To, kāda ietekme uz iedzīvotāju labklājību ir nodokļu reformai, varēs argumentēti izvērtēt aptuveni pēc gada, un tad arī būs redzams, vai ieguvēju ir vairāk nekā zaudētāju. Taču ir kāda joma, kurā jau gadiem ilgi, mainoties dažādām valdībām, no idejām līdz reāliem darbiem nav izdevies nonākt. Šī joma saistās ar atbalstu mazajam biznesam un palīdzību uzņēmējdarbības sācējiem. Dažādās transformācijās samocītais mikrouzņēmumu nodokļa režīms, kas tika ieviests galvenokārt tāpēc, lai amortizētu 2008.– 2009. gada finanšu krīzes radīto triecienu tautsaimniecībai, gan pastāv, tomēr, kā secināts, nav tas ideālākais variants uzņēmējdarbības veicināšanai visā Latvijā – no Rīgas centra līdz austrumu pierobežai. Savukārt pēdējā laikā popularitāti ieguvušie jaunuzņēmumi jeb startup ir tikai viena neliela biznesa vides daļa.
Atkal un atkal rodas iespaids, ka ministri un politiķi, kā arī Saeimas un pašvaldību deputāti piemirst par to, ko visai trāpīgi 22. februāra Dienā formulēja Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras prezidents Aigars Rostovskis, sakot: "Ikvienā nelielā, jaunā uzņēmumā var slēpties potenciālais IKEA – starptautisks, spēcīgs uzņēmums." Turklāt atbalsts jaundibinātiem, maziem uzņēmumiem visbiežāk ir atbalsts uzņēmīgiem vietējiem – Latvijas – iedzīvotājiem.
To, ka mūsu valstī "prioritāras ir ārvalstu uzņēmēju intereses. Bet vairāk vajadzētu atbalstīt vietējos. Piemēram, Portugālē – tur atbalsta gan vietējos ražotājus, gan tirgotājus", 5. marta Dienā uzsvēris Latvijas Tirgotāju asociācijas prezidents Henriks Danusēvičs.
Protams, valstij un pašvaldībām nav jāatbalsta ikviens uzņēmums, arī tāds, kas nav konkurētspējīgs, nespēj piedāvāt kvalitatīvas preces un pakalpojumus, negrib vai nevar korekti pildīt saistības pret klientiem un pret sadarbības partneriem. Arī ikviena uzņēmuma veidotājam pašam jāsaprot, ka bez korektuma un konkurētspējas ilgtermiņā veiksmīgs bizness nesanāks.
Taču, piemēram, Danusēviča pieminētās Portugāles pilsētā Obidušā, kas ir mājvieta aptuveni 3100 cilvēkiem un ir ļoti iecienīta tūristu vidū, patiešām uzskatāmi dominē pašmāju, t. i., Portugāles bizness. Obidušas vēsturiskajā centrā cits pie cita sarindojušies veikaliņi, mazas kafejnīcas, nelielas naktsmītnes, toties to skaits, it īpaši veikalu, ir visai iespaidīgs. Un apmeklētāju pietiek visiem.
Var teikt, ka šis piemērs apstiprina Latvijas Tirgotāju asociācijas prezidenta sacīto, ka Portugālē rūpējas par to, lai no ārvalstīm nākošie tirdzniecības centri, viesnīcu ķēdes un paēšanas vietu tīkli paliktu ārpus nelielas pilsētas vēsturiskā centra un tur varētu plaukt un zelt pašmāju bizness, nodrošinot ienākumus vietējiem iedzīvotājiem. Taču Latvijai tālo Portugāli vērts pieminēt arī tāpēc, ka tur mazo un vidējo pašmāju uzņēmumu piedāvājums, kopumā vērtējot, ir kvalitatīvs un vietējie uzņēmumi ar savu produkciju, apkalpošanas stilu, kā arī ar cenu līmeni apmeklētājus nevis aizbiedē, bet piesaista. Un arī tas ir paraugs, kam sekot.