Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +9 °C
Apmācies
Sestdiena, 16. novembris
Glorija, Banga

Amnesia retrograda

Šādu diagnozi dakteri nosaka filologam un bukinistam Džanbatistam Bodoni jaunākā Umberto Eko romāna Ķēniņienes Loanas noslēpumainā uguns centrālajam varonim, kurš pēc insulta neatceras neko, kas ar viņu noticis, kas viņš ir un tā tālāk, toties brīnumainā kārtā šīs cilvēciskās būtnes atmiņa saglabājusi pamatīgu "kultūrbagāžu" — iepazīstinot citus ar sevi, Bodoni kungs, kurš sevi neatceras, lieliski citē Mobija Dika sākuma frāzi "sauciet mani par Ismaēlu", sievai atzīstas, ka jūtas kā spiegs no hrestomātiskās film noir klasikas Dosjē Ipkress ("Berlīnes sienas vairs nav, no padomju impērijas pāri palikuši ragi un nagi"; "Ak Dievs, uz mirklīti atslēgsies, un jūs jau impēriju un Mūri esat sagrāvuši.

.. labi, labi, mēģināšu noticēt šai pasaciņai..."), nu, ko es te neveikli pārstāstīšu garā, smagā, bet aizraujošā Eko romāna sižetu, kurā bez piedzīvojumu mežģīnēm, protams, cienījamo literatūrpētnieku interesē atmiņas paradoksi.

Eko turpina izkopt savu 90.gados aizsākto teoriju par... trim atmiņas tipiem –— organisko, minerālo un botānisko (jeb papīra atmiņu, kā profesors to dēvē). 1991.gadā kādā lekcijā Eko paziņoja: "Mums ir trīs veidu atmiņas. Pirmā, organiskā, ir tā, kura iemitinājusies cilvēka miesā un asinīs un kuru kontrolē smadzenes. Otrā ir minerālā, turklāt cilvēcei ir divu tipu minerālā atmiņa — pirms tūkstoš gadiem šī atmiņa tika iemiesota māla plāksnītēs un obelisku zīmēs, kuras tur iegreba cilvēki. Šim pašam tipam atbilst arī kompjūteru elektroniskā atmiņa, kas tikai iegrebta silikonā. Un ir trešais — augu valsts atmiņas tips, ko reprezentē papirusi un vēlāk — grāmatas, drukātas uz papīra".

Vēlāk, kādā publiskajā lekcijā ironizējot par Platona dialogu Fedrs, Eko savu ideju par "botānisko atmiņu" noved līdz būtiskai konsekvencei: "Mēs taču zinām, ka grāmatas — tas nav vis vieglākais veids, kā piesavināties svešu gudrību, gluži otrādi, — grāmatas ir mašīnas, kas provocē attīstīt personīgās domas, un, tikai pateicoties rakstības izgudrošanai, ir radusies iespēja saglabāt cilvēcei tādu spontānās atmiņas šedevru kā Marsela Prusta Zudušā laika meklējumos. Otrkārt, ja kādreiz atmiņu trenēja, lai tajā "saglabātu" faktus, tad pēc rakstības izgudrošanas atmiņu sāka nodarbināt, lai tajā saglabātu grāmatas (stāstus). Grāmatas norūda atmiņu, nevis to dzen izlaidībā."

Umberto Eko varoņa bukinista atmiņā dzīvo Rembo, D"Anuncio, Bodlēra, Lorkas, Prusta, Leopardi, Simenona, Melvila, Po un daudzu citu ģēniju stāsti/grāmatas. Eko visu, ko mēs esam paraduši dēvēt par literatūru, ietērpis brīnumdaiļās ķēniņienes Loanas orālajās aurās (tās ir tās liesmas, tā vilinošā noslēpumainā uguns). Protams, ķēniņiene Loana tikai atmiņās izrādās "brīnumdaiļa", varbūt patiesībā (bet kas tā īsti ir?) un realitātē (un kas ir tā?) Loana ir kaprīza treššķirīga bordeļa bārdāma, kas sazin ko no sevis iedomājusies. Eko liek izvēlēties, kurai atmiņai katrs lasītājs dod priekšroku — tai atmiņai, kas vienmēr ir BĪSTAMA, vai tai atmiņai, kas ir DAIĻA? Atmiņa, kura ir daiļa — nu, mīļie, mūsu laikos tas skan kā ķecerība.

Pats autors Umberto Eko paziņoja, ka romānus vairs nekad nerakstīs. Tas notika 2004.gadā, kad iznāca šis — par atmiņu. Ko nu?

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja