katra vīrieša slēptākās ilgas — izbaudīt mīlu trijatā. "Nedomāju, ka mīlestība trijatā jelkad būtu bijis mans mērķis vai sapnis. Reālā dzīvē pietiek klapatu, lai kārtotu attiecības ar vienu partneri, kur nu vēl diviem," Kannās pavisam nopietni skaidroja Vudijs Allens. "Pat filmas varoņi ar šo situāciju spēj tikt galā tikai noteiktā laika nogrieznī. Ticiet man, normālā dzīvē šādu mīlas trīsstūra situāciju reti kurš spētu pārdzīvot. Tas ir pārāk sarežģīti. Filmā mums ir darīšana ar varoņiem, kas ir "larger than life" — vērienīgāki par dzīvi, spilgtāki par realitāti," acis nodūris, rimti un murrājoši vēstīja Allens. Bet viņa filmā nav nekā no rimtuma un pieticības — krāšņi raksturi, riskantas, rotaļīgas situācijas un brīnišķīga aktierspēle, kurā jāslavē ne tik daudz blondā Skārleta, bet gan Penelope Krusa, kurai jau atkal ir izdevies būt spožai. Tas šai spāņu aktrisei padodas vien izcilu režisoru filmās. Atceraties Almodovara filmu Atgriešanās/Volver? Lūk, šis ir līdzīga kalibra darbs — mums visiem rudens depresijā par prieku.
Vikija Kristīna Barselona
Grūti iedomāties labākas zāles pret rudens krīzi un depresiju kā šo pasaulslavenā Vudija Allena komēdiju
Draņķīgs rudens, drūms garstāvoklis? Piekrītu un iesaku — nav labāka
bezrecepšu medikamenta un antidepresanta kā vēlā rudenī līdz Rīgai
nonākusī Vudija Allena komēdija Vikija Kristīna Barselona! Jā, tā ir tā
pati filma, par kuru pasaule priekā uzbangoja šā gada maijā Kannu
kinofestivālā, kad ekscentriķis un dzīvais klasiķis Vudijs Allens bija
izvedis tautās savu filmu un tās zvaigznes.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.