E-sports jeb elektroniskais sports ir sporta sacensību forma, izmantojot videospēles. Savā starpā sacenšas atsevišķi spēlētāji vai komandas, par ko labu rezultātu gadījumā saņem arī naudas balvas. Turklāt gana brangas – augstākā līmeņa turnīru balvu fondi mērāmi vairākos miljonos dolāru.
Uzplaukumu industrija pa īstam piedzīvojusi pēdējās desmitgades laikā – strauji augusi auditorija un līdz ar to arī finansiālais spēks. E-sportu var nodēvēt arī par jaunās paaudzes sportu, jo tā virsotnēs šobrīd atrodas spēlētāji, kuri nav sasnieguši 30 gadu vecumu, turklāt starp viņiem ielaužas arvien jaunāki profesionāļi.
Topā šaušana un stratēģija
Jāmin gan viena būtiska nianse, kas šīs industrijas kontekstā bieži tiek pārprasta, – par e-sportu netiek uzskatīta kāda geimera spēles videostraumēšana internetā, bet gan spēlētāja piedalīšanās sacensībās, kurās startē arī citi un cīnās par atzinību. Tradicionālajā sportā karalis ir futbols, kuram mūsu platuma grādos vēl seko hokejs un basketbols, toties e-sportā toni nosaka divi žanri: šaujamspēles no pirmās personas skatījuma (no angļu val. – First Person Shooter) un stratēģijas spēles. Tieši tās visvairāk pieprasa auditorija, kas arī e-sportā diktē savus noteikumus.
Piemēram tikai daži skaitļi: rudenī notikušo stratēģijas spēles League of Legends pasaules čempionātu kopumā noskatījās vairāk nekā 100 miljonu cilvēku, kas šim turnīram ir rekordliels rādītājs. Šis skaitlis nostāda to blakus šī gada amerikāņu futbola finālspēlei Super Bowl (102 miljoni) un pat satriec gabalos pagājušā gada UEFA Čempionu līgas futbola izšķirošo maču (11,3 miljoni). Arēnas Eiropas metropolēs Berlīnē, Madridē un Parīzē bija pārpildītas ar skatītājiem, ikreiz gādājot par elektrizējošu atmosfēru.
Taisnības labad gan jāsaka, ka turnīrs norisinājās piecarpus nedēļu, kas šajā laikā ļāva piesaistīt lielāku skatītāju skaitu, tomēr jāatzīst arī, ka e-sporta auditorija zeļ un plaukst ar katru gadu arvien košāk, turklāt pieaugumu paredz arī tuvākajā nākotnē – sevišķi ņemot vērā faktu, ka jaunās paaudzes attiecības ar datorspēlēm ir jūtami tuvākas.
Trīs flagmaņi
Populārākās datorspēles e-sportā jau teju desmitgadi ir nemainīgas: starp šaujamspēlēm tā ir Counter Strike: Global Offensive (CS:GO), bet stratēģiju spēļu zenītā atrodas jau pieminētā League of Legends un Dota 2. Katra ar savu odziņu. Visu šo gadu laikā neviena cita spēle nav spējusi tās gāzt no troņa, lai gan milzīgajā tirgū konkurences netrūkst. Pēdējos gados aktuāla ir arī šaujamspēle Overwatch – tās radītāji Blizzard Entertainment iegulda lielus līdzekļus rūpala attīstībā, tomēr spēlmaņu un līdzjutēju sirdis tā tik un tā nav spējusi iekarot tik dziļi kā trīs iepriekš nosauktās. Savukārt League of Legends autori Riot Games šovasar laidīs klajā Valorant, kas būšot konkurente CS:GO un Overwatch. Sagaidāms gan, ka arī tai ar lietotāju siržu iekarošanu vismaz sākumā viegli neklāsies.
Klasiskā sporta spēles nav starp populārākajām. Arī e-sporta pasaulē visu nosaka auditorijas vēlmes, un tajās futbols vai basketbols nav tik pieprasīti, jo ikdienā šo saturu tāpat patērējam televizoru ekrānos. Tomēr tagad, ņemot vērā reālā sporta dīkstāvi, daudzi čempionāti aizsākuši cīņas virtuālajā vidē. Kaut vai Pirmā formula (F-1) – tā šajā laikā aizvada vairākas šāda veida sacensības mēnesī. Tajās piedalās ne tikai profesionāli piloti, bet arī citu sfēru slavenības, piemēram, Anglijas Premjerlīgas futbola čempiones Mančestras City zvaigzne Serhio Agvero vai kādreizējais pasaules čempions rallijā un rallijkrosā Peters Sūlbergs.
Visu rakstu lasiet žurnāla SestDiena 15.- 21. maija numurā! Ja vēlaties žurnāla saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!
zemnieciņš
boomerēm
boomeriem