Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +5 °C
Daļēji apmācies
Svētdiena, 17. novembris
Uga, Hugo, Uģis

Kurta Veila operu „Mahagonijas pilsētas uzplaukums un bojāeja” rādīs tiešraidē no Madrides

Kurta Veila un Bertolda Brehta operas iestudējums „Mahagonijas pilsētas uzplaukums un bojāeja” („Rise and Fall of the City of Mahagonny”) būs skatāms tiešraidē no Madrides Karaliskā teātra kinoteātrī "Rīga" šo ceturtdien, 30. septembrī plkst. 21 - informē kinoteātra mārketinga menedžere Olga Savina.Šis ir teātra kompānijas "La Fura dels Baus" režisoru Aleksa Ollē un Karlosa Padrisa uzvedums ar izcilu izpildītājsastāvu, kurā ir arī kanādiešu superzvaigzne – soprāns Meišu Brēgergosmane un vācu tenors Mihaels Konigs. Pie izrādes diriģenta pults būs Pablo Erass-Kasado.

Mahagonijas pilsētas uzplaukums un bojāeja” ir operas „Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny” (1929) angliskā versija. Šajā pārsteidzošajā darbā Kurts Veils atklāj savu muzikālā teātra koncepciju vēl izteiksmīgāk, nekā slavenajā „Trīsgrašu operā” (1928.), savienojot neoklasicismu, ekspresionismu, džeza un kabarē melodijas ar tradicionālās operas elementiem. Operas pamatā ir dziesmuspēle „Mahagonija” (1927), kas apvienoja populāras dziesmiņas ar Bertolda Brehta tekstiem („Alabama-Song”, „Benares-Song” u.c.) un ar atonālām instrumentālajām starpspēlēm. Šīs melodijas Veils atkārtoti izmantoja operas žanrā, radot pats savu mūzikas valodu, kurā Buzoni, Šrekera, Krženeka un Hindemita ietekmes pastāv līdzās smalkām norādēm uz Veila mīļākajām operām - Mocarta „Burvju flauta” un K. M. Vēbera „Burvju strēlnieks”.

Operas libretu Brehts veidojis saskaņā ar episkā teātra principiem. Sižetu veido virkne ainu, kas izaicina ar asu kapitālistiskās sabiedrības kritiku. Operas uzmanības centrā ir „pilsēta-paradīze” Mahagonija, kur nauda tiek mainīta pret baudu. Pilsēta atrodas tuksnesīgas nekurienes vidū Amerikā, un to vada trīs bēgļi – Fatijs „Grāmatvedis”, Trīsvienības Mozus un atraitne Leokādija Begbika. Šajā pilsētā, kur iespējams ir viss un vienīgais noziegums ir būt trūcīgam, dzīvo ar pastāvošo kārtību neapmierināti ļaudis - tādi kā meža cirtējs Džims Makintairs un prostitūtas - tādas kā Dženija Smita. 
Operas pasaules pirmizrādi 1930. gada 9. martā Leipcigas Jaunajā teātrī pārtrauca Hitlera SA vienība, nacistu partijas pirmā pusmilitārā organizācija un tās atbalstītāji. Slavenāsaktrise un dziedātāja Lotte Lenja (Kurta Veila sieva) apmeklēja pirmizrādi Leipcigā un viņas atmiņas par notikušo publicētas kompānijas "Columbia" 1956. gadā izdotajā operas skaņuplates ieliktnī: „Laukums pie operas bija pilns ar nacistu „brūnkrekļiem”, kas nesa plakātus, kuros protestēja pret „Mahagonijas” izrādi. Jau labu brīdi pēc izrādes sākuma es piepeši iztrūkos no pārdomām – ap mums valdīja spriedze, dīvaina un nepatīkama. Opera tuvojās noslēgumam, kad spriedze eksplodēja – atskanēja svilpieni un ūjināšana; līdz ar pēdējo ainu ejās sākās pirmie kautiņi, publika bija pārvērtusies kliedzošu cilvēku pūlī; nemiernieki jau bija uz skatuves, skatītāji panikā centās izlauzties līdz izejai, un kārtību teātrī atjaunoja tikai ar lielu policijas spēku palīdzību, ”pieredzēto atminējusies aktrise.

Tiešraide 30. septembrī sāksies plkst.21 un ilgs aptuveni 2 stundas 40 minūtes, ieskaitot starpbrīdi.
Biļetes tirgo kino „Rīga” un „Biļešu servisa” kasēs, kā arī interneta vietnē par 6 līdz 12 latiem.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja