Kad tālajā 1989.gadā Jurija Levadas vadīta sociologu grupa
aizsāka pētīt to, ko viņi paši nodēvēja par padomju cilvēku, viņi
paredzēja, ka šim arhetipam vistuvākajā laikā būtu jāizzūd. Viņu
konstruētais Homo Sovieticus dzīvoja ideoloģisku pretrunu,
paternālisma, izolētības un aizdomu pilnā pasaulē. Pēc dzelzs
priekškara krišanas tas vairs nebūtu dzīvotspējīgs.
Padomju Savienība vieniem beidzās ar brīvību, bet citiem ar
neveiklības sajūtu. Neraugoties uz neizmērojamajiem padomju tautas
garīgajiem un fiziskajiem upuriem, proletariāta diktatūrai tomēr
nebija lemts nodibināties. Salīdzinājumā ar Rietumiem, kur viss
šķietami kā pats no sevis zēla un plauka, padomju modelis
izskatījās sērīgi smieklīgs. Bet krievu tautai ar brīvību līdz šim
bija visai maza pieredze un pirmā iepazīšanās lika drīzāk
vilties.
Jeļcina republika sagādāja tik dziļu vilšanos, ka ar laiku
apsmietais sovoks kļuva ne tikai pieņemams, bet pat tāds,
ar ko lepoties. Šodien padomju nostalģija sniedzas jau tik tālu, ka
daži sākuši cildināt arī Josifa Staļina lieliskās līdervadības
spējas. Šī atmiņas kartes defragmentācija, protams, nav notikusi
bez Kremļa iniciatīvas.
Varētu domāt, ka šāda prāta akrobātika ir iedomājama tikai
īpašajos Krievijas apstākļos. Tomēr izrādās, ka līdzīgā atmiņas
špagatā var nostāties arī Latvijā dzimuši un auguši mūsu valsts
pilsoņi. Šādas savdabīgas pārvērtības pēdējā laikā izdzīvo arī kāds
labi zināms Saeimas deputāts - Nikolajs Kabanovs, kura padomijas
mīlestības ceļā nav stāvējusi ne darbošanās Latvijas Tautas frontē,
ne Staļina represijās cietušie tuvinieki. Jo savdabīgāk, ka viņš,
kā autoritāra režīma simpatizētājs, labprāt izmanto garantēto vārda
brīvību un bauda demokrātiskas valsts toleranci. Nav noslēpums, ka,
publiski paužot valstij tik nedraudzīgus uzskatus, citos laikos
deputāta algas vietā viņu drīzāk sagaidītu pufaika un garš
pārbrauciens ar vilcienu.
Pretēji sociologu prognozēm Homo Sovieticus nekur nav
pazudis. Tas tikai ir pārveidojies un pamazām pārmantojas arī
nākamajā paaudzē. Homo Sovieticus pamata programmatūru
nodrošina Kremļa atbalstītā padomju kopējās dzimtenes
glorificēšana, taču ir nianses, kas atšķiras. Ja mūsdienu Krievijā
padomju cilvēka renesanse balstās uz vilšanos par to, ko atnesa
brīvība, tad Latvijā tā drīzāk ir greizsirdība par to, ka mums
pašiem tagad ir kaut kas savs. Dažkārt tā ir tik stipra, ka atmiņa
mēdz izstrādāt dīvainus stiķus.
Adijāns: Padomju cilvēka atraugas
Aizmiršana ir apbrīnojama atmiņas spēja, kas ir gandrīz tikpat
svarīga kā pati atcerēšanās. Ik pa laikam nemaz nav tik slikti šo
to aizbīdīt tālākā stūrītī un ļaut tam pamazām pārklāties ar
tīkamākām atmiņām. Taču šī garīgā higiēna var izvērsties arī
neveselīgos apmēros un kvēli mīlēts var kļūt tas, kas vēl nesen
tika pelts.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.