Laika ziņas
Šodien
Migla
Piektdiena, 20. septembris
Marianna, Ginters, Guntra
OCTA sistēma soda nevis auto vadītāju, bet īpašnieku. Manā skatījumā tas nav godīgi

Jāatbild nevis īpašniekam, bet autovadītājam

Zināmā mērā par komisku var nodēvēt plašo traci publiskajā telpā, kas iepriekšējās dienās radās saistībā ar valdības akceptētajiem grozījumiem Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā, kad neveiksmīgi uzrakstīts teikums radīja pilnīgi citu jēgu ziņai par sagaidāmajām izmaiņām OCTA sistēmā. Visu cieņu "vaininiekiem" – pārpratums ātri tika novērsts, un tagad visiem viss ir skaidrs.

Taču šis tracis man atgādināja tēmu, par ko rakstīju pagājušā gada pavasarī, proti, toreiz lūdzu gan Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) vadībai, gan apdrošinātāju pārstāvjiem izskaidrot, pēc manām domām, ne visai loģisku sistēmu – kādēļ OCTA ir piesaistīta nevis katram konkrētajam autovadītājam, bet gan faktiski konkrētai automašīnai jeb transportlīdzekļa īpašniekam. Respektīvi, pērkot OCTA, es apdrošinu nevis personīgi savas rīcības iespējamās negatīvās sekas, bet gan sekas, kuras var radīt manā īpašumā esošā automašīna. Kā zināms, viens no būtiskiem kritērijiem, kurus ievēro apdrošinātāji, nosakot OCTA polises cenu, ir tā sauktā Bonus-malus sistēma, kurā reģistrēti visi auto īpašnieki vai turētāji, kas iegādājas OCTA polises un atbilstoši virknei parametru tiek iedalīti klasēs no 1. līdz pat 17. Būtībā tas nozīmē – ja negadījumu ar manu automašīnu izraisīs cita persona, bet seku novēršana tiks kompensēta no manis iegādātās OCTA polises, visas Bonus-malus sistēmā paredzētās sankcijas izjutīšu es, nevis avārijas izraisītājs. Bet sankcijas ir pavisam vienkāršas – "kritiens" Bonus-malus klasē, kas automātiski nozīmē nākamās manas iegādājamās OCTA polises cenas sadārdzināšanos.

LTAB toreiz man skaidroja, ka OCTA likuma izstrādes gaitā tikusi ņemta vērā lielākajā daļā Eiropas dominējošā prakse, ka OCTA tiek piesaistīta transportlīdzekļa īpašniekam, turklāt OCTA ietvaros tiek segti jebkura transportlīdzekļa tiesīgā lietotāja nodarītie zaudējumi. Un vēl vairāk – sistēma, kāda izveidota Latvijā, esot nesalīdzināmi izdevīgāka pašiem autovadītājiem, jo ar vienu un to pašu transportlīdzekli var braukt vairāki ģimenes locekļi, un katram autovadītājam, kuram īpašnieks uztic savu automašīnu, nav nepieciešams iegādāties savu OCTA polisi. It kā loģiski, tomēr nepārliecinoši, jo tik un tā sistēma faktiski paredz sodīt nevis auto vadītāju, bet īpašnieku. Manā skatījumā tas nav godīgi.

Drīzāk patiesie OCTA esošās kārtības iemesli slēpjas citā LTAB atbildes teikumā: "Arī, skatoties no drošības kontroles aspekta, pārbaudīt OCTA polises esamību pie esošās sistēmas ir daudz vieglāk, kas būtībā ir ES direktīvas un OCTA mērķis." Lūk – jo tā ir vieglāk kontrolēt! Un valstij (lasi – sistēmai) ir mazsvarīgi, ka sodu līdz ar vainīgo nākas uzņemties arī tam, kurš ne pie kā nav vainīgs.

Un šobrīd, kad OCTA polišu cenas pēkšņi ir uzlēkušas absurdos augstumos, uzskatu, ka ir jāvērtē iespēja mainīt šo ne visai godīgo sistēmu, atsakoties no PSRS laikos ierastā "kolektīvās atbildības" principa. Katram ir jāatbild par savas, nevis citu rīcības sekām. Un es neredzu nevienu objektīvu iemeslu, kas likumsargiem kavētu īstenot drošības kontroli.

Top komentāri

firmas darbinieku OCTA
f
UK OCTA tiek iegādāts tikai tiem, kas ar auto taisās braukt - tā kā juridiska firma nav vadītājs, bet ir īpašnieks, ir neloģiski prasīt atbildību no īpašnieka, kuŗš algo auto vadītāju. Citiem, uz kuriem nav iegādāts OCTA nebrauc, bet ja brauc, tad viņi pieķeršanas gadījumā ir atbildīgi likuma priekšā. Ja kāds svešs, kas brauc bez atļaujas ar auto, tad tā ir auto aizdzīšana. Nekādu problēmu OCTA pielietošanai šajos gadījumos nav un nekāda liekā birokrātija nerodas, kad jāpierāda kas bija un kas nebija tiesīgs lietot auto un uz ko attiecas apdrošināšana.
Lauris
L
Kā tad ir visām līzingā ņemtām mašīnām, kam īpašnieks ir banka? Vai tad bankai pazemina bonus-malus avārijas gadījumā?
???
?
Ļooti laba biznesa ideja apdrošinātājiem pamesta. Tagad varētu ieviest ne tikai auto atbildības apdrošināšanu, bet arī autovadītāja civiltiesisko apdrošināšanu. Varētu to saukt par dalīto, vai solidāro vai kā citādi. Polise būt vajadzīga gan auto, gan vadītājam. Apdrošinātāji varētu segt tikai 50% zaudējumu, ja ir pašreizējā OCTA, ja ir vadītāja apdrošināšana, tad sedz arī pārējo daļu, ja nav tad neko.
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vāja, bet nekrīt. Kāpēc?

Nule Evikas Siliņas valdībai apritēja pirmais gads, un jāatzīst, reti kad citkārt diametrāli pretējos uzskatos esoši sabiedriskā viedokļa toņa noteicēji bijuši tik vienprātīgi savos kritiskajos vērt...

Ietekme globālā mērogā

Nedēļas pirmajā pusē Libānā divas dienas pēc kārtas tika piedzīvotas sprādzienu sērijas – otrdien eksplodēja vairāki tūkstoši peidžeru, bet dienu vēlāk – simtiem rāciju, ko saziņai izmantoja vietē...

Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē