Mazā idiota skumjas
Nedēļas nogalē Salacgrīvā gaidāmā festivāla Positivus otrās dienas
koncertus uz lielās skatuves ar savu šovu noslēgs Mobijs (43), kurš
nupat laidis klajā jaunu studijas albumu Wait For Me. Tas ierakstīts
Mobija Ņujorkas mājā, un, savā interneta lapā paša zīmētā
kukaiņcilvēciņa Mazā Idiota (Little Idiot) veidolā sniedzot interviju
žurnālistam sunim, Mobijs stāsta, ka šajā albumā centies radīt tādu
mūziku, kuru pašam patiktu klausīties mājās lietainos svētdienu rītos,
atrodoties savā mazajā guļamistabā, jo lielajā ir iekārtota studija.
Nepilnas divas minūtes garajai Mobija vienpersoniski ieskaņotā
sintētiskā orķestra uvertīrai Division seko Pale Horses. Neaprakstāmi
skumja, bet skaista dziesma par to, kā visa ģimene mirst, ar sievietes
(Zirina Brauna) vokālu un Mobijam tik raksturīgajiem skaņu tembriem, no
kuriem viņš neatkāpjas jau gadiem, jo tieši tie visspilgtāk iezīmē
mākslinieka muzikālo rokrakstu. Kopā ar Sigur Ros sadarbības partneri
Kenu Tomasu albums miksēts uz analogās aparatūras — tas jūtams, ja to
uzmanīgi paklausās ar austiņām. Pats Mobijs jauno albumu raksturo kā
melanholiskāku un atmosfēriskāku par iepriekšējiem, tam nevar
nepiekrist. Trešais — instrumentālais skaņdarbs Shot in the Back of the
Head ar griezīgi spocīgajām skaņām un monotoni fatālo bungu ritmu jau
izklausās pēc britu dueta Death in Vegas, kas muzikālajā daiļradē pēta
sajūtas, kuras cilvēks iztēlojas kā savas pavadones ceļā no šīs uz to
neizzināto pasauli, kas mūs sagaida pēc nāves. Tieši šo skaņdarbu,
atzīstot, ka tas ir komerciāli neveiksmīgs gājiens, Mobijs ir
izvēlējies par pirmo albuma singlu. Tomēr MTV rāda, jo animācijas klipa
autors ir... režisors Deivids Linčs — mūziķa draugs, kurš, noklausoties
skaņdarbu, piekritis veidot klipu.
Varētu, protams, uzskatīt, ka, iztrūkstot pēdējo gadu lielākā Mobija
hita Lift Me Up eksplozīvajai enerģijai, šim albumam ir mazāka
iedarbība uz klausītāju, arī autoram tas prasījis mazāk enerģijas.
Tomēr šī viedokļa aizstāvjus jāapstrīd, jo rakņāšanās skumjās un
drūmākajās fantāzijās, kas albumā nepārprotami jūtama, atņem krietni
vairāk spēka un ir daudz pašdestruktīvāka nekā jautra lēkāšana ar
augšup paceltām rokām, kliedzot "Lift me up, lift me up, Ohla la la
la". Albumā tikai vienā dziesmā dzirdama paša Mobija mūžam it kā
apceltā, bet pašcieņu sakostiem zobiem noturējušā mazā cilvēka tēlam
perfekti atbilstošā trīcošā balss.
Nav brīnums, ka Mobija koncertā pirms pusotras nedēļas Polijas
festivālā Opener dominēja vecie hiti, jo koncertam festivālā, kad ir
iestājusies nakts un klausītāji iesiluši, tomēr jābūt ballītei, nevis
meditācijas seansam ar skaistu ambientu mūziku, kāda būtu jābauda sēdus
vai pat guļus. Jādomā, līdzīgi būs arī Positivus šonedēļ.
Pāragri prognozēt, vai šis albums nozīmē, ka Mobijam popmūzikas pasaule
kļuvusi vienaldzīga līdzīgi kā savulaik Alanam Vailderam, kurš atstāja
Depeche Mode, lai nodotos tikai ambientās mūzikas projektam Recoil.
Mobijs arī iepriekš bijis pietiekami daudzpusīgs — spēlējis pankroku,
house, ambiento un kino mūziku, joprojām viņš papildus koncertslodzei
uzstājas kā dīdžejs. Arī šī albuma dziesmas Study War pamatmotīvs skan
no vinila plates, atsaucei uz to gan nav sanācis vietas kompaktajā
bukletā. Katrā ziņā pēc albuma Wait for Me mēs nezinām, ko no Mobija
varam gaidīt nākotnē. Tāpēc noteikti jāizmanto iespēja aiziet uz viņa
koncertu tepat Baltijas jūras krastā.
Koncerts
Positivus festivālā Salacgrīvā 18.VII plkst.23.30
Moby "Wait For Me"
Mobijs pirms koncerta Positivus festivālā izdod jaunu albumu
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.