Bez pēcpadomju piegaršas. LNO līmeni vērtē ārzemju kritiķi
Lieli mākslinieciskie mērķi un augsts līmenis kopumā, koru kultūras pamats, spilgtas jaunās balsis un rietumniecisks iestudējumu stils — lūk, galvenais, kas priecējis kritiķus, kuri viesojās Rīgas Operas festivālā.
Ingrida Gefverta, Zviedrija (Tidskriften Opera (Zviedrija), Opera Now (Lielbritānija), Opera News (ASV), Opera Actual (Spānija)).
Es šeit pabiju jau pirms diviem gadiem, lai portretētu Latvijas Nacionālo operu Zviedrijas presei. Teātra augstais mākslinieciskais līmenis man šķiet iespaidīgs. Īpaši labi ir jūsu jaunie dziedātāji. Sagaidāms, ka daudzus no viņiem drīz redzēsim lielajos teātros. Teātrī valda īpaša enerģija. Orķestrim ir gan stiprās, gan vājās puses, bet laba ir diriģentu izvēle. Īpaši izcili diriģēja Modests Pitrens (Klīstošo holandieti), vienīgi Zentas partija izpildītājai bija par dramatisku. Pagājušajā sezonā biju uz Karmenas pirmizrādi ar Elīnu Garanču, viņa bija izcila. Februārī noskatījos Mīlas dzērienu, Marina Rebeka Adīnas lomā bija viens no maniem šā pavasara spilgtākajiem iespaidiem.
Boriss Kērmans, Vācija, Opernwelt
Mani patīkami pārsteidza zāles akustika. Tā ir ļoti skaidra. Ļoti labā līmenī ir orķestris, īpaši Klīstošajā holandietī, diriģentam M.Pitrenam paredzu vērienīgu karjeru. Viņš brīžiem pat prasīja no orķestra vairāk, nekā tas spēj dot. Otrajā vietā es ierindotu Ģintaru Rinkeviču ar Burvju flautu, bet Mīlas dzērienā koris un orķestris bija katrs par sevi. Pārsteidza, ka režija un scenogrāfija ir rietumeiropeiska, bez postpadomju piesitiena, ko joprojām jūt Austrumeiropas teātros. Izcila ir kora kvalitāte. Taču jājautā, kāpēc solisti dzied tik skaļi? Izņēmums bija vienīgi Burvju flauta, lieliski akustikā iejutās Marina Rebeka (Mīlas dzēriens). Leporello un Otavio Donā Žuanā bija daudz par skaļu. Ja Aira Rūrāne turpinās dziedāt Zentas lomu, viņai pēc pieciem gadiem vairs nebūs balss. Dziedājumam trūka krāsu, toties viņa ir lieliska aktrise. Visi dziedātāji te ir lieliski aktieri, tas piešķir operai dramatiskā teātra spēku.
Dīters Dāvids Šolcs, Vācija. Žurnāls Rondo, Deutsche Welle, radio ARD.
Pievienojos kolēģim par akustiku un to, ka te nejūt postpadomju piesitienu. Mākslinieciskais līmenis ir ļoti augsts, īpaši koris. Saprotu, ka tik augsta kvalitāte ir rezultāts Latvijā attīstītajai koru kultūrai. Dziedātāji ir dažādi — gan ļoti labi, gan ne tik labi. Iestudējumi ir oriģināli, asprātīgi veidoti, spilgti.
Andrejs Moskvins (Polija)
Kvalitāte ir augusi. Pirmais, kas krīt acīs Operā, ir tendence pārcelt klasiskos sižetus mūsdienās. Tā ir pasaules tendence. Donā Žuanā, Karmenā un Mīlas dzērienā tas izdarīts kvalitatīvi un profesionāli. Idejas strādā, tās attaisnojas, viss ir pamatots un savstarpēji saistīts. Jums ir daudz labu jauno dziedātāju. Man atklājums bija Inga Šļubovska, lietuviete Ieva Prudnikovaite titullomā Karmenā un Pritija Jende Mikaēlas lomā. Tomēr vokālais sniegums (izņemot Jāko Rihenenu Dalanda lomā) bija Klīstošā holandieša vājais punkts. Toties izcila ir scenogrāfija, tā uzbur irreālo vidi.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.