Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā -2 °C
Apmācies
Sestdiena, 23. novembris
Zigfrīda, Zigrīda, Zigrīds

5G ostās sargās vidi un veicinās efektivitāti

5G ir šobrīd jaunākā mobilo sakaru paaudze, kas jau salīdzinoši tuvā nākotnē nodrošinās optikas internetam līdzvērtīgu bezvadu interneta jaudu un kvalitāti. Eksperti lēš, ka 5G nodrošinās ne tikai desmit reizes ātrāku mobilo internetu, bet arī spēs sekmīgi apkalpot strauji augošo lietu interneta sensoru skaitu, nodrošinot iespēju vienā vietā vienlaikus darboties pat simtkārt vairāk pieslēgumiem nekā iepriekšējās mobilo sakaru paaudzes. Izstrādājot 5G tehnoloģiju, tiek uzlabota arī datu pārraides savienojuma stabilitāte un drošība, lai mobilo internetu varētu plašāk izmantot nozarēs, kur pakalpojuma nepārtrauktai darbībai ir izšķiroši stratēģiska nozīme, tostarp transportā un loģistikā, ieskaitot arī ostas.

Akcentē būtiskākos darbus

Novembra beigās Rīgā notikušajā otrajā Baltijas jūras reģiona valstu 5G ekosistēmas forumā 5G Techritory pulcējās vadošie pasaules 5G ekosistēmas dalībnieki – 5G politikas veidotāji, nozīmīgākie nozares organizāciju līderi, kā arī globālie un reģionālie biznesa līderi no Eiropas, ASV un Āzijas, kuri apsprieda gan esošo situāciju 5G jomā, gan arī nepieciešamās rīcības, tostarp likumdošanas jomā, lai nodrošinātu jauno tehnoloģiju sekmīgu ieviešanu ne tikai katrā valstī individuāli, bet arī nodrošinātu 5G stabilu un drošu darbību gan reģionāli, gan globāli.

Ziemeļvalstu Ministru padomes ģenerālsekretāre Paula Lehtomeki pasākuma ietvaros norādīja, ka tuvākās nākotnes galvenais uzdevums ir intensīvi strādāt, lai nodrošinātu pārrobežu integrāciju 5G pakalpojumu ieviešanai gan Baltijas un Ziemeļvalstu virzienā, gan arī visā Eiropā kopumā.

Aizvien ir aktuāla virkne izaicinājumu, kas palēnina reāla pārrobežu integrācijas procesa uzsākšanu. Viens no lielākajiem izaicinājumiem ir visu Eiropas valstu regulējumu piemērošana vienam standartam, akcentēja Lehtomeki, piebilstot: ''Ideju un attīstības perspektīvu ir daudz, ...tāpēc sagaidu, ka nākotnē vairāk īstenosim praktiskas un konkrētas rīcības.''

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Juris Pūce uzsvēra, ka pēc Ziemeļvalstu un Baltijas valstu nozares ministru tikšanās un diskusijas ar tehnoloģiju nozares pārstāvjiem būtiskākās atziņas ir par trīs gadu plānu digitālajā attīstībā un Latvijas lomu 5G ieviešanā. 

''Esmu pārliecināts, ka 5G tehnoloģijas sniegs būtisku pienesumu ne tikai mobilo sakaru operatoriem, bet arī citām industrijām, tostarp loģistikai. Latvijai ir svarīgi spert šo soli attīstībā, tāpēc vēlamies, lai mobilo sakaru operatori turpina investēt tehnoloģijās un risinājumos, lai 5G būtu jēgpilns visai valstij kopumā,'' pauda ministrs Pūce.

Savukārt Ministru prezidents Krišjānis Kariņš forumā uzsvēra, ka tieši Baltijas valstīm jābūt līderiem 5G ērā, ieviešot nepieciešamās tehnoloģijas un risinājumus.

''Mums ir tehnoloģijas, iespējas, uzņēmēji un radošas idejas. Mēs esam ļoti tehnoloģiski spējīgi un radoši, lai rastu arvien jaunus risinājumus. Esam tādi bijuši vēsturiski, tāpēc esmu pārliecināts, ka turpināsim būt starp labākajiem Eiropā, ja ne pat pasaulē,'' sacīja premjers.


Pārmaiņas arī Rīgā

Foruma ietvaros notikušajā nozaru ekspertu diskusijā tika akcentēts, ka 5G tehnoloģijas ieviesīs būtiskas pārmaiņas praktiski visās dzīves jomās, tostarp arī transporta nozarē un ostu ikdienas procesos, tos padarot efektīvākus, lētākus un drošākus. Turklāt tehnoloģijas ne tikai efektivizēs biznesa procesus, bet arī ļaus daudz labāk kontrolēt vides prasību ievērošanu ostās, kas ir viens no būtiskiem faktoriem, ņemot vērā tendenci padarīt ostu darbību maksimāli draudzīgu videi un sabiedrībai.

Šobrīd arī Rīgas osta aktīvi strādā pie 5G risinājumu testiem. Viens no pirmajiem ir sadarbībā ar SIA Latvijas Mobilais telefons (LMT) īstenotais projekts – drons ar mākslīgo intelektu ūdens piesārņojuma noteikšanai. Projektā tiek izmantota LMT sadarbībā ar kompāniju Lufthansa Systems topošā dronu satiksmes vadības platforma, norādīja Rīgas brīvostas pārvaldnieks Ansis Zeltiņš, piebilstot, ka ostas ar savu relatīvi kompakto teritoriju, bet vienlaikus sarežģīto infrastruktūru un intensīvo loģistiku, visticamāk, būs viena no pirmajām jomām, kur tiks attīstīti 5G balstīti risinājumi. 

Arī Rīgai kopā ar partneri LMT ir ambiciozs mērķis turēties starp līderiem šajā jomā. Savukārt Rīgas osta jau vēsturiski ir ļoti cieši saistīta ar pilsētu.

''Ieviešot viedās pilsētas sistēmas Rīgā, noteikti mainīsies satiksmes plūsma pilsētā. Un mums kā ostai jau šodien jāsāk tam gatavoties, lai savu infrastruktūru veiksmīgi savienotu ar pilsētas kopējo sistēmu. Vienlaikus 5G tehnoloģijas ostai ļaus kļūt vēl vairāk videi draudzīgai un efektīvākai no biznesa viedokļa,'' uzsvēra Rīgas brīvostas pārvaldnieks. 

Zeltiņš norādīja, ka sadarbība ar LMT iesākusies savā ziņā nejauši, bet vienlaikus likumsakarīgi. ''LMT meklēja testa vietu, kur varētu veikt 5G drona autonomos lidojumus urbānā vidē, savukārt mums bija interese noskaidrot, kādas jaunas un inovatīvas iespējas ostas darbībā  sniedz 5G tehnoloģija. Jau šobrīd ir skaidrs, ka, piemēram, dronus – gan lidojošus, gan peldošus – var izmantot dažādos ostas vadības procesos – sākot no satiksmes uzraudzības līdz pat vides prasību ievērošanas kontrolei,'' pauda Rīgas brīvostas pārvaldnieks.

Viņš arī akcentēja, ka ne tikai 5G sistēma, bet kopumā dažādas modernas, daudz jaudīgākas un funkcionālākas tehnoloģijas ir mūsu visu nākotne – visdažādākās procesu un darbību automatizācijas, robotizācija. 

''Vienlaikus būtiski saprast, ka 5G ir nevis gala produkts, bet instruments, ar kura palīdzību var sniegt visdažādākos pakalpojumus jau pavisam citā līmenī. Mobilo sakaru tīkla pāreja jau pavisam jaunā, daudz jaudīgākā līmenī paaugstinās dažādu pakalpojumu plašāku pieejamību un vienlaikus mazinās izmaksas, kas savukārt veicinās izmaiņas virknē loģistikas procesu. Esmu pārliecināts, ka, piemēram, autonomās automašīnas būs ikdienišķa realitāte jau salīdzinoši tuvā nākotnē. Tieši tāpat jaunās tehnoloģijas ļaus faktiski no attāluma vadīt daudzus procesus ostās bez tiešas cilvēka klātbūtnes, lai gan nepārprotiet – es esmu par cilvēku nodarbināšanu. Tomēr tehnoloģijas ļaus cilvēkus atbrīvot no daudziem savā ziņā fiziski smagiem un monotoniem darbiem, bet viņu zināšanas un kompetences varēsim izmantot citos virzienos,'' nākotnes scenārijus iezīmēja Zeltiņš.


Hamburgā jau reāli procesi

Viens no vērienīgākajiem projektiem pasaulē šobrīd tiek īstenots Hamburgas ostā Vācijā, kur sadarbībā ar telekomunikāciju gigantiem Nokia un Deutsche Telecom tiek pārbaudīti un analizēti vairāki scenāriji, kā izmantot 5G tehnoloģiju sniegtās jaunās iespējas. Arī Hamburgas projekts ir interesants ar to, ka testi notiek nevis laboratorijas apstākļos, bet jau reālā, sarežģītā un mainīgā vidē, kur ikdienā notiek desmitiem tūkstošu intensīvu biznesa procesu. Hamburgā, kas ir lielākā Vācijas osta, ik dienu iebrauc vairāk nekā desmit tūkstoši kravas auto, tajā strādā nepilni 2000 darbinieku, un gadā ostā pārkrauj deviņus miljonus konteineru.

Hamburgas ostas pārvaldes pārstāvis Hendriks Roregers forumā norādīja, ka Hamburgas ostā par 5G iespējām sāka nopietni domāt jau pirms gadiem pieciem sešiem, kad tika sākti pirmie izpētes projekti tehnoloģiju attīstības un pielietošanas jomā, lai jau savlaicīgi sagatavotos iespējām, ko nu jau pavisam tuvā nākotnē osta varēs piedāvāt saviem klientiem un sadarbības partneriem jaunās kvalitātēs.

''5G ieviešana pasaulē nebūs revolūcija – tā būs evolūcija, pakāpeniski jaunās tehnoloģijas ieviešot visās ikdienas jomās – sākot no industrijas, līdz pat viedajām pilsētu vadības sistēmām un ikdienas patērētāju izmantotajiem gala pakalpojumiem, kuru darbība būs balstīta 5G tehnoloģijās,'' pauda Roregers.

Šobrīd 5G tehnoloģiju pamata mērķis ir tieši industrija un tā sauktais B2B segments, kas dažāda līmeņa patērētājiem sniegs jaunas iespējas. Pārmaiņas notiks pakāpeniski visiem kopā – gan ostām, gan pārējām nozarēm. Hamburgas osta jaunās tehnoloģijas ieviešanu izmanto kā iespēju kļūt efektīvākiem un izdevīgākiem saviem klientiem. ''Jaunās iespējas varēs izmantot ļoti plaši, tajā skaitā dažādu liela apjoma datu ātrai apkopošanai, analīzei. Tāpat daudz vienkāršāk un efektīvāk būs iespējams vadīt un kontrolēt visus procesus, kas saistīti ar ostas darbību – kuģu satiksmi ostā, kravu plūsmu vadību uz un no ostas, arī pārkraušanas operācijas,'' norādīja Hamburgas ostas pārstāvis.

Projekta ietvaros Hamburgas ostā 5G tehnoloģija jau šobrīd regulē luksoforu signālus, lai nodrošinātu pēc iespējas nepārtrauktu un drošu transporta pārvietošanos ostas teritorijā. Savukārt ostas inženieriem ir iespēja izmantot papildinātās un virtuālās realitātes rīkus pārskatāmas un precīzas informācijas iegūšanai, izmantojot tā saucamo digitālo dvīņu risinājumus, kas ļauj izvairīties no kļūdām projektu attīstībā vai uzlabojumu veikšanā, – šādu informācijas pārraides jaudu nodrošina tikai 5G mobilā infrastruktūra. 

Speciālisti var arī attālināti pieslēgties tehnisku problēmu risināšanai, izmantojot virtuālās realitātes brilles un video straumēšanu. Kuģiem piestiprināti vides sensori mēra oglekļa dioksīda izmešu līmeni, citi sensori uzrauga bāku, boju tehnisko stāvokli un ziņu par apkopes nepieciešamību. Līdz 2025. gadam Hamburgas osta plāno izmantot vairāk nekā 100 000 savstarpēji savienotu lietu interneta sensoru – izmantojot fiksēto tīklu, tas nebūtu iespējams. 5G lietu interneta iekārtas ļauj atbalstīt desmitiem tūkstošu iekārtu darbu, nodrošināt to bateriju darbību vairāk nekā desmit gadu un efektīvi pārraidīt un analizēt iegūtos datus.

Nozares eksperti atgādina, ka osta nav tikai kravu pārkraušana, bet daudz dažādu, savstarpēji saistītu un vienlaikus sarežģītu procesu. Tehnoloģijas tos padara drošākus pret iespējamām cilvēciskajām kļūdām, vienkāršo, efektivizē un ļauj vienlaikus vadīt vairākus procesus.

Jau šodien bez modernajām tehnoloģijām nav iedomājams ostas darbs, bet 5G šos procesus padarīs vēl stabilākus, drošākus, efektīvākus un noteikti arī lētākus.

Šķiet, ka viedoklis par 5G kā progresa etalonu vai, gluži pretēji, mītisku draudu nu jau ir katram sevi cienošam tīmekļa sabiedrības loceklim. Diez vai šīs kaislības tik ātri norims, bet tikmēr gan pasaules ostās, gan Rīgas ostā jau šobrīd notiek izmēģinājumi, kas šo tehnoloģiju ļaus izmantot ļoti konkrētiem – vides aizsardzību veicinošiem un tātad arī cilvēku veselībai un drošībai svarīgiem – risinājumiem, kā arī ostu darba efektivitātes veicināšanai. Tas savukārt ir pamats konkurētspējai un sabiedrības augstākai ekonomiskajai labklājībai, akcentē eksperti. 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses