Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +2 °C
Apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Taīda: drāma par laicīgo un garīgo

Renē Fleminga un Tomass Hempsons Ž.Masnē operas Taīda tiešraidē no Ņujorkas Vienu no visu laiku valdzinošākajām un artistiskākajām operdīvām Renē Flemingu, turklāt opermūzikas retumā — Žila Masnē operā Taīda — sola kārtējā tiešraide no Ņujorkas Metropolitan operas, kas kinoteātrī Parex Plaza notiks sestdien, 20.

decembrī, plkst.19. Izrāde ar Hesusu Lopesu-Kovosu pie diriģenta pults, līdzīgi abām jau iepriekš redzētajām, ir 2008./2009.gada sezonas jauniestudējums. Režisora Džona Koksa versijā, kas vispirms tika iestudēta Čikāgas Liriskajā operā, piedalās viens no izcilākajiem operas balsu ansambļiem: līdzās Renē Flemingai, kura atveido titullomu — ēģiptiešu kurtizāni, uz skatuves priestera lomā būs pasaulslavenais baritons Tomass Hempsons. "Taīda ir soprānu loma — ikona, viena no muzikāli krāšņākajām lomām, kuras es vispār esmu dziedājusi. Šajā operā ir visi iespējamie soprānu vokālie paņēmieni — sākot ar tumšu lirismu, beidzot ar visvieglāko augšējo pianisimo," Renē Fleminga atklāj intervijā, kas publicēta Metropolitan mājaslapā. Neraugoties uz ārkārtējo vokālās grūtības pakāpi, dziedātājai esot sajūta, ka šī ir viena no vispār četrām lomām visā operas literatūrā, kas rakstīta speciāli viņai... Bet tā, protams, nav. Masnē radīja šo operu un lomu savai laikabiedrei, dziedātājai, kuru neprātīgi mīlēja, ar kuru bija kā apsēsts. Pats operas stāsts ir par augsta stāvokļa kurtizāni, kura, priestera Atanaela dievbijības un labās gribas iedvesmota, atsakās no greznās dzīves un sadedzina savu pili ar visu, kas viņai piederējis, lai fiziski smagā, mokošā grēku nožēlas ceļā caur tuksnesi dotos uz klosteri, kurā pavadīt atlikušo dzīvi. Mūkam ir izdevies glābt kurtizānes dvēseli, pievērst viņu ticībai un dievbijīgam dzīvesveidam, taču atgriezies pie ordeņa brāļiem, viņš apjauš, ka arī Taīda ir viņu pārvērtusi... Sapnī ieraudzījis Taīdas vīziju, viņš vienatnē atkal veic garo ceļojumu caur tuksnesi, lai vēstītu, ka ir iemīlējies un gatavs atgriezties laicīgajā dzīvē. Taču ir jau par vēlu — iemīļotā viņa acu priekšā mirst. "Vislabākās lomas ir tās, kuras ir interesantas un ir izaicinājums arī tēla dramatisma ziņā," norāda R.Fleminga, kuras spilgtā interpretācija titullomā piešķīra īpašu svaigumu šim Ž.Masnē operas iestudējumam Lionas teātrī un ierakstu kompānijas Decca izdotajā kompaktdiskā. Pati dziedātāja bauda ārkārtēji lielu publikas atzinību pasaulē, bet jo īpaši Amerikā, kur viņas vārdā nosauktas pat smaržas La Voce by Renée Fleming (Renē Flemingas balss). Bet tās tirgo vienīgi Metropolitan veikaliņā — turpat, kur iespējams nopirkt gan ierakstus, gan unikālos pašas Metropolitēna operas suvenīrus — operas slavenās lustras minikopijas auskaru vai citu greznumlietu formātā. Par savu māksliniecisko sniegumu dziedātāja ik pa brīdim saņem kādu starptautisku balvu (nav jēgas pat sākt tās uzskaitīt!), bet šoruden Metropolitan 125.jubilejas sezonas atklāšanas koncertā dziedāja speciāli darinātos pasaulslavenu dizaineru tērpos. Tērpus viņas Taīdai veidojis franču modes mākslinieks Kristians Marī Marks Lakruā. Ž.Masnē Taīda ir tipiska primadonnas opera, kurā vadošajai solistei dāvāts viss — iespēja parādīt gan savas balss nianses, gan aktrises spējas. Gatavojot titullomu, R.Fleminga ir pamatīgi iedziļinājusies gan paša komponista biogrāfijā, gan vēsturiskajā kontekstā — kā kurtizānes uztvēra XIX gadsimtā. Tolaik pret vadošajām kurtizānēm izturējās ar cieņu, viņas dzīvoja žilbinošu dzīvi pārticībā un greznībā: bija neatkarīgas, viņu salonus apmeklēja slaveni mākslinieki, mūziķi, intelektuāļi. Operas libretā, piemēram, tauta uzbrūk priesterim dusmās par to, ka viņš aizved prom Taīdu. "Arī mana Taīda ir izcila aktrise, zvaigzne, bet neticami vientuļa..." — tā R.Fleminga. Metropolitēna operā šo Ž.Masnē operu pēdējo reizi iestudēja 1978.gadā, jo ir ļoti grūti atrast piemērotus dziedātājus. Toreiz Taīdas lomu dziedāja leģendārais soprāns Beverlija Silla, kura šovasar aizgāja mūžībā. Sarežģītas ir gandrīz visas lomas, arī Atanaēla un viņa jaunības drauga bagātā Nikiasa loma. Pēdējo operzvaigžņu trijstūrī pārstāv šveiciešu tenors Mihaels Šāde. Parex Plaza paredzētas vēl sešas tiešraides. Nākamā būs Dž.Pučīni Bezdelīga 10.janvārī ar soprānu Andželu Georgiu un tenoru Roberto Alanju galvenajās lomās.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Modes muzeja jaunā izstāde Auksti

Izstāde veltīta rudens un ziemas sezonas apģērbiem un aksesuāriem un aicina iepazīt virsdrēbju vēsturi, kā arī aizdomāties par klimata saikni ar apģērbu, ko valkājam.

Izstāde Eduards Kalniņš 120

Par godu leģendārā latviešu gleznotāja Eduarda Kalniņa 120. jubilejai, Galerijas Daugava paspārnē izdots vērienīgs albums, kurā reproducētas autora gleznas, fotogrāfijas no ģimenes arhīva un paša...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja