Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +5 °C
Daļēji apmācies
Svētdiena, 17. novembris
Uga, Hugo, Uģis

„Sametīsimies benzīnam?”

Jau kādu brīdi mani ir satraukušas diskusijas, kurās, pēc valūtas fonda rekomendācijas, tiek lemts par valsts atteikšanos no dotētas sabiedriskā transporta pakalpojumu sistēmas uzturēšanas, kas nozīmē to, ka pasažieru pārvadājumi kļūtu pilnībā komerciāli.

Pašlaik Latvijas Republikā transporta pārvadājumi pilda lielā mērā sociālu funkciju, lai nodrošinātu iedzīvotāju nokļūšanu uz izglītības iestādēm, darbavietām, valsts un pašvaldību institūcijām, kā arī ārstniecības iestādēm. Ja valsts dotācijas sabiedriskajam transportam tiks samazinātas vai pat atceltas, biļešu cenas pieaugs vismaz divas reizes, kas nozīmē to, ka uz pusi samazināsies pasažieru skaits, jo liela daļa iedzīvotāju to gluži vienkārši nespēs atļauties. Savukārt zemais pieprasījums radīs situāciju, ka pārvadātāji sniegs pakalpojumus tikai rentablos maršrutos, un, līdz ar to, lielai daļai maksātspējīgo iedzīvotāju pārvietošanās ar sabiedrisko transportu jebkurā gadījumā būs liegta. Tātad, pastāv pamatots risks, ka ļoti liels skaits iedzīvotāju būs praktiski izolēti, jo nespēs atļauties izmantot sabiedrisko transportu, vai arī tas gluži vienkārši nebūs pieejams tuvu viņu dzīvesvietai, piemēram, lauku rajonos. Tāpat vairs nevarēs nodrošināt sabiedrisko transporta pakalpojumus sociāli neaizsargātiem iedzīvotājiem, piemēram, invalīdiem, kas līdz šim saņēmuši sabiedriskā transporta izmantošanas atvieglojumus, kā arī pirmsskolas vecuma bērniem.

Šīs nav vienīgās problēmas, ko radītu valsts dotācijas samazinājums – visticamāk pieaugs nelegālie pārvadājumi, kas veicinās ēnu ekonomiku, un, līdz ar to, radīs lielus zaudējumus transporta nozarei kopumā. Turklāt, atsakoties no dotētas sabiedriskā transporta sistēmas uzturēšanas, pēc valsts iniciatīvas tiks lauzti liels skaits līgumu ar pārvadātājiem, kas varētu izsaukt virkni uzņēmumu likvidāciju un bankrotu, piemēram   šim mērķim  dibināta uzņēmumu AS „Pasažieru vilciens.”

Uzskaitītās problēmas ir pietiekami nopietnas, lai pārdomātu šo lēmumu rūpīgāk. Jautājums ir, vai cenšoties šādā veidā samazinot valsts budžeta izmaksas, mēs neradīsim lielākas problēmas ar neatgriezeniskām sekām, un tādā veidā nesagrausim pasažieru pārvadājumu sistēmu vispār? 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja