Jo tad šīs kultūras atspoguļojas kā spogulis spogulī un interpretāciju iespējas kļūst bezgalīgas. Jebkura "nacionāla" literatūra top vai nu nacionālistiska, vai nu provinciāla. Un arī šeit, Latvijā, manuprāt, būtu ļoti labi, ja latviešu rakstnieki - par to mēs runājām beigās, taču tagad to pateikšu kā preambulu mūsu intervijai, - ja latviešu kultūras darbinieki sajustu, ka uzņem sevī ne tikai latvisko kultūras daļu, bet arī vēl kādu citu. Tad viss nostāsies savās vietās. Jo visas citas literatūras pastāvēšanas formas kļūst miestiņa mēroga un mirst, sāpīgi agonēdamas. Kā cilvēks, kas Eiropā jūtas kā savējais un arī Krievijā to, kas notiek kultūras līmenī, uztver kā savu kultūru, varu teikt, ka tas patiešām dod man iespēju vismaz - neķeršos tagad pie plašiem vispārinājumiem, - taču vismaz izdzīvot kā rakstniekam. Izdzīvot un turpināt darīt to, ko es vēlos darīt. No šāda skatpunkta es tad arī analizēju tos notikumus, kuri tiks publicēti šajā intervijā.
To, kas pašlaik
notiek Krievijā, Kremlis dēvē par suverēno demokrātiju, Ņikita
Mihalkovs - par apgaismoto konservatīvismu, bet jūs esat izteicies, ka
"viņi" veidojot Irānas situāciju - ortodoksālu civilizāciju. Kāpēc tik
atšķirīgi raksturojumi?
Nu, pirmkārt, es pavisam
negribētu komentēt Mihalkova sacīto, jo pēc tam, kad esmu viņu
uzvarējis, komentēt uzvarēto būtu mazliet dīvaini. Jo, protams, tas nav
apgaismotais konservatīvisms, tas ir servilisms. Tas nozīmē dzīvot uz
ceļiem. Televīzijas skatītāji nobalsoja par to, ka negrib dzīvot uz
ceļiem.
Atgādiniet, lūdzu, par ko ir runa.
Notika
tradicionālais duelis NTV kanālā Pie barjeras. Saruna bija par to, ka
Mihalkovs bija parakstījis kultūras darbinieku atklātu vēstuli - viņu
bija trīs, Mihalkovs kļuva par ceturto. Viņi lūdza Putinu palikt uz
trešo termiņu. Vispār jau iegansts nebija tik nozīmīgs - vai mazums,
kas to var palūgt. Taču viņi pretendēja uz to, ka kopā ar viņiem esot
65 tūkstoši zinātnes, mākslas un literatūras darbinieku, un turklāt
viņi uzskatīja, ka šis vispār ir visas tautas lūgums. Kāpēc tas bija
vēsturisks notikums? Vēlēšanu priekšvakarā milzīgs skaits Krievijas
iedzīvotāju, kuri skatās televīziju, saprata strīda būtību un nāca pie
secinājuma, ka nevēlas dzīvot uz ceļiem. Mihalkovs zaudēja, jo
nesaprata vienu lietu. Ka, ja viņam viss patīk - tā viņš arī pateica -
"man viss patīk" -, ir tomēr miljoni cilvēku, kuriem daudz kas nepatīk.
Krievu cilvēkam attiecībā uz politiku ir divas nostājas. Pirmā -
viņu neapmierina abstrakta demokrātija. Viņš nesaprot tādus vārdus kā
"brīvība", "liberālisms". Nesaprot tāpēc, ka šie vārdi Krievijas
valstiskumā neieguva konkrētību ar pozitīvu zīmi. Tas nenotika,
pateicoties mūsu mīļo demokrātu, manu draugu kļūdām deviņdesmitajos
gados. Es pazīstu visus šos cilvēkus - gan Čubaisu, gan Gaidaru, gan
Ņemcovu, gan Hakamadu -, kuri skatījās uz cilvēkiem kā uz tādām sīkām
utītēm, kas tur lēkā. Nu, nedrīkst tā politikā darīt!
Krievijai
deviņdesmitajos gados bija izdevība kļūt par demokrātisku valsti. Mums
pietrūka politiskā ģēnija. Mums pietrūka Pētera I, varbūt Aleksandra
II. Tā vietā sēdēja piedzēries Jeļcins, nav slikts vecis, taču nebija
politisks ģēnijs. Un viss. Mēs sakompromitējām demokrātijas jēdzienu
Krievijā.
Mihalkova valsts kā krusts -varas vertikāle un ekonomikas un kultūras horizontāle - nupat gan arvien vairāk izskatās pēc staba.
Es
neticu šīm Mihalkova metaforām. Nesaprotu, piemēram, kas ir tas
"apgaismotais konservatīvisms", jo tur nav tās apgaismotības. Šajā
gadījumā tas ir tikai tāds mēra sajūtu zaudējis nacionālisms. Es
neredzu šo krustu. Tās ir blēņas. Man šķiet, tas ir tāds cilvēks…
Iedomājieties, es jums pateiktu - "bet man viss patīk". Jūs teiksiet -
kā tad tā, tauta dzīvo trūkumā, - un es pateiktu - bet man par to tautu
nospļauties. Nu, un ko tālāk? Bet tālāk es pateiktu - jūs neko nezināt,
bet man tas ir apgaismotais konservatīvisms, un viss. Tā ir tāda
diezgan kundziska pozīcija.
Vai tā ir Krievijā bieži sastopama kultūras darbinieku aprindās?
Nē,
ne tuvu ne. Mihalkovs tāpēc arī zaudēja, ka tā ir kundziska, pretīga
tāda cilvēka pozīcija, kuram viss ir un tas ir no varas saņemts,
turklāt viņš vēl ir arī visā valstī pazīstams. Bet kopējā nostāja
diemžēl ir pavisam citāda. Es saku diemžēl, jo nevaram runāt par
inteliģences pozīciju, varam runāt tikai par kādu atsevišķu cilvēku
pozīciju. Jo inteliģences Krievijā pašlaik nav. Nav, jo tā savu misiju
ir izpildījusi - kā kasta, kas cīnījās par tautas atbrīvošanu un laimi.
Tagad ir citi spēki, piemēram, vidusšķira, kas paklusām Krievijā ieņem
arvien lielāku vietu un ir politiski neitrāla, proti, pieņem Putina
stabilizāciju, pieņem vēl kādas lietas, ko tai saka Putina partija.
Taču, no otras puses, tā principā grib, lai to liek mierā. Grib
nopelnīt naudu, lai ir laba mašīna, labs dzīvoklis.
Kam
būtu jānotiek, lai tas mainītos un lai, kā jūs esat teicis,
demokrātijas sēnes, kuras augot lēni, augtu ātrāk? Jākrītas naftas un
gāzes cenām?
Cenas - tas pats par sevi. Šo tēmu pašlaik
pat neapskatīsim, jo nav saprotams, kas notiktu. Vai nu tas būs
sprādziens, vai nu apātija, vai nu kompromisi, nav saprotams. Un vispār
- uzreiz pateiksim, ka Krievija pašlaik ir pilnīgi neparedzama valsts.
Tagad pie uzvaras nonākusi Vienotā Krievija un diezgan konservatīvas
aprindas, taču mēs un vispār neviens nevar zināt, kas tālāk notiks. Vai
viņi izmantos Irānas paraugu, cik lielā mērā nostiprināsies
pareizticīgā baznīca, kura tieši šogad kļuva par svarīgu politiskās
darba kārtības noteicēju. Taču ir arī kaut kas cits, ir jaunatne, kura
kopumā izmanto visai lielas brīvības. Tie ir cilvēki, kuri izvēlas, kur
mācīties, kur strādāt, nav tiešā veidā atkarīgi no valsts, var būt
budisti vai katoļi. Viss ir, grāmatu jūra, var izvēlēties jebko. Lūk,
šī brīvība jāaizstāv līdz galam.
Pirms dažiem gadiem
jūs raksturojāt Putinu kā aktieri, kas spēlē tukšumu, kuru ikviens var
aizpildīt, ar ko vien vēlas. Turklāt paudāt cerību, ka viņš paliks šāds
aktieris un nekļūs par režisoru. Kā jums tagad šķiet - vai otrā termiņa
beigās viņš arvien ir aktieris vai tomēr jau režisors?
Domāju,
tagad viņš izvēlējies sev lomu - Krievijas glābējs. Pirmām kārtām
glābējs no morālās krīzes. Tas nozīmē pareizticīgo ideoloģiju un
civilizāciju, cīņu pret tām vērtībām, kuras tiek uzskatītas par
postošām, - dekadenci, Rietumiem un visu pārējo. Izvēle ir izdarīta,
un, protams, viņš tagad ir kļuvis par režisoru. Var teikt, ka pirmo
termiņu viņš mācījās būt par aktieri, bet otro mācījās būt par
režisoru. Viņš aizpildīja savu tukšumu ar zināmu ideoloģiju, viņš to
atrada.
Kā jūs to raksturotu?
Tā ir
ideoloģija, kas saistīta ar pareizticīgajām vērtībām, ideoloģija, kas
var novest pie kaut kāda krievu fundamentālisma. Reģionālā līmenī,
piemēram, ja aizbrauc kaut kur uz Sibīriju, tev vaicā - zināt, kāpēc
Krievijai tagad ir tik daudz ienaidnieku? Tāpēc, ka viņi ir dēmoni,
viņi kārdina Krieviju, bet mēs - eņģeļi, kuriem, dabiski, dēmoni mēģina
nodarīt kaitējumu. Saprotat? Top jau Krievijas metafizisks tēls - kā
valsts, kura nes kaut kādu mesiānisma gaismu.
Kā to var
savienot ar Putina solījumiem slaktēt čečenus atejā, piedāvājumu franču
žurnālistam veikt Maskavā apgraizīšanu, demonstratīvās, teju rituālās
slepkavības - Ļitviņenko ar poloniju, Poļitkovsku kā dāvanu Putinam
dzimšanas dienā? Vardarbība iznāk esam daļa no šīs gaismas?
Nevajag
visu sagāzt vienā kaudzē. Domāju, ka Poļitkovska vispār nav uz Putina
sirdsapziņas. Kāds nogalināja un varbūt iedomājās, ka tā ir dāvana.
Domāju, Puškinam vienalga taisnība ar to paradoksālo frāzi par Nikolaja
I valdību, ka pie mums Krievijā vienīgais eiropietis ir valdība.
Uzmanīgi, tā ir taisnība! Putins šobrīd, pēc vēlēšanām, ir liberālāks
nekā astoņdesmit procentu Krievijas iedzīvotāju. Ja mēs tagad sarīkotu
tās vēlēšanas, par kurām sapņo Rietumi, - viss, atvērsim visas slūžas,
un lai Krievija izvēlas, - domāju, ka pie varas nāktu kāds vēl labējāks
par Žirinovski. Nāktu cilvēki, ar kuriem Krievijā mēs vairs neatrastu
nekādu kopēju valodu, pilnīgi.
Kas tie būtu, ja pašreizējam režīmam nav faktiski nekādas reālas opozīcijas?
Šis
cilvēks uzzīmētos. Ja dotu iespēju runāt no spēka pozīcijām, diezgan
liels cilvēku skaits sāktu runāt no šādām pozīcijām, kas būtu daudz
cietākas nekā Putinam. Saprotiet, mēs strādājam ar valsti, kurā vēl ir
milzīgs skaits arhaisku spēku. Es pasvītroju vārdu "arhaisku" - tie ir
cilvēki, kuriem patīk spēka kults, no tā arī par to slaktēšanu atejā -
tā ir spēle ar šiem cilvēkiem. Tie ir cilvēki, kuri saka - kāpēc mēs ar
viņiem ceremonējamies, labāk sadosim pa purnu. Bet sadošana pa purnu
var beigties ar jebkādu rituālu rīcību. Mums ir jāsaprot, ka Krievijā
nekad nav bijis politiskās audzināšanas. Ka Krievija ir valsts, kur
vārds "politika" un politiska rīcība ir iekrāsota ar asinīm. Tāpēc te
rodas kaut kāda sakrāla zona, ko pastāvīgi piepilda visdažādākie
briesmīgi redzējumi, un tas diemžēl nav mīts, tā ir absolūta realitāte.
Ja būtu politisks ģēnijs, kas strādātu demokrātijas labā, varbūt
Krievija šajos gados jau būtu paaugusies. Taču tagad mēs redzam pretēju
procesu, redzam, ka Krievija atgriežas - ne pie komunisma, ne pie
padomju tipa totalitārisma, - tā atgriežas pie tādas normālas kroņa
birokrātiskas sistēmas. Nikolajs I, Aleksandrs III - lūk, tie ir tie
zēni, kuriem laiks pateikt "labdien".
No vienas puses,
birokrātiska sistēma, no otras - pareizticība un krievu nacionālisms kā
tās ideoloģijas pamats. Vai tas nav ceļš uz Krievijas sabrukumu?
Ir
ceļš, taisns ceļš. Katru reizi Krievija uzkāpj uz tā paša grābekļa. Ja
tas tā turpināsies, Krievija būs atkal pakļauta ļoti nopietniem
turpmākas sairšanas draudiem. Taču - ej nu to visu savieno. Taktisku
apsvērumu dēļ daudz vienkāršāk ir mazliet iesaldēt Krieviju, kā teica
Konstantīns Ļeontjevs - vajag mazliet iesaldēt Krieviju, lai tā
nesmirdētu. Šis ir arī Mihalkova cienītā Iļjina konservatīvisms, ko
citē arī Putins. Saprotiet, kad tu nāc pie varas, tu ieraugi, ka viss
tek, kaut kāds štrunts, strutas plūst, un vienīgais, par ko domā, ir -
vertikāle, iesaldēt, citādi viss sabruks, visu izzags, valsts iet
postā. Taču, kad to visu iesaldē, izrādās, ka vertikāle pārvēršas par
putnu - ir viens spārns, kas ir vairāk liberāls, otrs, kas ir vairāk
konservatīvs, un viss sāk šūpoties turpu šurpu, un galu galā notiek
centrālās elites interešu nesakritība, un tas viss sāk grūt. Un,
dabiski, pakāpeniski sāk nobriest arī masu neapmierinātība. Lai tas
nenotiktu, tiek ieslēgtas noteiktas politiskas tehnoloģijas, tiek
veidotas jaunatnes kustības, tagad tiek būvēta bērnu kustība, tiek
atrasti vēl citi spēki - lai stabs neļogās, to nostiprina no apakšas.
Un kādu laiku tas neļodzīsies.
Kāpēc tad nervozēja, piekāva Kasparovu?
Nu,
domāju, ka tie ir šīs vertikāles trūkumi. Jo, kā es teicu kādā citā
televīzijas raidījumā, - ja no rīta tējas vietā iedzer kafiju, tad pret
vakaru var notikt Oktobra revolūcija. Es uzskatu, ka Krievijas
mistiskais uzdevums nav līdz galam skaidri noteikts. Piemēram, Šveicē
ir, Francijā, laikam arī Amerikā - tās var šūpoties, taču mēs zinām to
stāvokli, tas ir noteikts. Bet Krievijā nav. Ja nav, tad no jebkura
nieka - no jebkura sērkociņa, no vienas nepareizi aizpīpētas cigaretes
- var izcelties jebkas. Es domāju, ka vara vienkārši baidās no savas
pašas juridiskās nekompetences. Nu, cik tad ilgi var būvēt vertikāli?
Tie taču jau ir to pašu pēdējos divdesmit gados pieņemto likumu
pārkāpumi. No vienas puses, tāda uzvedība kaitē Krievijas tēlam gan
pašā Krievijā, gan Rietumos. Bet, no otras puses, iespējams, juzdami šo
nestabilitāti, viņi saprot Krievijas stāvokli un varbūt pareizi reaģē
uz to, kas var notikt, uz turpmāko notikumu neparedzamību.
Vēl
viens zīmīgs notikums pirms vēlēšanām bija skandāls ar Tretjakova
galerijas socārta izstādi, no kuras pirms sūtīšanas uz Parīzi kultūras
ministrs lika izņemt vairākus desmitus darbu. Par kādu nervozitāti tas
liecina?
Tā gan ir tiešām slikta zīme. Jo pirmo reizi
divdesmit gadu laikā nolēma nokārtot attiecības ar kultūru. Esmu
kategoriski pret šādu attiecību nokārtošanu. Visas šīs bildītes ir
absolūti nevainīgas. Socārts ir parodija par sociālistisko reālismu ar
popārta paņēmieniem. Socārts ir nepakļaušanās retorika, proti, sava
veida estētiskā dumpja retorika. Tomēr ar to ir jāsamierinās, jo tieši
šī māksla arī ir tas, kas veido Krievijas kultūru. Ja pret to
sacelties, tad, protams, var būt nepatikšanas māksliniekiem, taču pēc
tam pašus šīs mākslas vajātājus attēlos kā neapdāvinātus birokrātus,
kuri nav sapratuši, ka karot pret mākslu nozīmē karot pret sevi. Un
tieši tas man liek saspringt, jo te sāk izpausties tā pati ideoloģiskā
struktūra - gan pareizticīgās civilizācijas, gan vispār varas
bronzēšanās, kad nedrīkst runāt ne tikai no parlamenta tribīnes, bet
arī no mākslinieka darbnīcas runāt. Tas tik un tā neies cauri. Ja to
nerunās zēni no Maskavas, to runās zēni no Rīgas vai Ņujorkas un
Parīzes. Tagad pasaule ir atvērta, pret to nav iespējams cīnīties, tas
ir faktiski tāds pareizticības Donkihots, kas to izlēma darīt.
Kultūras ministrs?
Nē,
es domāju, ka tās ir vēsmas, kurām varēja pieskaņoties jebkurš -
nacionālisti parlamentā, baznīca, visi tie, kuri uzskata - mums tādu
diskursu nevajag, mums vajag paklausības, varas cienīšanas, godbijības
un varbūt pat pazemības diskursu.
Ja runājam pavisam vienkārši,
pašlaik notiek pārkodēšana. Ja Rietumos cilvēks ir visu lietu mērs, tad
Krievijā cilvēkam vienmēr bija jākalpo valstij un baznīcai. Divdesmit
gadus mēs bijām nācija, kas centās dzīvot pēc likuma, ka cilvēks ir
visu lietu mērs. Nesanāca. Sanāca kroplība un haoss. Un tagad pateica -
bet pamēģināsim tā, ka jūs, raugi, kalposiet valstij, baznīcai,
kārtībai, un varbūt tādā veidā Krievijā viss arī izdosies.
Jūs
teicāt, ka inteliģence astoņdesmitajos gados palīdzēja atbrīvot
Krieviju. Taču vismaz jūs pats to sākāt vēl agrāk, pilnīgas stagnācijas
laikos. Jūsu rediģētais almanahs Metropole sagādāja prieku miljoniem
lasītāju, taču jums pašam tā bija ļoti sarežģīta izvēle. Kas jums lika
to darīt, kas bija tas, kāpēc nevarējāt to nedarīt?
1979.gadā
bija beigušās pilnīgi visas atkušņa privilēģijas. Viss bija beidzies.
Pēdējais vagons, kurā aizbrauca mūsu šesdesmitnieki, bija Bitova un
Ahmaduļinas vagons, abi bija dzimuši 1937.gadā. Bet mums vairs nebija
palicis nekas, viss bija tumšs. Ja kāds uzrakstīja dzejoli un tajā
vairākas reizes atkārtojās vārds "melns", to nepublicēja, jo skaitījās,
ka tas ir pesimisms. Tas vienkārši bija jau… Un es izdomāju almanahu
Metropole kā dumpi pret cenzūras un redaktūras virskundzību, kas neļāva
mums dzīvot kā jaunai paaudzei. Biju tiešām izdomājis tādu mazu
atombumbu, jo savienoju liberāļus, kuri Padomju Savienībā vēl skaitījās
disidenti, bet to režīms nevarēja paciest. Sprādziens bija tik
briesmīgs, ka padomju literatūra pēc tā vairs neatlaba.
Jūs Latvijā neesat pirmoreiz. Vai pazīstat Latvijas kultūru un šejienes kultūras vidi?
Ziniet, es šajā ziņā esmu absolūts, kā lai to pasaka, nevis pat amatieris, bet gan antiprofesionālis, neko no tā nesaprotu, kā šeit veidojas kultūras un arī politiskā situācija. Es zinu, ka Latvijai ir bijis ļoti sāpīgi un ļoti smagi, un visas manas simpātijas ir Baltijas valstu pusē, citādi nemaz nevar būt. Saprotams, ka bija gan Molotova un Rībentropa realitāte, deportāciju, cilvēku ciešanu realitāte, un tas viss ir briesmīga traģēdija. Es tikai gribu pateikt: aug jauna paaudze gan Krievijā, gan Latvijā, atzīt visas šīs vēsturiskās nelaimes ir nepieciešams, bet… Bet - un tas laikam ir galvenais - es gribētu, lai kultūras Latvija barotos no tām sulām, kuras ir reālajā Krievijā, dzīvajā Krievijā, mūsu rakstnieku, mākslinieku Krievijā, tajā Krievijā, kura man pašam ir ļoti dārga un mīļa. Es gribētu, lai Latvija polemikas degsmē vai man ļoti saprotamās vēsturisko pārinodarījumu sajūtas degsmē nepazaudētu to Krieviju, kuru es mīlu, to Krieviju, kura ir gatava sniegt milzīgas kultūras iespējas. Es šeit satieku cilvēkus, kuri smalki, skaisti un lieliski pazīst Krievijas kultūru, ne sliktāk kā mēs. Kad es tiekos ar tādiem cilvēkiem, man arī ir sajūta, ka Latvija var nospēlēt visdažādākās kultūras lomas. Tā var būt valsts, kurai kā vienkārši nomaļus vērotājai būtu savi vērtējumi, kuri, piemēram, man būtu ļoti svarīgi. Tā var vienkārši kā dažādu kultūru krustceles uzņemties šo dažādo savienošanas ideju.
Tāpēc es gribētu, lai mēs paliktu un turpinātu būt draugi, tikai ne jau tajā falšajā, sapuvušajā nozīmē - kā valstiski, lojāli darbinieki -, bet vienkārši pārņemtu pieredzi. Mēs jūs redzētu kā interesantu kultūru krustojumu, jūs atrastu Krievijā tās vērtības, kuras mēs tik tiešām mēģinām nosargāt. Tad abpusēja interese, skaidra attīstības perspektīva, tāda, kas nevienam neuzliktu nekādas saistības, būtu pievilcīga. Es - par mūsu attiecību pievilcīgumu.