Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +1 °C
Apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Dzīvnieku asinis

Vispār šai vajadzēja būt tādai kā jubilejas slejai. Spriežot pēc manas failu nosaukumu sistēmas, šī varētu būt mana simtā sleja avīzē Diena. Gribēju rakstīt par sleju rakstīšanu, bet aktuālie notikumi kārtējo reizi ieviesa korekcijas manos plānos, jo vairāki cilvēki lika manīt, ka man vajadzētu komentēt diskusiju par grozījumiem Dzīvnieku aizsardzības likumā, un sāku domāt, ka varbūt patiešām vajag, lai gan pārliecināts neesmu. Viens iemesls manām šaubām bija tas, ka, manuprāt, konkrētajā diskusijā sarežģītākie ir nevis filosofiskie un ētiskie, bet empīriskie un politiskie jautājumi.

Empīriskie jautājumi ir — kurš nogalināšanas veids ir nesāpīgāks — upuri pirms rīkles pārgriešanas apdullinot vai neapdullinot — un vai kautuvēs viss notiek tā, kā paredzēts gan vienas, gan otras metodes aizstāvju priekšrakstos. Uz otro jautājumu atbilde, protams, ir negatīva, bet novirzes pakāpi var noteikt vienīgi ar empīriskiem pētījumiem. Diemžēl jāpiekrīt deputāta V.Kraukļa aizrādījumam, ka tas, ka kaušana atbilstoši ebreju un musulmaņu prasībām izskatās baismīga, nenozīmē, ka citas metodes ir labākas. Uz pirmo jautājumu atbilde ir neskaidra, jo pētnieki, cik zinu, ir nonākuši pie diezgan dažādiem secinājumiem, bet liela daļa pētījumu atbalsta apdullināšanu pirms nogalināšanas.

Visvairāk šajā diskusijā man nepatika, kā tika izspēlētas "mūsu tradīciju" un "mežoņu likuma" kārtis. Protams, ne tikai racionāla ētika, bet arī kultūra nosaka izpratni par pieļaujamo, piemēram, Kora Daimonda kādā rakstā norāda, ka mēs neēdam amputētas kājas ne jau tāpēc, ka tas sagādā kādam ciešanas, vienkārši neēdam, un viss. Tomēr ebreju un musulmaņu tradīcijas par "mežonīgām" uzskatīt būtu pārsteidzīgi. Atgādināšu, ka runa ir par kaušanas priekšrakstiem, kas balstās Bībelē (5. Moz. 12:16, sk. arī Apustuļu darbus 15:29), un gan Bībele, gan Korāns prasa cieņu pret Dieva radību, liecībās par Muhamedu atrodams skaidrs nosodījums nežēlībai pret dzīvniekiem (Bukhari hadīsi 4, 54:535) — sieviete, kas piesējusi kaķi un nav to barojusi, nokļūs ellē. Tas, vai Bībele pielīdzināma vudū (atsauce uz vienu no protestētāju plakātiem), ir interesants jautājums, bet pārāk demonizēt tos, kas tic Bībelei vai Korānam, manuprāt, nevajadzētu.

Cita lieta, ka reliģiskiem priekšrakstiem atbilstošas kaušanas aizliegums nebūtu uzskatāms par tiešu reliģiskās brīvības pārkāpumu, jo, lai gan Bībele un Korāns aizliedz ēst "nešķīstu" gaļu, gaļas ēšana nav ne ebreju, ne kristiešu, ne musulmaņu pienākums, un atturēšanās no gaļas ir drīzāk tikums (Ādams un Ieva bija veģetārieši, nākotnes valstībā nevajadzēs nogalināt — Jes. 65:25 utt.). Arī arguments, ka cilvēki pēc dabas ir gaļēdāji (TV ekrānā to izteica M.Roze), nav adekvāts, jo, pat ja gaļa ir nepieciešama veselīgai dzīvei, tā nepieciešama tik nelielos daudzumos, ka pašreizējās gaļas industrijas prakses tas nekādā veidā neattaisno. Diskusijas par kaušanas paņēmieniem vajadzēja izmantot, lai pievērstu uzmanību jau esošajām normām, un jāmaina ir visas, ne tikai "svešās" tradīcijas.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Izstāde Eduards Kalniņš 120

Par godu leģendārā latviešu gleznotāja Eduarda Kalniņa 120. jubilejai, Galerijas Daugava paspārnē izdots vērienīgs albums, kurā reproducētas autora gleznas, fotogrāfijas no ģimenes arhīva un paša...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja