Izrādi uzvedis britu režisors, teātra kompānijas Improbable līderis Felims Makdermots, kurš katrā savā darbā uzbur neatkārtojamu, mistisku fantāzijas pasauli. Viens no pārsteidzošākajiem iestudējuma Ehnatons elementiem ir žonglēšana, kas tiek sinhronizēta ar Filipa Glāsa mūzikas ritmu. Senajā Ēģiptē žonglēšana bija iecienīts izklaides veids – žonglētāju un dejotāju figūras rotā kapeņu sienas. Izrāde pārsteidz ar noformējumu, horeogrāfiju un kostīmiem.
Ehnatons noslēdz Filipa Glāsa operu triloģiju, kas ir veltīta ievērojamām vēstures personībām (Einšteins pludmalē vēsta par Albertu Einšteinu, Satjāgraha par Mahatmu Gandiju). Komponists uzsver: 18. dinastijas Ēģiptes faraons Ehnatons jeb Amenhoteps IV – tāpat kā Einšteins un Gandijs – ir mainījis pasauli, kurā dzīvojis. Kā izpaudās viņa radikālisms? Ehnatons XIV gadsimtā p. m. ē. mēģināja ieviest Ēģiptē monoteismu, taču šī iniciatīva neguva atbalstu (tomēr tiek uzskatīts, ka viņa idejas atstājušas iespaidu gan uz jūdaismu, gan uz kristietību). Citi faraoni valdīja visu mūžu, bet Ehnatons – tikai septiņpadsmit gadu.
Filips Glāss apgalvo, ka viņu pirmām kārtām saista Ehnatona ideju spēks. "Es uzlūkoju cilvēces vēsturi kā ideju un kultūras vēsturi. Kad domāju par seno Grieķiju, Romu, Franciju, Ķīnu un citām zemēm, pirmais, kas nāk prātā, ir dzejnieki, gleznotāji, rakstnieki, mūziķi, filosofi un domātāji. Tie nav karavadoņi un politiķi," saka Filips Glāss.
Titullomu operā Ehnatons atveido izcilais amerikāņu kontrtenors Entonijs Rots Kostanco. Pie pults – amerikāņu diriģente Karena Kamenseka. 2019.–2020. gadā šis Ehnatona iestudējums papildinās Ņujorkas Metropolitēna operas repertuāru (izrādes notiks no 8. novembra līdz 7. decembrim).
23. novembrī Ehnatons tiešraidē no Ņujorkas būs skatāms kinoteātros visā pasaulē, arī Kino Citadele Rīgā.
Informācija: www.eno.org