46 gadus vecās K.D.Lengas ikonas statuss nav apstrīdams — jau divdesmit gadu viņa ir viena no nozīmīgākajām "mūzikas pieaugušajiem" autore un izpildītāja. Mūsu zemē Losandželosas iedzīvotājas K.D.Lengas popularitāti var ierobežot vienīgi tas, ka viņas daiļrade sakņojas amerikāņu kantri un folkmūzikā. Karjeras pirmsākumos, tēlojot traku kovboju meiču, viņa dziedāja panku. K.D.Lenga ir mūziķe ar nevainojamu reputāciju. Viņa sadarbojusies gan ar Roju Orbisonu, gan Toniju Benetu un ieguvusi četras Grammy balvas. Viņas muzikālajam talantam nav robežu — viņa spēj brīvi pārvietoties no popmūzikas uz džezu, saglabājot gan pašcieņu, gan lielu cieņu pret mūziku.
Lesbiešu Šiks
K.D.Lenga ir pārāk inteliģenta un izsmalcināta, lai būtu populāra masu tirgū, bet viņai ir ļoti uzticama fanu bāze: jau 90.gadu sākumā K.D.Lenga paziņoja, ka ir lesbiete. Tas satricināja konservatīvo kovboju un kantri pasauli daudz stiprāk nekā filma Kuprainais kalns vairāk nekā desmit gadus vēlāk. 1993.gadā dziedātāja parādījās ekstravagantā fotosesijā žurnālā Vanity Fair. Vāku rotāja portrets, kurā K.D.Lenga bija redzama friziera krēslā un dēmonisks bārddzinis Sindijas Kraufordes tēlojumā skuva viņai seju. Dziedātājas atklāsme nemaz nesadragāja viņas karjeru: K.D.Lenga kļuva par visu pasaules lesbiešu elku, kuras viņai vienmēr nodrošinās pārpildītas zāles, lai kur viņa uzstātos. Tāpēc arī K.D.Lengas vārds bieži vien tiek saistīts ar citām "netradicionāli orientētām dāmām", kuras veiksmīgi darbojas šovbiznesā: Melisa Eteridža, Treisija Čepmena un Mišela Ndegeočello — mūzikā, Elena Dedženeresa — televīzijā, Anna Heša — kino. K.D.Lenga kļuva par "Losandželosas lesbiešu šika" (tā to dēvēja kritiķi) spilgtāko pārstāvi un izpelnījās arī pašas Madonnas uzslavas.
"Manā personībā bija tik daudz visa kā negaidīta. Es nebiju vienkārši sieviete — es biju lesbiete un veģetāriete, kura dziedāja kantri. Videoklipu laikmetā 80. un 90.gados tēls bija un joprojām paliek galvenais — ar uzsvaru uz skaistumu un tērpiem. Es biju pilnīgs pretmets," saka K.D.Lenga.
Daudz asāku neapmierinātību ASV un mūziķes dzimtajā Kanādā izraisīja nevis viņas seksuālās īpatnības, bet gan dzīvnieku tiesību aizstāvēšana (kantri galvaspilsēta Našvila un Albertas province Kanādā ir slavenas ar lopkopības tradīcijām). Dziedātāja neēd gaļu, nelieto kosmētiku un nevalkā ādas apavus. Viņa dod priekšroku plastmasas kurpēm, bet uz skatuves parasti stāv basām kājām — gluži kā baskājainā dīva Sezārija Evora.
Esmu anomālija
K.D.Lengas lielākie iedvesmas avoti bija kantri un folkmūzikas zvaigznes Emilū Harisa, Džonija Mičela, Pegija Lī, Loreta Līna un Petsija Klaina. Pirmā dziesma, kas pamatīgi satricināja viņas pasauli, bija Keitas Bušas Wuthering Heights. "Man bija 16 gadu, es dzīvoju nekurienes vidū un tad pēkšņi pēc Dieva gribas radioviļņos sadzirdēju Keitas Bušas dziesmu — un gandrīz nomiru," viņa atceras. "Esmu pārliecināta — ja es būtu puisis, nevis lesbiete, manas dziesmas biežāk skanētu radio, bet es dievinu savu atšķirību. Apzinos, ka esmu anomālija un to, ka karjerā man bija tik daudz kas jāpārvar, bet tas manus sasniegumus padara tikai vērtīgākus," uzsver K.D.Lenga.
Viņai nav par ko žēloties. 1988.gadā viņa uzstājās Kalgari ziemas olimpisko spēļu noslēguma ceremonijā. Viņas dziesmas bieži skan kinodarbos. K.D.Lengas kompozīcijas savā filmā Pat kovboju meičas kļūst skumjas iekļāva Gass van Sants. Viņas dziesma Surrender skanēja Džeimsa Bonda filmas Rītdiena būs vienmēr noslēguma titros (tituldziesmu izpildīja Šerila Krova). Nesen K.D.Lenga ierakstīja The Beatles dziesmas Golden Slumbers kaverversiju animācijas filmai Jautrās pleznas un pati parādījās epizodiskā — bāra dziedātājas — lomā Braiena de Palmas trillerī Melnā dālija ar Skārletu Johansoni.
Mūžīgā kāre
Populārākais, skanējumā popsīgākais K.D.Lengas albums joprojām ir 1992.gada ieraksts Ingenue (uz diska vāka K.D. izskatās neticami līdzīga Braienam Ferijam un Zemfirai), tajā atrodams arī viņas lielākais hits Constant Craving/Mūžīgā kāre. Mūziķe pat necentās atkārtot šo veiksmi un turpmāk izvēlējās klusākus projektus, kas interesē viņu pašu: 2002.gadā kopā ar leģendāro dziedātāju Toniju Benetu viņa izdeva amerikāņu tradicionālo dziesmu izlasi A Wonderful World, 2004.gadā laida klajā kanādiešu dziesmu kolekciju Songs of the 49th Parallel.
Jaunā albuma Watershed veicināšanas kampaņu dziedātāja sāka šā gada janvārī (diskā iekļautas pašas K.D.Lengas sacerētas un producētas dziesmas). Vēl viņa sniedza ekskluzīvu koncertu kruīza kuģa Olivia pasažierēm. Sanfrancisko kompānija Olivia specializējas augstākās klases traveltainment jeb izklaidējošā tūrisma pakalpojumu sniegšanā īpaši lesbietēm. Šā gada pirmais Karību jūras kruīzs bija veltīts tieši K.D.Lengai — kuģa kabīnēs tika izrādīti viņas videoklipi, pasažierēm tika dalīti mūziķes ieraksti. (Kāds mārketings — kontrolšāviens mērķauditorijā!) Kruīzā varēja doties tikai lēdijas, bet pasaules turnejas koncertos K.D.Lenga dzied absolūti visiem.
Neredzamā dīva
K.D.Lenga ir vecās skolas māksliniece — nekāda šova, tikai mūzika. Arī uz Londonas koncertzāles Hammersmith Apollo skatuves viņa cenšas būt pēc iespējas neredzamāka, viņa negrib aizēnot savas dziesmas, tāpēc uz skatuves nav nekādu rotājumu un dziedātājai — nekādu rotaslietu. Viņa ir solīdā uzvalkā ar vesti. K.D.Lengai ir tuvs austrumniecisks askētisms un japāņu modes mākslinieki, kuri nekad nepārvērš sievieti par iekārojamu seksuālu objektu. Tai pašā laikā K.D.Lenga nenoliedzami ir dīva, kurai galvenais ir dziesma. "Mūzika nebija mana izvēle, tā bija dzīves nepieciešamība. Es esmu dzimusi vokāliste," viņa skaidro.
Mūzikā K.D.Lenga ir melanholiska un eleganta, viņas dziedāšanas maniere ir sausa, akurāta, pat atturīga. Koncertā K.D.Lengai svarīgākais ir nezaudēt saikni ar dziesmu, kas ir izpildītājmākslas augstākā meistarības pakāpe. Dziesma viņai ir forma, kas jāpiepilda ar balsi un emocijām. Lai cik personiska arī būtu mūzika, viņa vienmēr saglabā distanci — neatklāj savu dvēseli tiktāl, lai tas nepārprotami kļūtu par garīgu atkailināšanos.
Albuma Watershed dziesmām ir brīva struktūra, tās tiešām tek kā ūdens. Tās ir meditatīvas folkroka romances ar blūza, džeza un bosanovas pazīmēm. Īpašo noskaņojumu tām piešķir K.D.Lengas sniega karalienes balss. Viņas niansētās, kristāldzidrās kompozīcijas, kas ierakstā izklausās kā nepabeigtas, koncertizpildījumā iegūst pilnasinīgu skanējumu. Londonas koncertā, piesakot agrīno dziesmu Wash Me Clean, māksliniece aicināja klausītājus doties dziļā peldējumā un atzina, ka visas viņas dziesmas ir par ūdeni. K.D.Lengas mūzika ir sirds un prāta spēle, viņa ir arī talantīga dzejniece. "Pārāk gudra — lasa tikai vārdnīcas," par viņu bieži raksta kritiķi. Gudriem dziedātājiem — gudri klausītāji…