To var apstiprināt pat Gunārs Kalniņš un viņa kolektīva GG choir dalībnieces — Aretas daiļrades saknes meklējamas tieši gospeļos. Aretai Frenklinai ir paniskas bailes no lidojuma (pirms dažiem gadiem viņa apmeklēja Fearless Flyers/Bezbailīgie pasažieri kursus, taču pārvarēt bailes tā arī neizdevās), tāpēc droši var apgalvot, ka Eiropā Areta vairs neieradīsies. Solokoncertus viņa sniedz reti, katra viņas iziešana uz skatuves kļūst par notikumu. Pavasarī Areta devās nelielā ASV koncertturnejā, un TVIzklaides korespondents mēroja ceļu līdz Ņujorkai, lai apmeklētu A.Frenklinas priekšnesumu Radio City Music Hall koncertzālē.
Viena karaliene
Tāpat kā Alla Pugačova un citas īstas dīvas, Areta Frenklina ir kundze ar raksturu un kaprīzēm. Ar Bejonsē un A.Frenklinas attiecībām saistīts visai komisks, bet arī ļoti zīmīgs atgadījums, kas notika šā gada februārī Losandželosā Grammy balvu pasniegšanas ceremonijā. A.Frenklina kārtējo reizi tika sumināta par ieguldījumu mūzikā (ar Grammy saistītais mūzikas fonds MusiCares pasludināja viņu par 2008.gada personību), savukārt Bejonsē šovā uzstājās duetā ar Tinu Tērneri. Piesakot Tinas parādīšanos uz skatuves, Bejonsē pieminēja daudzas citas izcilas dziedātājas, to vidū arī Aretu, un tad paziņoja: "Ir tikai viena leģenda, kura sevī apvieno visu — glamūru, dvēseli, kaisli, spēku un talantu. Dāmas un kungi, piecelieties kājās un sveiciet karalieni!"
"Kādu vēl karalieni?" iesaucās A.Frenklina. "Karaliene var būt tikai viena, un tā esmu es!" ASV un visā pasaulē Areta ir zināma kā Queen of Soul — soula karaliene, tas ir viņas zīmols. Pēdējos 40 gados Areta izcīnījusi 18 Grammy balvas (pēdējo — šogad par duetu ar Mēriju Džei Blaidžu Never Gonna Break My Faith) un saņēma vēl divus Grammy goda apbalvojumus (Dzīvās leģendas balva un balva par mūža ieguldījumu). Viņa ir otrā visbiežāk apbalvotā sieviete Grammy vēsturē — vairāk godalgu ir tikai bluegrass (kantri) dziedātājai un vijolniecei Elisonai Krausai.
Nāras flirts
Oficiālajā paziņojumā pēc Grammy ceremonijas karaliene norādīja: "Neesmu pārliecināta, kuram es uzminu uz kājas vai kura cilvēka ego esmu aizvainojusi, bet es to uztvēru kā lētu mēģinājumu sacelt skandālu. Taču Bejonsē es joprojām mīlu." Jā, Areta necieš veltījumus, kas nav adresēti viņai.
Lai atjaunotu taisnīgumu, viņas koncertā Ņujorkā dziedātāja tiek pieteikta ne tikai kā "soula karaliene", bet arī kā "mūzikas imperatore". Imperatore pie saviem uzticamajiem cienītājiem ierodas ekstravagantā spīguļiem rotātā melnā šifona kleitā, kurā līdzinās mirdzošai nārai. Dziedātāja viegli, bet ļoti profesionāli flirtē ar skatītājiem: "Vai jums patīk mana kleita?" Vakara joki galvenokārt ir saistīti tieši ar Aretas tērpu. "Tagad nāvējošs triks: es mēģināšu apsēsties pie klavierēm," viņa teic, iekārtojoties pie instrumenta. Nospēlējusi dziesmu, Areta pajoko: "Lūdziet Dievu, lai es spētu atkal piecelties! Nē, ziniet, šī kleita tomēr būs jāizmet!"
Detroitā mītošā dziedātāja saka, viņai esot prieks atgriezties Ņujorkā: "Jaunībā nodzīvoju šeit piecus gadus — Hārlemā, 125.ielā. Gāju uz klubu Village Gate, kur spēlēja Džons Koltreins, Arts Bleikijs un The Jazz Messengers — mūzika toreiz tiešām gāzās ielās. Man bija 17 gadu…" Taču koncerts nav nostalģiska ballīte — "nāra" vēl ir pietiekami enerģiska un mundra, lai baudītu dzīvi šeit un tagad.
Vēstures stunda
Areta Frenklina savieno divus atšķirīgus mūzikas laikmetus. Viņa ir posms, kur tagadne satiekas ar pagātni. 50. un 60.gadi bija ražīgākais periods mūzikas vēsturē, kad tika ielikti pamati gan rokam, gan popam, gan modernajam R&B. Īpaša loma bija tieši sievietēm un tieši Amerikā (The Beatles un The Rolling Stones tolaik bija vēl pavisam jauni angļu puiši). Tajā laikā karjeru sāka arī Daiena Rosa un The Supremes, meiteņu grupas The Ronettes, The Shangri–Las, Diona Vorvika, Dastija Springfīlda, bet par superzvaigznēm jau bija kļuvušas Ella Ficdžeralda, Dina Vašingtone, Billija Holideja, Mehelija Džeksone, Petsija Klaina un citas. "Populārā mūzika" ASV tolaik bija blūzs, gospeļi, souls, džezs un kantri.
A.Frenklina auga, klausoties gospeļu dziedātājas (gospeļi tradicionāli ir ansambļa māksla, saspēle starp solistu un kori, pozitīvu vēstījumu izplatīšana, savukārt blūzs ir vientulības un izmisuma akts). Kā jau katra talantīga un kārtīga afroamerikāņu meitene, viņa dziedāja baznīcas gospeļu korī. 1942.gadā dzimusī Areta bija brīnumbērns, taču viņai pārāk agri piedzima bērni — pirmo dēlu viņa dzemdēja 14 gadu vecumā, jau pēc gada — otro. Vēlāk viņai piedzima vēl divi dēli.
A.Frenklina vienmēr bijusi vairāk nekā vienkārši dziedātāja — 60.gados viņa kļuva par tumšādainās Amerikas simbolu, bet viņas dziesmas — par pašapziņas himnām ne tikai melnajiem iedzīvotājiem, bet arī visām feministiski noskaņotajām būtnēm. Aretas kasetes tika sūtītas ASV karavīriem uz Vjetnamu. Frenklina fascinēja ar balss varenību, tēla pašpārliecību un seksuālās enerģijas lādiņu. Viņas mūziku klausījās visi — "melno" rajonu iedzīvotāji un "balto" universitāšu studenti.
Valdīšanas ēra
Aretas nozīmīgākie ieraksti tapuši 60.—70.gados, viņas slavenākās dziesmas ir I Never Loved A Man (The Way I Love You), Respect, Chain Of Fools un (You Make Me Feel) Like A Natural Woman. Mūziķe sevi pierādīja arī kā dziesmu autore un pianiste. Viņa bija pirmā dziedātāja, kura tik brīvi eksperimentēja ar stiliem, pārvietojoties no blūza teritorijas uz roku un veidojot repertuāru gan no oriģinālkompozīcijām, gan no kaverversijām (The Beatles, Saimons un Garfunkels u.c.).
Frenklinai bieži pārmeta, ka viņa atļaujas būt pārāk popsīga, atkāpjoties no gospeļu un soula tradīcijām. Viņas milzīgajā diskogrāfijā ir gospeļu, blūza un popmūzikas albumi. A.Frenklinas ieraksti joprojām birst kā no pārpilnības raga. Pērn tika izdota izlase Jewels In The Crown: All–Star Duets With The Queen, kurā iekļauti Aretas dueti ar Frenku Sinatru, The Rolling Stones ģitāristu Kītu Ričardsu, Eltonu Džonu, Džordžu Maiklu, Vitniju Hjūstoni, Meraiju Keriju, Mēriju Džei Blaidžu, Eniju Lenoksu un citām zvaigznēm. Taču kritiķu lielākās uzslavas izpelnījās 1966.—1973.gadā ierakstīto, bet senāk neizdoto A.Frenklinas dziesmu izlase divos diskos Rare & Unreleased Recordings From The Golden Reign Of The Queen Of Soul — šī mūzika saglabā savu dzīvo nervu arī 40 gadu pēc ieraksta un iedvesmo joprojām. Arī angļu dziedātāja Eimija Vainhausa un šāgada interesantākās britu debitantes Adele un Dafija kā atskaites punktu piemin tieši veco soulu.
Vitnijas māte
Aretas Frenklinas koncerts ne tikai ļauj sajust laikmeta garu, bet pārvēršas par ceļojumu mūzikas vēsturē. Dziedātāja uzstājas orķestra pavadībā — tā ir mūzika, kas vēl nav apaugusi ar šova elementiem. Katru dziesmu — gospeļus vai popbalādi — Areta dzied tā, it kā mēģinātu nodibināt saikni ar dievišķo pirmsākumu! 66 gados viņa izstaro spēcīgu seksapīlu, ko varētu apskaust arī trīsreiz jaunākas solistes. Līdzīgas sajūtas raisīja vienīgi Džeimss Brauns, bet viņa vairs nav starp dzīvajiem... Tieši šis pāris — Brauns un Frenklina — pierādīja, ka talants ir mākslinieka seksīgākā īpašība.
Soula karaliene un mūzikas imperatore savā koncertā nav vienīgā leģenda uz skatuves. Viena no viņas fona dziedātājiem ir Sisija Hjūstone, kura arī ir leģendāra personība amerikāņu kultūrā. "Viņa ir Vitnijas māte," publikai paskaidro A.Frenklina. "Tagad jūs zināt, kur viss sākās; ābols no ābeles tālu nekrīt." Sisija Hjūstone ir viena no izcilākajām bekvokālistēm populārās mūzikas vēsturē, viņas balss dzirdama Aretas Frenklinas, Dionas Vorvikas, Vena Morisona, Pola Saimona un Vitnijas Hjūstones ierakstos. Pats Elviss pieprasīja, lai tieši Sisija un viņas meitenes Sweet Inspirations pavada viņu Lasvegasas koncertos 1968.gadā. Tumsā ir grūti saskatīt viņas seju, un Sisija nemaz necenšas izcelties — viņa zina savu vietu un izturas ar cieņu pret sevi un imperatori. Atvadoties Areta Frenklina atgādina, ka rīt (svētdien) ir jāiet uz baznīcu — nu, lai Dievs jūs sargā!